• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5356 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ آبان

يوزها در نخستين بازي خود در جام جهاني امروز وارد ميدان مي‌شوند

کاپیتان‌تیم ملی : به خانواده‌هاي داغدار ايران تسليت مي‌گويم

گروه ورزش

بازي‌هاي ايران در جام جهاني ۲۰۲۲ امروز آغاز مي‌شود. در سايه همه اتفاقاتي كه در بيش از دو ماه گذشته در كشور رخ داد، امروز ايران براي نخستين‌بار در تاريخ نه در زمين سياست و نفت و جنگ كه در مستطيل سبز با بريتانيا روبرو خواهد شد.

سه ماه پيش تصور عمومي بر اين بود كه روز ۲۹ آبان ۱۴۰۱ عاشقان فوتبال و هواداران تيم ملي به صورت دسته‌جمعي در ميدان‌ها پاي نمايشگرهاي‌ بزرگ، توي كافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها، در خانه همديگر يا وسط خيابان از طريق راديو و گوشي موبايل به تماشاي اين بازي خواهند نشست. همه فكر مي‌كردند حالا كه پاي به اصطلاح «استعمار پير» وسط است احساسات ناسيوناليستي در آستانه مسابقه به اوج خواهد رسيد. تصور مي‌شد شهر غرق در هياهوي جام جهاني مي‌شود و همه منتظرند بعد از كسب يك نتيجه خوب به خيابان بريزند براي يك شادي دسته‌جمعي. البته كه همه مي‌دانيم و نياز به تكرار نيست كه در روز بازي ايران و انگليس كه امروز است هيچ‌چيز آن‌طوركه قرار بود باشد ، نيست . 
ايران امروز در اولين بازي خود در جام جهاني در ورزشگاه خليفه به مصاف انگليس خواهد رفت. اين بازي از ساعت 16:30 به وقت تهران آغاز مي‌شود. بازي در شرايطي برگزار مي‌شود كه هر اتفاقي در آن از هر جنبه‌اي اهميت دارد. از ديدگاه فوتبالي صرف برد يا مساوي يا باخت روي روند كلي تيم براي ادامه جام جهاني اثر مي‌گذارد. برد در بازي برابر يكي از مدعيان قهرماني در جام جهاني مساوي است با اولين و احتمالا بزرگ‌ترين شگفتي مرحله گروهي در كل مسابقات. تساوي هم يك نتيجه فوق‌العاده است كه مي‌تواند ايران را براي صعود بسيار اميدوار كند. باخت هم مراتب دارد. يك باخت آبرومندانه روحيه بچه‌ها را براي بازي بعد حفظ مي‌كند اما اگر نتيجه بدي رقم بخورد آن وقت جمع‌ كردن اوضاع كار سختي است. 
به جز ديدگاه‌هاي فوتبالي بخش زيادي از مردم در ايران و دنيا و از جمله رسانه‌ها به اين مسابقه چشم دوخته‌اند تا ببينند آيا بازيكنان ايران كنش خاصي كه مرتبط با وضعيت اين روزهاي كشور است انجام مي‌دهند يا نه. مچ‌بند سياهي، پيراهن نوشته‌اي، اظهارنظري، شادي نكردني يا چيزهاي شبيه به اين. برخي هم منتظر انتهاي بازي هستند و بيرون آمدن مردم به واسطه نتيجه خوب احتمالي كه مي‌تواند خودش يك اقدام اعتراضي شود. در اين بين حتي عده‌اي منتظر اقدامات احتمالي بازيكنان انگليس هم هستند. 
البته قبل از شروع بازی و در کنفرانس خبری مربیان و کاپیتان‌های دو تیم جرقه تحرکات سیاسی توسط احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی زده شد. بعد از چند روز که بازیکنان تیم ملی به بی‌توجهی به اتفاقات داخل ایران متهم شده بودند، کاپیتان تیم که همراه با کی‌روش در کنفرانس خبری حاضر شده بود صحبت‌هایش را با جمله «به نام خدای رنگین کمان» آغاز کرد و گفت: «اول از هر چیزی خدمت همه خانواده‌های داغدار ایران تسلیت می‌گویم و باید بدانند که‌ کنارشان هستیم و با آن‌ها هم‌درد هستیم.» حاج صفی در ادامه توضیحاتی در مورد شرایط تیم داد و در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز در مورد وضعیت ایران گفت: «باید قبول کنیم که واقعا شرایط کشورمان خوب نیست. مردم ما شاد نیستند. همه ناراحت هستند. ما اینجا هستیم و دلیل بر این نیست که صدای‌شان نباشیم و به آن‌ها احترام نگذاریم. هر چه داریم از مردم‌مان است و این‌جا هستیم که سخت تلاش کنیم و بجنگیم و بهترین عملکردمان را در زمین به نمایش بگذاریم و گل‌های‌مان را تقدیم به مردم داغدار ایران کنیم و امیدوارم که شرایط آن‌طور که مردم ما می‌خواهند رقم بخورد و همه شاد باشند.»
سياسيون هم خيلي اميدوارند در اين روزها كه معتقدند كشور به دست عناصر خارجي و رسانه‌هاي لندن‌نشين به آشوب كشيده شده در زمين فوتبال از فرزندان ملكه فقيد انتقام بگيرند. آنها كه هنوز از برد ايران مقابل امريكا در جام جهاني ۱۹۹۸ بهره‌برداري مي‌كنند به خوبي مي‌دانند پيروزي بر انگليس در منطقه خاورميانه و جام جهاني چه معنايي دارد. احتمالا به همين دليل است كه سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال كه پيش‌بيني‌اش از نتيجه بازي ايران و انگليس چيست؟ گفت شش - هيچ به نفع ايران!
ايران و انگليس در چنين فضايي باهم رقابت خواهند كرد. فضايي كه به هر چيزي شبيه است الا يك بازي فوتبال معمولي. جاني اينفانتينو رييس فيفا قبل از شروع مسابقات از كشورها خواسته بود تنها روي فوتبال متمركز شوند و بحث‌هاي سياسي را وارد فوتبال نكنند. اما بازي ايران و انگليس از هر جهت ذاتا سياسي است. يعني حتي قبل از همه اتفاقات داخل ايران اين مسابقه سويه‌هاي قدرتمند سياسي داشت و حالا رسما خود سياست است.
در مورد تركيب‌هاي دو تيم گمانه‌زني‌هاي بسياري صورت گرفته است. در مورد ايران همان‌طوركه قبلا بارها مورد اشاره قرار گرفته بازي كردن چند بازيكن قطعي است و نوع سيستم هم قابل پيش‌بيني. كارلوس كي‌روش در مسابقه‌اي كه به اعتقاد خودش مهم‌ترين بازي زندگي‌اش محسوب مي‌شود حتما با سيستم تدافعي تيم را به زمين خواهد فرستاد و چشم به ضد حملات خواهد دوخت. در مورد گرت ساوت‌گيت و تركيب انگليس اما ابهام‌هاي زيادي وجود دارد و حتي مشخص نيست سرمربي سه‌شيرها با سه دفاع تيمش را راهي زمين خواهد كرد يا چهار دفاع. معلوم نيست با ۵ هافبك كار خواهد كرد يا چهار تا. به سختي مي‌توان حدس زد كه ساوت‌گيت چگونه مي‌خواهد خط دفاعي و خط مياني ايران را تحت فشار قرار دهد. آنچه قطعي است قدرت خط آتش انگلستان است كه عنوان بهترين خط حمله بين تيم‌هاي اروپايي در مسير رسيدن به جام جهاني را كسب كرد و همچنين مهاجمي را در تركيب دارد كه در جام جهاني ۲۰۱۸ با ۶ گل عنوان آقاي گلي مسابقات را به دست آورد. مهاجمي به نام هري كين. 
تيم ملي انگليس در ادوار جام جهاني از سال ۱۹۵۰ به اين سو در ۶ بازي از بازي‌هاي نخست خود به برد دست پيدا كرده، در سه بازي شكست خورده‌اند كه آخرينش بر مي‌گردد به جام جهاني ۲۰۱۰ كه مقابل ايتاليا بازنده از زمين خارج شدند و در ساير بازي‌ها كه تعدادشان ۶ عدد است به تساوي رسيده‌اند. اين يعني انگلستان در بازي‌هاي نخست خود در جام‌هاي جهاني چندان تيم مقتدري نشان نداده و اصطلاحا جزو تيم‌هايي است كه هماهنگ شدن‌شان با مسابقات زمان مي‌برد. اين شايد يك شانس خوب براي شاگردان كي‌روش باشد. گرچه ايران هم شروع‌هاي خوبي در جام‌هاي جهاني نداشته و از ۵ بازي يك برد، يك تساوي و سه شكست در كارنامه‌اش ديده مي‌شود. برد و تساوي ايران در جام‌هاي جهاني ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ مقابل نيجريه و مراكش با سرمربي‌گري كي‌روش رقم خورده.
كارشناسان خارجي پيش از بازي به پيش‌بيني نتيجه احتمالي اين مسابقه پرداخته‌ و اكثر آنها از ثبت يك نتيجه نزديك با اختلاف يك گل به نفع انگليس خبر داده‌اند. در ايران هم برخي كارشناسان گفته‌اند پيروزي برابر تيم قدرتمند انگليس كمي دور از ذهن است اما همه آنها تاكيد كرده‌اند ايران پتانسيل كسب دست‌كم يك تساوي برابر سه‌شيرها را دارد. مساله‌اي كه برخي كارشناسان و تحليل‌گران انگليسي و بين‌المللي هم به آن اشاره داشته‌اند. 
در عين حال سايت‌هاي شرط‌بندي در فاصله ۲۴ ساعت تا شروع بازي كه هنوز تركيب دو تيم مشخص نشده درصد پيروزي دو تيم را منتشر كرده‌اند. طبق اعلام اين سايت‌ها شانس پيروزي انگليس بر ايران تقريبا ۸ برابر است. اين سايت‌ها براي شاگردان ساوت‌گيت ۷۱ درصد شانس پيروزي قائل شدند و براي ايران تنها ۹ درصد. ۲۰ درصد هم احتمال دارد بازي به تساوي كشيده شود. 
داوري اين بازي حساس را رافائل كلاوس، داور 43 ساله برزيلي برعهده دارد. كلاوس اهل سانتا باربارا در ايالت سائوپائولو در شرق برزيل است و از سال 2015 به ليست اليت فيفا ورود پيدا كرده. بدون شك نام اين داور از همين امروز تبديل به يك نام تاريخي براي ايران خواهد شد. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون