• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5356 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ آبان

درآرزوي مسير هموارتر براي دختران ايراني

گفت‌وگوي اختصاصي با دكتر زهره هراتيان تنها پزشك زن حاضر در جام جهاني

فاطمه ابراهيمي 

جز تيم ملي فوتبال و كوبل داوري ايراني كه نمايندگان ايران در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر هستند، تنها پزشك «زن» حاضر در اين مسابقات نيز يك ايراني است. به گزارش «اعتماد» شايد براي شما جالب باشد كه بدانيد زهره هراتيان، تنها پزشك خانم حاضر در مسابقات جام جهاني ۲۰۲۲ قطر است، هراتيان كه رييس مركز تخصصي پزشكي - ورزشي ايفمارك است و به عنوان تنها نماينده فيفا در ايران فعاليت مي‌كند، توسط فدراسيون جهاني فوتبال براي حضور در مسابقات جام جهاني در كنار ديگر پزشكان ورزشي قهار جهان انتخاب شده است.پزشكاني از كشورهاي اروپايي و از باشگاه‌هاي مطرح اين قاره، از باشگاه‌هاي مطرحي نظير ليورپول و منچسترسيتي در بزرگ‌ترين تورنمنت ورزشي جهان حاضر هستند و زهره هراتيان نيز به عنوان تنها نماينده ايران و تنها پزشك زن در اين مسابقات حاضر خواهد بود و به همين دليل به گفت‌وگو با او نشستيم.

   ‌خانم هراتيان لطفا در ابتدا خودتان را براي مخاطبين ما معرفي كنيد.
من زهره هراتيان پزشك و داراي بورد تخصصي پزشكي ورزشي از دانشگاه علوم پزشكي ايران هستم. در حال حاضر با سه ارگان بين‌المللي ورزشي يعني فيفا، ‌اي‌اف‌سي و فدراسيون جهاني بدمينتون به عنوان پزشك همكاري مي‌كنم. در ايران مدير امور پزشكي سازمان ليگ فوتبال ايران و رييس مركز پزشكي عالي فيفا در تهران (ايفمارك) هستم. يك دختر 5 ساله دارم و همسر بنده هومن افاضلي مربي فوتبال است.
  ‌چه شد كه به عنوان پزشك وارد ورزش خصوصا فوتبال شديد و آنقدر تخصصي اين رشته را دنبال كرديد؟
زماني كه دانشجوي رشته پزشكي بودم يعني حدودا 19 ساله بودم كه در دانشگاه وارد تيم فوتسال شدم و به شكل حرفه‌اي فوتسال را تا رسيدن به ليگ ادامه دادم و در آن زمان در تيم باشگاهي راه‌آهن حضور داشتم و در يك دوره هم در تيم ملي فوتسال ب در مسابقات كشورهاي اسلامي حضور پيدا كردم، پس از آن به دليل مشكلات طرح پزشكي نتوانستم فوتسال را به‌طور حرفه‌اي ادامه بدهم بعد از مدتي به پيشنهاد دكتر فريده شجاعي با تيم‌هاي ملي بانوان فوتبال به عنوان پزشك همكاري كردم. سال ۲۰۱۱ در يك دوره آموزشي فيفا شركت كردم و در همان جلسه فيفا از من درخواست كرد كه به عنوان پزشك با آنها همكاري داشته باشم و اين همكاري تا به امروز ادامه داشته است. سال ۲۰۱۳ وارد بانك پزشكان ‌اي‌اف‌سي و فدراسيون جهاني بدمينتون شدم، در خصوص پروسه تشكيل ايفمارك كه فكر كنم يكي از بزرگ‌ترين دردسرهاي زندگي من بوده است بايد عنوان كنم كه ما در يك پروسه بسيار سخت در سال ۲۰۱۵ موفق به اخذ مركز پزشكي عالي فيفا شديم و در حال حاضر در آسياي ميانه بي‌رقيب هستيم. حفظ اين مجوز با شرايط فعلي يكي از سخت‌ترين كارهايي بوده است كه تا الان انجام دادم.
  ‌چطور شد كه به عنوان تنها پزشك خانم براي حضور در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر انتخاب شديد؟
چند ماه قبل زماني كه به من اعلام شد به عنوان پزشك جام جهاني انتخاب شدم بسيار هيجان‌زده بودم، با توجه به تغييرات در قوانين پزشكي فيفا انتخاب من و عهده‌دار شدن مسووليتي به اين مهمي واقعا براي من قابل افتخار بود. تا جلسه هماهنگي در زوريخ حتي نمي‌دانستم همكاران جديدم چه افرادي هستند، الان كه متوجه شده‌ام با پزشكاني از منچسترسيتي و ليورپول و پزشكاني كه تجربه برگزاري مسابقات يوفا را برعهده داشتند، همكار هستم، حس مي‌كنم صاحب تجربه ارزشمند خواهم شد كه مي‌توانم با همكارانم در ايران تقسيم كنم. براي خودم هم جالب است كه در بين ۸ پزشك منتخب تنها من خانم هستم و تنها آسيايي حاضر در اين گروه هم من هستم، كلا تجربه متفاوتي است.
  ‌در خصوص ضعف پزشكي ورزشي در ايران صحبت كنيد، خصوصا در بخش زنان، فكر مي‌كنيد چطور مي‌توان در اين حوزه پيشرفت كرد؟
اتفاقا در كنگره پيش‌رو‌ اي‌اف‌سي كه در مارس 2023 در قطر برگزار خواهد شد، موضوع سخنراني من «پزشكي فوتبال زنان در ايران» است. من اولين متخصص پزشكي ورزشي خانم در ايران بودم كه در حوزه فوتبال زنان شروع به فعاليت كرد. نوع فعاليت بين‌المللي من باعث شد كه مسووليت ليگ حرفه‌اي فوتبال آقايان در ايران را مديريت كنم، براي بسياري از همكاران خانم من در اروپا هم جالب است كه مديريت پزشكي ليگ حرفه‌اي مردان بر عهده يك خانم است. به نظرم اولين گام در موفقيت علاقه به كار است و من واقعا با تمام وجود عاشق كارم هستم و هميشه سعي مي‌كنم چه در عرصه داخلي و چه بين‌المللي كار گروهي در اولويت فعاليت‌هايم باشد. 
با همكاران و ساير مديران سازمان ليگ ارتباط خوبي دارم و همين باعث شده كه استراتژي‌ها در حوزه پزشكي به خوبي پيش برود، اميدوارم خانم‌هاي بيشتري به حوزه پزشكي ورزشي خصوصا فوتبال جذب شوند.

  ‌همسر شما هومن افاضلي مربي باتجربه فوتبال است، اين موضوع چقدر در موفقيت شما تاثيرگذار بوده؟
همسرم در موفقيت من نقش بسزايي داشته و هميشه از ايدئولوژي و باورهاي من حمايت كرده است. هومن افاضلي همسري بي‌نظير، يك پدر نمونه و از همه مهم‌تر يك دوست قابل اعتماد براي من است. هميشه به تسلط او به زبان انگليسي، نظم و ترتيب در امور كاري، دانش به‌روز فوتبالش افتخار كرده‌ام. شايد بزرگ‌ترين دغدغه فكري من اين بود كه به درستي از دانش بي‌نظير او در حوزه فوتبال استفاده نشد.متاسفانه بايد بپذيريم در حوزه مديريت فوتبال شاهد برتري ارتباطات غيرفوتبالي و عدم پايبندي به قوانين مصوب بوده‌ايم. شايد در يك فرصت مناسب در مورد اين موضوع و مشكلات فوتبال از ديد فردي كه 7 جام جهاني در رده‌هاي مختلف را تجربه كرده با جزييات صحبت كنم.


   ‌و سخنان پاياني شما با مردم خصوصا زنان ايراني را مي‌شنويم.
سخني كه با مردم مخصوصا زنان كشورم دارم، اين است كه هيچ چيز براي من با ارزش‌تر از خاك ايران و مردم كشورم نيستند، هر وقت جايزه‌اي بين‌المللي گرفتم يا در ميادين بين‌المللي مورد تقدير قرار گرفتم در تك‌تك سلول‌هاي وجودم زن ايراني جلوه مي‌كرد و نه شخص خودم. داستان تلاش‌هاي من يك رمان چند جلدي خواهد بود كه هر كدام مي‌تواند الهام‌بخش براي دختران ايران زمين باشد، هر جا حضور داشتم، سعي كردم چهره واقعي زن ايراني، زناني كه در عين مشكلات و در عين سختي‌ها، در كنار نامهرباني‌ها، دانش و توانمندي خودشان را به رخ دنيا مي‌كشند، ديده شود. من به عنوان يك زن و مادر ايراني راه سختي را طي كردم. ولي چيزي كه به آن هميشه باور داشتم و دارم، اين است كه به سختي‌ها و افرادي كه در حقم ظلم كردند، فكر نكنم و نگاهم به افق پيش‌رو باشد، من باور دارم دختراني از ايران در آينده مسيري هموارتر از من طي خواهند كرد. آرزوي ديدن آن روز را دارم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون