• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5358 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر

يك كارشناس فوتبال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

بدون حمايت هواداران، بازيكنان يك دلقك بيهوده هستند!

فاطمه ابراهيمي

 

فاطمه شريف كارشناس فوتبال و فوتسال كشورمان كه به عنوان سرمربي تيم فوتسال زنان نصر سال گذشته موفق به نايب قهرماني در اين ليگ شده بود در خصوص عواملي كه باعث نتيجه بد در نخستين ديدار تيم ملي برابر انگليس شده است صحبت مي‌كند.
به گزارش “اعتماد “ پس از شكست سنگين تيم ملي فوتبال ايران در نخستين ديدار خود در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر مقابل انگليس، بازخوردها نسبت به اين شكست در سطح داخلي و بين‌المللي بسيار بود.
رسانه‌ها و مفسران ورزشي در همين خصوص مطالب زيادي منتشر كردند و نسبت به عوامل مختلف انتقاد داشتند، اما در همين خصوص به گفت‌وگو با يكي از بهترين مربيان زن ايران نشستيم.
فاطمه شريف كه در روزهاي اخير از او به عنوان يكي از كانديداي اصلي سرمربي‌گري تيم ملي زنان نيز نام برده مي‌شود در خصوص ديدار شب گذشته تيم ملي مقابل انگليس گفت: در ابتدا اجازه بدين صحبت‌هايم را با اشاره به يكي از جملات سايمون كوپر در كتاب فوتبال عليه دشمن شروع كنم، او در اين كتاب مي‌گويد: اگر فوتباليست‌ها در طي مسابقات حمايت هواداران خود را نداشته باشند فرقي با يازده دلقك بيهوده كه به دنبال يك توپ مي‌دوند ندارند.
شريف همچنين افزود: در ديدار ديشب عوامل بسياري در به ثمر رسيدن چنين نتيجه‌اي تأثير داشتند و باعث تحميل بدترين شكست تاريخ تيم ملي در ادوار جام جهاني شدند، اگر مقداري به عقب برگرديم به ياد مي‌آوريم كه تغييرات مديريتي در رأس فدراسيون فوتبال وجود داشت و كادرفني تيم ملي نيز تنها پيش از دو ماه مانده به شروع مسابقات تغيير كرد كه اين موارد تأثير بسزايي در روند آماده‌سازي تيم ملي براي حضور در جام جهاني داشت و علاوه بر اينها ما نسبت به ساير تيم‌هاي حاضر در جام جهاني بازي‌هاي تداركاتي بسيار كمتري برگزار كرديم و تمام اين موارد مي‌توانند در كسب يك نتيجه ضعيف موثر باشند.
او همچنين در خصوص تركيب اوليه تيم ملي در شروع مسابقه گفت: راستش تركيبي كه آقاي كيروش چيده بود عجيب و غير منتظره بود، از نظر من بازيكناني در تركيب اصلي قرار داشتند كه نه از تجربه كافي برخوردار بودند و نه توانايي فني لازم را براي مقابله با تيم قدرتمند و بزرگي مثل انگليس را داشتند و همين باعث شد كه نه تنها نتيجه مطلوبي را در اين بازي كسب نكنيم بلكه نتوانيم توانايي‌هاي تيم خودمان را نيز به نمايش بگذاريم.
شريف در خصوص در يافت سه گل در نيمه نخست اين ديدار گفت: در نيمه اول سه گل دريافت كرديم و هيچ حرفي براي گفتن نداشتيم، در نيمه دوم اما با تغييراتي كه كادرفني در تركيب تيم ايجاد كرد بالاخره توانستيم كارهايي تاكتيكي كمي را در زمين اجرا كنيم و از معدود فرصت‌هاي به دست آمده استفاده كنيم و مهدي طارمي با استفاده از هوش و تجربه بين‌المللي بالايي كه دارد موفق شد دو گل براي تيم ملي ايران به ثمر برساند.
او همچنين در خصوص مصدوميت عليرضا بيرانوند به عنوان يكي از عوامل اين شكست سنگين نام برد و اضافه كرد: با احترام به ساير دروازه‌بان‌هاي تيم ملي، مصدوميت بيرانوند باعث وارد شدن شوك به تيم ملي شد و حسيني توانايي و تجربه كافي براي مقابله با اين شرايط سخت را نداشت.
شريف در ادامه افزود: خط دفاعي ما نيز در اين ديدار عملكرد خوبي نداشت اما با اين وجود فكر مي‌كنم اگر عليرضا بيرانوند درون دروازه قرار داشت تيم ملي با اختلاف چهار گل بازي را به انگليس واگذار نمي‌كرد و اختلاف تيم‌ها مي‌توانست دو يا يك گل باشد.
سرمربي جوان و تحصيل‌‌كرده تيم زنان نصر در ادامه گفت: فوتبال مثل زندگي مي‌ماند و همانطور كه نا در زندگي تا آخرين نفس اميد داريم در فوتبال نيز بايد همينطور باشيم و هنوز هيچ چيزي براي تيم ملي ما از بين نرفته است، با توجه به تساوي دو تيم امريكا و ولز در بازي شب گذشته در همين گروه، ما مي‌توانم همچنان شانس صعود را براي خود قائل باشيم و با نتايج و عملكرد بهتر در بازي‌هاي بعدي از گروه خود صعود كنيم.
شريف اينگونه ادامه داد: امروزه فوتبال يك صنعت است و تنها يك ورزش سرگرم‌كننده نيست و تيمي موفق مي‌شود كه برنامه‌‌ريزي بهتري داشته باشد، همين حالا كه ما صحبت مي‌كنيم ميبينيم كه تيم ملي عربستان موفق مي‌شود تيم ملي آرژانتين را با همه ستاره‌هايش دو بر يك شكست دهد و اين نشان مي‌دهد كه اگر سرمايه‌گذاري، برنامه‌سازي و مديريت درست باشد تيمي مثل عربستان بدون داشتن ستاره‌هاي بزرگ مي‌تواند تيم بزرگي مثل آرژانتين را شكست دهد.
او همچنين در خصوص شرايط خاص حاضر در جامعه گفت: بايد اضافه كنم كه در حال حاضر كشور ما در شرايط خاصي است و از اين نظر بازيكنان تيم ملي نيز از نظر روحي و رواني در شرايط مطلوب قرار نداشتند، برخي از تماشاگران ديروز به حاي تشويق ملي پوشان سعي در تخريب بازيكنان داشتند و ديديد كه اين اتفاق با واكنش كارلوس كيروش نيز مواجه شد و او تماشاگران را به سكوت دعوت كرد.
اميدوارم كه در دو بازي باقي مانده تماشاگران براي تشويق و حمايت از تيم ملي ايران به استاديوم بيايند تا انشالله بازيكنان با روحيه بهتري در مقابل حريفان قدرتمند خود قرار بگيرند.
او همچنين در خصوص اينكه آيا بايد انتظار صعود از تيم ملي را داشته باشيم گفت: بد نيست كه بدانيد ما نبايد توقعات را از اين تيم بالا ببريم، همه ما دوست داريم در جام جهاني موفق باشيم اما بايد برنامه‌ريزي بلندمدت داشته باشيم نه اينكه به فاصله دو ماه مانده به شروع تورنمنت بزرگي مثل جام جهاني مربي تيم را عوض كنيم و با كسب نتايج ضعيف در بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان، حتي رتبه خوبي كه در رنكينگ فيفا داريم دچار لغزش شود. اميدوارم در ديدارهاي آينده با تدابير كارلوس كيروش و حمايت هواداران از تيم ملي، اين تيم موفق باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون