• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5360 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۵ آذر

خبر

علی‌اف: چرا ایران 2 رزمایش در مرز با ما برگزار کرده است؟
«الهام علی‌اف» ريیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه بار دیگر علیه ایران موضع تندی اتخاذ کرد. به گزارش منابع خبری، الهام علی‌ا‌ف، ريیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه گفت: «من با سه ريیس‌جمهور گذشته ایران کار کرده‌ام. در تمام این سال‌ها، هرگز وضعیتی شبیه امروز به وجود نیامده است». به گزارش خبرگزاري فارس این در حالی است که سید ابراهیم رييسی، ريیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران اخیرا  با تاکید بر اینکه منطقه قفقاز بخشی از تمدن، تاریخ و فرهنگ ایران است و  حفظ صلح،‌ ثبات و آرامش در این منطقه  برای جمهوری اسلامی مهم است  خاطرنشان کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارد از ظرفیت‌های متنوع و کارآمد خود برای برقراری و تقویت صلح و امنیت در منطقه قفقاز استفاده کند». علی‌اف  در ادامه گفت: «ایران هرگز در عرض چند ماه دو رزمایش نظامی در مرز ما برگزار نکرده است. هیچگاه بیانیه‌ای پر از نفرت و تهدید علیه باکو صادر نشده است. ما همیشه به هر اظهارات و اقدام ضد جمهوری آذربایجان پاسخ داده و خواهیم داد». ريیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اخیرا نیز در مراسمی به مناسبت پیروزی این کشور در جنگ با ارمنستان در شهر «شوشا» گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند ما را بترساند.»  «الهام علی‌اف» در این مراسم گفت: «ما در حال تقویت ارتش خود هستیم و به تقویت آن ادامه خواهیم داد. ارمنستان باید درک کند که این سیاست ماست. ما از هیچ‌کس نمی‌ترسیم. اگر از کسی می‌ترسیدیم، هرگز جنگ دوم قره‌باغ را شروع نمی‌کردیم، تک تک ما آماده مرگ بودیم، ترجیح می‌دادیم، بمیریم تا عقب‌نشینی، آزادی یا مرگ، حالا  هم حاضریم برای حقوق خود بمیریم».


سويیس: با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران همراهی نمی‌کنیم
فابیان ماینفیش، سخنگوی وزارت اقتصاد سويیس اعلام کرد که این کشور همچون گذشته به موضع عدم اعمال تحریم علیه ایران به دلیل آنچه «سرکوب اعتراضات» گفته می‌شود به تبعیت از اتحادیه اروپا ، پایبند است تا به سیاست «خدمات نیک» خود خسارتی وارد ننماید. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک او افزود:  در رابطه با ایران موضع سويیس تغییری نکرده است؛ دپارتمان فدرال اقتصاد، تشکلات و تحقیقات، دپارتمان ذی‌صلاح در مسائل تحریم‌ها، به صورت مشترک با دپارتمان فدرال امور خارجه تصمیم گرفتند تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل ارسال پهپاد به روسیه را اجرا کنند. هر دو نهاد از طرف دیگر تصمیم گرفتند که تحریم‌های اعمال‌شده توسط اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل اعتراضات جاری در ایران را اجرا نکنند. ماینفیش تاکید کرد که این تصمیم تمامی منافع سويیس در حوزه سیاست داخلی و خارجی و از جمله سیاست «خدمات نیک» سويیس درباره ایران را در نظر دارد. سويیس به عنوان میانجیگر حافظ منافع ایران در عربستان و منافع عربستان در ایران است. او با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه کشورهای غربی درباره اتفاقات اخیر ایران، مطرح کرد: سويیس همچنین به شدت استفاده از خشونت توسط نیروهای امنیتی ایرانی در رابطه با تظاهرات در حال ادامه در ایران را محکوم کرده و مصرانه از این کشور می‌خواهد وظایف خود در زمینه حقوق بشر در قالب اصول دوجانبه و چندجانبه را اجرا كند. اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را به دلیل آنچه «سرکوب اعتراضات و نقض حقوق شهروندان» عنوان می‌کند، علیه ایران اعمال کرده است. دولت ایران اما به نوبه خود ضمن رد این ادعاها، غرب را به حمایت از ناآرامی‌ها و نیز نشر اخبار ضد ایرانی در رسانه‌های خود محکوم می‌کند.


هیات امریکایی با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد
شماری از اعضای کنگره امریکا به ریاست سناتور «مارک تاکانو» و با حضور «آلینا رومانسکی» سفیر واشنگتن در عراق، روز جمعه در بغداد با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌و‌گو کردند. بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، مارک تاکانو که ریاست کمیته امور کهنه‌سربازان امریکایی را در کنگره برعهده دارد، در این دیدار، انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر عراق را تبریک گفته است. طبق این گزارش، «در این دیدار دو طرف به روابط دوجانبه عراق و ایالات متحده، روند جنگ با تروریسم، عملکرد نیروهای عراقی در تعقیب عناصر تروریستی باقیمانده از داعش پرداخته‌اند و همچنین تقویت روابط و شراکت [دو کشور] در زمینه‌های مختلف طبق توافق چارچوب راهبردی به‌ویژه در زمینه همکاری برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و تلاش برای جلوگیری از کمبود آب را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند». نخست‌وزیر عراق در این دیدار به «اهمیت روابط با امریکا و تلاش عراق برای تاکید بر روابطی متوازن با کشورهای اطراف و جهان در راستای حفظ حاکمیت ملی عراق و حمایت از ثبات منطقه و جهان» اشاره کرده است. محمد شیاع السودانی، اوایل ماه گذشته، به عنوان مامور تشکیل کابینه عراق انتخاب شد و توانست رای اعتماد پارلمان عراق را کسب کند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون