• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5361 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ آذر

خبر

ناتو: تا هر وقت لازم باشد از اوكراين حمايت مي‌كنيم
دبيركل ناتو اعلام كرد كه اين اتحاد نظامي تا زماني كه لازم باشد از اوكراين در برابر روسيه حمايت كرده و به اين كشور كمك مي‌كند تا ارتشي مدرن و مطابق با استانداردهاي روز غربي بسازد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو در آستانه نشست وزراي خارجه ناتو در روماني، كشورهاي عضو را به ادامه ارسال سامانه‌هاي پدافند هوايي و ديگر تجهيزات به اوكراين تشويق كرد. ناتو در قالب يك سازمان سلاح ارسال نمي‌كند. استولتنبرگ كه سابقه نخست‌وزيري نروژ را هم در كارنامه دارد، گفت: «ناتو به همراهي با اوكراين تا هر وقت كه لازم باشد، ادامه خواهد داد و كنار نخواهد كشيد. متحدان ناتو حمايت نظامي بي‌سابقه‌اي از اوكراين به عمل آورده‌اند و از وزراي خارجه كشورهاي عضو انتظار دارم كه كمك‌هاي غيرمرگبار خود را نيز افزايش دهند.» دبيركل ناتو گفت: اين اتحاد تاكنون سوخت، ژنراتور، تجهيزات پزشكي، تجهيزات زمستاني و ابزار اختلال در كاركرد پهپادها را به اوكراين فرستاده‌ است، اما با نزديك شدن زمستان، به كمك‌هاي بيشتري نياز است؛ روسيه زيرساخت‌هاي انرژي اوكراين را هدف قرار داده است. وي افزود: «ما در درازمدت به اوكراين كمك مي‌كنيم تا از تجهيزات نظامي دوره شوروي به استانداردها، دكترين و آموزش‌هاي روز ناتو دست يابد.» نشست وزراي خارجه كشورهاي ناتو در ۲۹ و ۳۰ نوامبر (۸ و ۹ آذر) در بخارست (پايتخت روماني) برگزار خواهد شد. اين نشست ۱۵ سال پس از آن برگزار مي‌شود كه ناتو به اوكراين و گرجستان وعده داد كه روزي عضو ناتو خواهند شد، وعده‌اي كه روسيه را به ‌شدت خشمگين كرد.


توكايف به عنوان رييس‌جمهوري قزاقستان سوگند ياد كرد
رييس‌جمهوري قزاقستان سوگند ياد كرد. به گزارش ايلنا و‌ به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، «قاسم جومارت توكايف» به عنوان رييس‌جمهوري قزاقستان سوگند ياد كرد. وي در جريان مراسم ايراد سوگند گفت: «رسما سوگند ياد مي‌كنم كه صادقانه به مردم قزاقستان خدمت كنم، قانون اساسي و قوانين قزاقستان را كاملا رعايت كنم، حقوق و آزادي‌هاي شهروندان را تضمين كنم و وظايف عالي رييس‌جمهور قزاقستان را كه به من محول شده است، صادقانه انجام دهم.» وي افزود كه به گفته ناظران، كارشناسان و خبرنگاران، انتخابات رياست‌جمهوري قزاقستان عادلانه و شفاف برگزار شده است. وي افزود: «مردم حضور فعالي داشتند. برخي شهروندان حتي با تمامي اعضاي خانواده خود به پاي صندوق‌هاي راي آمده بودند.»


نخست‌وزير عراق به عربستان سفر مي‌كند
محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق در نشست كشورهاي عربي و چين در عربستان شركت خواهد كرد. به گزارش مهر و به نقل از روسيااليوم، يك منبع در دفتر نخست‌وزيري عراق گفت كه محمد شياع السوداني، نخست‌وزير اين كشور در نشست كشورهاي عربي و چين در عربستان شركت خواهد كرد. اين منبع تاكيد كرد كه يك هيات بلندپايه به رياست السوداني به نمايندگي از عراق در كنفرانس كشورهاي عربي و چين شركت خواهد كرد. وي افزود كه نخست‌وزير عراق باتوجه به اهميتي كه اين نشست براي عراق دارد، براي مشاركت در آن اهتمام دارد. پيش از اين فواد حسين، وزير امور خارجه عراق در ديدار سفير چين تاكيد كرده بود كه عراق در نشست سران كشورهاي عربي و چين در عربستان مشاركت خواهد كرد.


پكن: در برابر مداخلات و تحريم‌هاي خارجي، از كوبا حمايت مي‌كنيم
رييس‌جمهوري چين اعلام كرد: چين قاطعانه از كوبا در حفظ تماميت ارضي، جلوگيري از مداخلات خارجي و تحريم حمايت خواهد كرد و آماده است در اجراي پروژه ابتكاري توسعه جهاني و امنيتي در راستاي صلح و توسعه جهاني با اين كشور كار كند. به گزارش ايرنا از خبرگزاري شينهوآ، شي جين‌پينگ رييس‌جمهور چين، در گفت‌وگو با همتاي كوبايي خود ميگوئل دياز كانل كه به چين سفر كرده، اعلام كرد قاطعانه از اين كشور در حفظ تماميت ارضي، جلوگيري از مداخلات خارجي و تحريم پشتيباني مي‌كند. رييس‌جمهوري چين با اشاره به اينكه سفر ميگوئل دياز نخستين سفر رهبري از امريكاي لاتين پس از برگزاري بيستمين كنگره ملي كميته مركزي اين كشور است از روابط ويژه و دوستانه دو كشور سخن گفت: «كوبا نخستين كشور غربي بود كه روابط ديپلماتيك خود را با جمهوري خلق چين آغاز كرد و روابط دو كشور به نمونه‌اي از همبستگي و همكاري ميان كشورهاي سوسياليست و كمك صميمانه مشترك ميان كشورهاي در حال توسعه تبديل شد.» وي در ادامه افزود: چين آمادگي دارد تا روابط سياسي مشترك دو كشور را عميق‌تر و همكاري عملي را گسترده‌تر كند تا هر دو كشور بتوانند درباره موضوعاتي كه منافع مشترك دارند به علاوه مسائل منطقه‌اي و جهاني همكاري كرده و رو به جلو حركت كنند. رييس‌جمهوري كوبا نيز ضمن ابراز قدرداني از شي جين‌پينگ براي دعوت به اين كشور به عنوان نخستين كشور امريكاي لاتين پس از برگزاري بيستمين كنگره ملي كميته مركزي چين و تبريك به وي براي انتخاب مجدد به عنوان دبيركل حزب خاطرنشان كرد: توسعه روابط با چين در ميان مهم‌ترين اولويت‌هاي سياست خارجي كوباست. وي همچنين تعهد كوبا را درباره اصل يك چين واحد بار ديگر تاكيد و گفت كه از همكاري در تمامي پروژه‌هاي چين از جمله كمربند و جاده و پروژه‌هاي ابتكاري توسعه و امنيت جهاني استقبال مي‌كند. در پايان اين ديدار دو طرف سندهاي مشتركي را امضا و بيانيه مشتركي درباره تحكيم روابط دو كشور نيز منتشر كردند. ميگوئل دياز كانل، رييس‌جمهوري كوبا به عنوان يكي از چهار مقصد تور بين‌المللي خود به الجزاير، روسيه و تركيه به دعوت شي جين‌پينگ، رييس‌جمهوري چين از ۲۴ تا ۲۶ نوامبر/ سوم تا پنجم آذر به پكن سفر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون