• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5361 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ آذر

چرا در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر وقت‌هاي اضافي بيشتري مي‌بينيم!؟

اين فوتبال است يا ماراتن؟

فاطمه ابراهيمي

 

در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر شاهد وقت‌هاي اضافه بسيار بيشتري نسبت به گذشته هستيم، تابلوي داور چهارم در پايان نيمه نخست و نيمه دوم معمولا زماني بيشتر از ۱۰ دقيقه را نشان مي‌دهد و سه گل تيم ملي ايران در اين مسابقات در دقايق ۹۸، ۱۱۲ و ۱۱۱ به ثمر رسيده است. نشريه سي‌ان‌ان در همين خصوص گزارشي تهيه كرده است كه البته اين گزارش پيش از ديدار ايران برابر ولز بوده و دو گل روزبه چشمي در دقيقه ۹۸ و گل رامين رضاييان در دقيقه ۱۱۱ اين مسابقه لحاظ نشده است. 
به گزارش «اعتماد» و به نقل از نشريه سي‌ان‌ان، پيش از اين شاهد برگزاري مسابقات فوتبالي بوديم كه اغلب در حدود ۹۰ دقيقه به طول مي‌انجاميد و براي جوان‌ها كه در دنياي امروز طرفدار محتواي كوتاه‌تر هستند جذاب‌ بود اما در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر شاهد مسابقاتي به مراتب طولاني‌تر هستيم، مسابقاتي كه اغلب بيشتر از ۱۰۰ دقيقه است و تابلوي اعلانات داور چهارم معمولا بيش از ۱۰ دقيقه را نشان مي‌دهد و اين باعث شده كه تنها يكي از هشت مسابقه اول جام در كمتر از ۱۰۰ دقيقه به اتمام برسد.
بر اساس اعلام وبسايت آمار اوپتا، با در نظر گرفتن اينكه ركوردها از سال ۱۹۹۶ ثبت مي‌شود، پنج ديداري كه از سال ۱۹۹۶ بيشترين ميزان وقت اضافه را در يك نيمه داشته است، در دو روز ابتدايي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر بوده است!  پيروزي شش بر دو انگليس مقابل ايران در ۱۱۷ دقيقه و ۱۶ ثانيه رخ داد كه گل مهدي طارمي در دقيقه ۱۱۲ و ۳۰ ثانيه، ديرترين گل تاريخ جام جهاني از سال ۱۹۹۶ بوده است. در اين ديدار نيمه نخست ۱۴ دقيقه و نيمه دوم بازي بيش ۱۳ دقيقه وقت اضافه داشته است.
۱۴دقيقه و ۳۴ ثانيه وقت اضافه در ديدار ولز برابر امريكا و بيش از ۱۲ دقيقه وقت اضافه براي ديدار هلند برابر سنگال بوده است، مسابقه افتتاحيه بين دو تيم اكوادور و قطر نيز بيش از ۱۰ دقيقه وقت اضافه داشته است، البته لازم به ذكر است كه بخشي از اين زمان‌هاي اضافه كه اعلام شده، مربوط به مصدوميت‌هايي است كه داور بازي مجبور به نگه داشتن وقت مسابقه شده است، براي مثال مصدوميت عليرضا بيرانوند در ديدار نخست ايران برابر انگلستان مدت زمان زيادي از وقت اصلي مسابقه را گرفت يا برخورد ياسر الشهراني بازيكن تيم عربستان كه با دروازه‌بان تيم خودي كه منجر به مصدوميت جدي اين بازيكن از ناحيه زانو شد و در اين زمان داور بازي را متوقف كرد. با اين اوصاف چيزي كه واضح است، تلاش فيفا براي مبارزه با اتلاف وقت قانوني يك ديدار است، در همين رابطه كولينا داور مشهور سابق و رييس حال حاضر كميته داوران فيفا پيش از آغاز مسابقات جام جهاني ۲۰۲۲ قطر گفته بود كه بايد آماده ديدن مسابقات با زمان بيش از ۱۰۰ دقيقه باشيد، او در همين خصوص اضافه كرد: اين چيز جديدي نيست، در آخرين جام جهاني (روسيه)، براي داور چهارم كاملا عادي شد كه تخته را با هفت، هشت، نه دقيقه روي آن نشان دهد.
ما به داوران خود توصيه كرديم كه در محاسبه دقايق بازي بسيار دقيق باشند و قصد داريم كه از مسابقات با دقايق خالص كمتر از ۹۰ دقيقه اجتناب كنيم.
او همچنين گفت: تصور كنيد يك تيم در طول نيمه نخست دو يا سه گل به ثمر برساند و براي هر گل بيش از يك تا يك‌ونيم دقيقه شادي كند، اين شادي براي تيم زننده گل است و تيم مقابل بايد به سختي آن چهار يا پنج دقيقه را جبران كند، اين عدالت نيست و ما با در نظر گرفتن وقت صحيح و دقيق مسابقه سعي در اجراي عدالت در زمين فوتبال را داريم.
طولاني شدن مسابقات در جام جهاني ۲۰۲۲ با واكنش‌هاي مثبت و منفي بسياري همراه بوده است، براي مثال جيمي كرگر، هافبك سابق تيم ملي انگليس و ليورپول در توييتر خود نوشت: «از مدت زماني كه مسوولان در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر اضافه مي‌كنند لذت مي‌برم. زمان زيادي در فوتبال تلف مي‌شود!»  اما تيم ويكري، كارشناس فوتبال امريكاي جنوبي گفت كه «با در نظر گرفتن وقت‌هاي اضافه طولاني‌مدت اصلا موافق نيستم، او همچنين اضافه كرد: موافق پوشش دادن وقت‌هايي هستم كه بازيكنان تلف مي‌كنند اما در نظر گرفتن تمام اين وقت‌ها ممكن نيست، از نظر من تا ۴ دقيقه وقت اضافه مي‌تواند براي هر نيمه خوب باشد اما در نظر گرفتن ۹ دقيقه وقت اضافه در پايان يك نيمه از فوتبال اصلا خوب نيست.
مت كنوپينسكي به عنوان يكي از فيزيوتراپيست‌هاي برجسته تاريخ فوتبال در اين خصوص مي‌گويد: در ايام جام جهاني كه تراكم مسابقات بسيار بالا است، اين وقت‌هاي اضافه مي‌تواند منجر به آسيب به بازيكنان شود و مصدوميت‌هاي جسمي و روحي زيادي را به دنبال داشته باشد.
 او همچنين اضافه مي‌كند كه ۳۲ تيم جام جهاني و اعضاي كادرفني آنها بايد «سخت‌تر» كار كنند تا موفق شوند ريكاوري بازيكنان را در بين بازي‌هاي با اين تراكم بالا بهبود بخشند.
گفتني است روند طولاني‌تر شدن بازي‌ها در جام جهاني همچنان ادامه دارد و به عنوان مثال بازي روز گذشته عربستان و لهستان در نيمه نخست بيش از ده دقيقه وقت اضافه داشت. همچنين در بازي استراليا با تونس كه پيش از بازي عربستان و لهستان به انجام رسيد داور براي نيمه دوم وقت اضافي زيادي را در نظر گرفت. 
 مت كنوپينسكي در پايان اضافه مي‌كند كه در انتهاي اين جام جهاني كه ۱۸ دسامبر خواهد بود بايد منتظر آسيب‌هاي بسيار زياد و جدي بازيكنان تيم‌هاي مختلف ازجمله تيم‌هايي كه به مراحل بالاتر صعود مي‌كنند، باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون