• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5361 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ آذر

افزايش ابهام‌ها در مورد اعزام برخي نفرات به جام جهاني

این افراد در قطر چه کار ‌می‌کنند؟

سامان سعادت

 

از چند ماه پيش كه بليت‌فروشي جام جهاني آغاز شد ابهاماتي در مورد نحوه خريد بليت، تخصيص سهميه‌ به نهادهاي مختلف و هزينه‌ها مطرح شد. فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش به عنوان دو نهادي كه بليت در اختيار داشتند، عملكردي كاملا ناشفاف ارايه دادند. مهم‌ترين شاهد مثال براي اين عملكرد ناشفاف اين است كه آخرش هم معلوم نشد چند قطعه بليت در اختيار ايران قرار گرفت و از اين تعداد چه مقدار فروش رفت و چقدر به نهادها يا افراد خاص اختصاص پيدا كرد. 
طبق گزارش‌ها، سفير قطر بليت‌هاي اختصاص داده شده به ايران را ۳۱ هزار، سينا كلهر معاون فرهنگي وزارت ورزش ۲۱ هزار و ۲۰۰ و وزارت ورزش ۱۷ هزار بليت عنوان كردند. 
در اين بين طبق روال فدراسيون فوتبال مكلف شد اسامي خبرنگاران رسانه‌ها را براي اعزام به قطر در اختيار وزارت ورزش قرار دهد كه آن مساله نيز بدون اطلاع‌رساني كامل از سوي فدراسيون صورت گرفت و بسياري از رسانه‌ها و خبرنگاران اصلا نفهميدند فدراسيون كي اسامي را جمع كرد، كي آن را به وزارت داد و كي تصويب گرفت. فقط در خبرها شنيدند كه معاون وزير ورزش گفت ليست خبرنگاران اعزامي به قطر مشخص شد!
در روزهاي گذشته بحث حضور افراد غيرمرتبط با حوزه ورزش به اضافه چهره‌هاي سياسي و مقامات مسوول در قطر حسابي خبرساز شد. حضور حداكثري مقامات فدراسيون فوتبال به اضافه روساي هيات‌ها به اضافه مقامات وزارت ورزش به همراه چند چهره فرهنگي از رسانه‌هاي خاص توجه خبرنگاران و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را به خود جلب كرد. سوال ناظران واضح بود: آيا اين افراد كه نه سمت اجرايي در تيم ملي دارند، نه خبرنگار ورزشي هستند و نه كار خاصي در قطر غير از حضور در استاديوم و تشويق انجام نمي‌دهند با هزينه شخصي راهي قطر شدند يا با بليت و هزينه اياب و ذهاب و اقامت رايگان؟
از آنجايي كه تقريبا تمام مقامات فدراسيون فوتبال و روساي كميته‌هادر قطر حضور دارند، پيگيري از فدراسيون فوتبال در اين زمينه بي‌نتيجه ماند. اين وضعيت در مورد وزارت ورزش هم صدق مي‌كند. از شخص وزير تا معاونت‌ها و برخي مسوولان ديگر در قطر هستند و ارتباط‌گيري با آنها امكان‌پذير نشد. رييس روابط عمومي وزارت ورزش محسن معتمدكيا كه با حفظ سمت مدير ايراني رسانه‌اي تيم ملي است (چون كي‌روش يك مدير رسانه‌اي خارجي هم با خود به قطر برده!) نيز به همچنين. به همين دليل به نظر مي‌رسد براي پيدا كردن پاسخ سوالات در اين رابطه دست‌كم تا پايان بازي‌هاي ايران در جام جهاني بايد صبر كرد. البته اگر اين دوستان تصميم نگيرند در تمام ايام جام جهاني در قطر بمانند. با اين حال از مصاحبه‌ها و اخباري كه در چند وقت گذشته منتشر شد، مي‌توان فهميد اين افراد چطور راهي قطر شدند. 
تقريبا يك ماه پيش سينا كلهر، معاون فرهنگي وزارت ورزش گفته بود بخشي از بليت‌هاي رايگاني كه در اختيار وزارت ورزش قرار گرفته طبق سهميه‌بندي خاص به نهادها داده مي‌شود. تعدادي هم به فعالان فرهنگي و هنري مي‌رسد. معاون فرهنگي وزارت ورزش گفته بود: «از بليت‌هاي دو مرحله اول به ورزشكاران و جامعه ورزشي، سهميه بليت تعلق گرفت. در مرحله سوم اولويت سهميه‌بندي بخش فرهنگي است از جمله خبرنگاران، فعالان فرهنگي و صنايع دستي. به ۱۲ وزارتخانه از جمله وزارت ارشاد نامه فرستاديم تا نام افرادي كه مي‌خواهند به جام جهاني بفرستند را به ما معرفي كنند. مثلا نام بازيگر يا موسيقيدان مورد نظر. سقف عددي كه براي سهميه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در نظر گرفته‌ايم، ۱۱۰ تا بليت است. در اين ميان حضور برخي سازمان‌ها تاكنون قطعي است كه تقاضاي بليت كرده‌اند. مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات كه تقاضاي ۴۰۰ بليت دارد. ميراث فرهنگي و گردشگري تقاضاي ۵۰۰ بليت جام جهاني دارد. برخي شبكه‌هاي تلويزيوني در صداوسيما نيز براي اختصاص بليت تقاضا كرده‌اند.»
به نظر می‌رسد افرادی که حضورشان در قطر برای مردم سوال برانگیز شده بود، از جمله فعالان برخی رسانه‌ها، برخی چهره‌های فضای مجازی و سایرین با هزینه وزارت ورزش یا فدراسیون فوتبال رقم خورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون