• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5361 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ آذر

ايران در چه صورتي از مرحله گروهي صعود مي‌كند؟

تساوي انگليس و امريكا، معادلات صعود به مرحله بعدي را پيچيده كرد. به گزارش «ورزش سه»، سه شيرها فرصت اين را داشتند كه صعود خود به مرحله بعدي را سريع‌تر از ساير رقبا قطعي كنند اما تيم گرت ساوت‌گيت در برابر امريكا به تساوي بدون گل رضايت داد تا همه‌چيز به هفته آخر كشيده شود. در پايان دور دوم، انگليس ۴ امتياز، ايران ۳ امتياز، امريكا ۲ امتياز و ولز يك امتياز به دست آوردند تا شاگردان ساوت‌گيت و كي‌روش از بيشترين شانس براي صعود برخوردار باشند. هفته پاياني روز سه‌شنبه و به صورت همزمان برگزار خواهد شد كه در آن ايران به مصاف امريكا مي‌رود و ولز رودرروي انگليس مي‌ايستد. از بين سه حالت ديدار تيم‌ملي، يك حالت (برد) حكم به صعود قطعي مي‌دهد و يك حالت (باخت) منجر به حذف قطعي خواهد شد اما شرايط تساوي پيچيده است.
با تساوي ايران مقابل امريكا، ايالات متحده به صورت قطعي از جام جهاني حذف خواهد شد اما ولز شانس صعود خواهد داشت.
اگر ولز بتواند انگليس را شكست دهد، بي‌توجه به تعداد تفاضل در آن مسابقه، ياران گرت بيل راهي مرحله حذفي خواهند شد چرا كه تفاضل ايران 2- خواهد بود و تفاضل ولز در بدترين حالت1- مي‌شود.
به اين ترتيب شانس صعود ايران در جدول احتمالات 55٪ خواهد بود و احتمال حذف تيم‌ملي 45٪ برآورد مي‌شود. به عبارتي از ۹ حالت ممكن، ۵ مورد حكم به صعود تيم‌ملي مي‌دهد و ۴ احتمال، تيم‌هاي ديگر را صعودكننده مي‌داند.
بد نيست اين حالات يك بار ديگر به صورت جزيي بررسي شوند: 
۱- برد ايران: صعود. ۲-‌ برد ايران: صعود . ۳‌- برد ايران: صعود. ۴-‌ مساوي ايران/ باخت ولز: صعود. ۵-‌ مساوي ايران/ مساوي ولز: صعود.۷- مساوي ايران/ برد ولز: حذف. ۷- باخت ايران: حذف. ۸-باخت ايران: حذف. ۹-‌ باخت ايران: حذف
البته يك حالت تقريبا غيرممكن اين است كه ولز با تفاضل بيشتر از شش گل انگليس را شكست دهد كه در اين صورت ايران و ولز صعود مي‌كنند. همچنين اگر ولز ۴-۰ انگليس را ببرد و ايران مقابل امريكا ۲-۲ كند، بازهم ايران و ولز صعود خواهند كرد.
اما باتوجه به اينكه چنين احتمالي از نظر فوتبالي نزديك به صفر است، از دايره بررسي خارج مي‌شود. به هر حال با محاسبه اين دو حالت، احتمال صعود ايران روي كاغذ به حدود ۶۰ درصد مي‌رسد.
اما ايران در يك حالت شانس سرگروهي نيز دارد. اگر ديدار ولز و انگليس با نتيجه تساوي به پايان برسد، شاگردان كي‌روش با كسب پيروزي مقابل امريكا سرگروه خواهند شد.
در مجموع تيم‌ملي از شانس قابل توجهي براي صعود برخوردار است و به جرأت مي‌توان گفت كه هرگز تا اين حد به صعود از مرحله گروهي نزديك نبوده است.
در دو مرتبه قبلي (۱۹۹۸ و ۲۰۱۸) كه هفته دوم با سه امتياز براي ايران خاتمه يافت، تيم‌ملي در دور پاياني با دو تيم پرقدرت آلمان و پرتغال بازي داشت و طبيعتا از شانس زيادي براي موفقيت مقابل اين تيم‌ها برخوردار نبود اما حالا حريف ايران تيم امريكاست كه در اين دو بازي به وضوح نشان داده تيم آسيب‌پذيري است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون