• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5361 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ آذر

يكي از دانشجويان صنعتي اصفهان كه دچار مسموميت شده است از ماجرا به «اعتماد» مي‌گويد

سم يا عامل ويروسي؟

شنيده‌ها حاكي از آن است كه در خوراك دانشجويان سم وجود داشته است

چهارشنبه 2 آذر ماه جاري اكثر دانشجويان خوابگاه دانشگاه صنعتي اصفهان به علت مسموميت به بهداري دانشگاه مراجعه كردند اما چون وضعيت جسماني آنان مساعد نبود به بيمارستان‌هاي شهيد اشرفي و 9 دي اصفهان منتقل شدند. شوراي صنعتي دانشجويان كشور نيز در پي اعلام اين خبر عنوان كرد: «مسموميت گسترده دانشجويان به دليل كيفيت غير استاندارد غذا در شب چهارشنبه و پنجشنبه باعث انتقال آنان به بهداري دانشگاه شد.» مستاجران مدير روابط عمومي دانشگاه صنعتي اصفهان در اين خصوص به «اعتماد» مي‌گويد: «اين مسموميت به خاطر كيفيت غير استاندارد غذا نبوده و احتمال شيوع بيماري ويروسي يا گوارشي وجود دارد. فعلا اين موضوع در حال بررسي است.» 

ويروس نبود
يكي از دانشجوياني كه در مقطع دكتراي دانشگاه صنعتي اصفهان در حال تحصيل است و خودش در حال حاضر از شدت مسموميت وضعيت مساعدي ندارد و شب حادثه به بيمارستان اشرفي منتقل شده در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد در‌خصوص خبر مربوطه كه از سوي روابط عمومي دانشگاه و مدير مركز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتي اصفهان با عنوان عامل ويروسي اعلام شده، مي‌گويد: «مشخص است كه ويروس نبوده است. همان شب دانشجويان دانشگاه در كانال تلگرامي كه همه در آن عضو هستيم اعلام كردند كه حال‌شان خوب نيست و علايمي همچون تب، دل درد، سردرد و حالت تهوع شديد دارند. من و هم‌اتاقيم هم حال‌مان بد شده بود. صد‌در صد به خاطر شام آن شب بود كه بچه‌هاي خوابگاه مسموم شدند، چون دانشجويان اصفهان اكثرا ناهار را در دانشگاه مي‌خورند و شام نيستند. دانشجويان خوابگاه هستند كه مجبورند شام دانشگاه را بخورند. غذاي چهارشنبه شب فسنجان بود و ناهار روز پنجشنبه قيمه بادمجان. ناهار را كه خوردم حالم بدتر شد. حالا ديگر نمي‌دانيم اين حالت‌ها براي چه عاملي بوده كه به دانشجويان دست داده است.» سعي مي‌كند اين قسمت از جملاتش را آهسته‌تر ادا كند: «والا بيشتر دانشجويان در همين كانالي كه هستيم مي‌گويند از عمد بوده و حتي وقتي از مدفوع دانشجوياني كه حال‌شان بد بود و به بيمارستان رفته بودند، نمونه‌برداري انجام شده بود به آنها گفته شد كه به دليل وجود سمي كه در غذاي‌تان بوده مبتلا به اين حالت‌ها شديد. يكي از بچه‌ها خودش پيگير اين قضيه شد و از پزشكان بيمارستان ماجرا را پرسيد و آنها هم به او گفتند؛ به علت يك نوع سم بوده كه اين حالت‌ها به دانشجويان دست داده است ولي واقعا من هم نمي‌دانم ماجرا چيست!» اين دانشجو در ادامه مي‌گويد: «هم‌اتاقي من الان تهران است. با او هم كه صحبت كردم همين حالت‌هايي كه من داشتم را هم‌اتاقيم نيز داشت. من كل روز پنجشنبه در بيمارستان بستري بودم و سرم بهم وصل بود. هنوز بعد از سه، چهار روز حالم خيلي مساعد نيست. روز پنجشنبه بدن درد شديد، اسهال و استفراغ داشتم. در ابتدا همه دانشجوياني كه حال‌شان بد بود به بهداري دانشگاه مراجعه كردند بعد چون حال‌مان خيلي بد بود به بيمارستان اشرفي منتقل شديم. بيمارستان 9 دي شلوغ بود اكثر دانشجوياني كه حال‌شان بد بود را به آنجا منتقل كرده بودند. در بيمارستان يكي از دانشجوياني كه خودش نيز حالش بد بود، مي‌گفت هم‌اتاقي من حالش به‌شدت وخيم است. فكر كنم دانشجوياني كه در خوابگاه پسران بودند بيشتر دچار مسموميت شده بودند.»
واكنش‌ها 
حميد گله‌داري معاون بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشكي اصفهان درخصوص مسموميت تعدادي از دانشجويان دانشگاه صنعتي در اين باره عنوان كرد: «از زماني كه دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان دچار مسموميت شدند، تيم بحران مركز بهداشت استان در اين دانشگاه حضور يافت. اين تيم متشكل از كارشناسان مبارزه با بيماري‌ها، بهداشت محيط، آزمايشگاه و كارشناسان مرتبط است. آزمايش‌هاي لازم و نمونه‌برداري از آب، مواد غذايي، سطوح و بيماران انجام شده كه نتايج بعضي از آزمايش‌ها به دست آمده است و ابتلاي آنها به كرونا و آنفلوآنزا منتفي شد. در حال‌ حاضر نمي‌توان به‌طور دقيق علت اين اتفاق را اعلام كرد، پيش‌تر نيز با اين اتفاقات مواجه بوديم، مشكلات و مسائل به وجود آمده در دست بررسي است تا به نتيجه نهايي دست يابيم. پنج درصد از دانشجويان دانشگاه صنعتي اصفهان دچار مسموميت شدند، حدود ۸۰ نفر از دانشجويان مسموم شده به بيمارستان‌خميني‌شهر اعزام و ساير آنها در مركز بهداشت دانشگاه صنعتي درمان شدند. از تعداد افرادي كه براي درمان به بيمارستان خميني‌شهر اعزام شدند، سه نفر بستري شدند كه يك نفر از آنها از بيمارستان مرخص شد و دو نفر ديگر نيز ديروز از بيمارستان ترخيص شدند از اين رو حال عمومي دانشجويان مسموم‌شده مطلوب است. از دانشجوياني كه بيمار شدند و ساير افرادي كه با آنها ارتباط دارند درخواست مي‌كنم، پروتكل‌هاي لازم را رعايت كنند. بحث اپيدمي هميشه وجود دارد از اين رو بايد در راستاي جلوگيري از شيوع اپيدمي اقدامات لازم جهت قطع زنجيره انتقال و سرايت بيماري‌ها انجام شود. هنوز مشخص نشده كه علت اين اتفاق، بيماري ويروسي يا مسموميت غذايي بوده است. براساس آزمايش‌هاي انجام شده، منشا اين بيماري از آب نيست و تا روز دوشنبه و سه‌شنبه ششم و هفتم آذرماه نتايج آزمايش‌ها و منشا اين اتفاق مشخص مي‌شود. تاكنون بيش از ۲۷۰ نفر از دانشجويان درگير بيماري شده‌اند اما اكنون تعداد آنها در حال كاهش است.» ضيايي مدير مركز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتي اصفهان نيز در مورد اين خبر اعلام كرد: «وضعيت بهداشتي بخش‌هاي مختلف دانشگاه تحت كنترل است. مشكلات گوارشي برخي دانشجويان با رعايت توصيه‌هاي بهداشتي و تامين دارو در داروخانه دانشگاه به حداقل رسيده است. از روز پنجشنبه تعدادي از دانشگاهيان با علايم تب و مشكلات گوارشي به مركز بهداشت و درمان دانشگاه مراجعه كردند. در بررسي‌هاي اوليه از مراجعان توسط پزشكان مركز بهداشت و درمان، احتمال شيوع بيماري ويروسي با مسموميت غذايي مورد بررسي قرار گرفت. ضمن انجام اقدام‌هاي اوليه پزشكي براي كليه مراجعان، كارشناسان و بازرسان بهداشت و درمان استان اصفهان و مركز مبارزه با بيماري‌هاي عفوني به دانشگاه فراخوانده شدند. از كليه دانشجويان خواسته شده براي تهيه دارو صرفا به داروخانه‌ها مراجعه كرده و از تامين دارو از مكان‌هاي متفرقه و مصرف داروهاي ديگر جدا خودداري كنند. دانشجويان بايد توصيه‌هاي بهداشتي در محيط خوابگاه را بيشتر از قبل رعايت كنند تا در صورت شيوع بيماري ويروسي از انتشار گسترده‌تر جلوگيري شود. در بين افراد مبتلا علايم شديد تا خفيف ديده شده است با اين حال وضعيت سلامتي دانشجوياني كه تحت درمان قرار گرفته‌اند، روبه بهبود است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون