• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5362 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ آذر

بازخواني يكي از مصاحبه‌هاي قديمي مارادونا

پشيماني‌هاي فوق ستاره؛ از اعتياد و عشق عذاب‌آور تا تنفر از برلوسكوني

مگر مي‌شود جام جهاني برگزار شود و آدم ياد مارادونا نيفتد؟ آن هم نخستين جام جهاني كه بدون حضور مارادونا برگزار مي‌شود. اين گزارش در خصوص مصاحبه‌ با ديه‌گو مارادونا در مورد از دست دادن يك انتقال تاريخي به يوونتوس است كه در سال ۱۹۹۲ تنظيم شده بود و حالا بعد از ۳۰ سال مجددا منتشر شده است. مارادونا در آن روزها مي‌گفت، دارد خودش را براي جام جهاني ۱۹۹۴ آماده مي‌كند.
به گزارش «اعتماد» و به نقل از گاردين، در مارس سال ۱۹۹۱ پس از ديدار ناپولي در برابر باري، ديه‌گو آرماندو مارادونا در تست دوپينگ آن سال‌ها مثبت شد و مقامات فوتبال ايتاليا او را به مدت ۱۵ ماه از هر گونه فعاليت فوتبالي محروم كردند، مارادونا به بوينس آيرس رفت، جايي كه او تحت نظارت هميشگي مقامات حقوقي آرژانتين بود و در آن زمان براي مدت كوتاهي هم روانه زندان شد.
ديه‌گو در اين خصوص مي‌گويد: «سخت‌ترين دوران زندگي‌ام را در بوينس آيرس گذراندم.»
در جولاي ۱۹۹۲، با اتمام دوران محروميت مارادونا او مصمم به جدايي از ناپولي شد، ديه‌گو تصميم خود را گرفت و به سويايي كه تحت هدايت كارلوس بيلاردو كه پيش از اين در جام جهاني سال‌هاي ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ هدايت تيم ملي آرژانتين را بر عهده داشت پيوست و پس از ورود به سويا با روزنامه‌نگار معروف برونو برناردي كه از تحسين‌كنندگان هميشگي مارادونا بود به گفت‌وگو نشست كه در ادامه بخشي از اين گفت‌وگو را خواهيد خواند.

مارادونا: زماني كه بسيار نااميد بودم، با وجود توصيه‌هاي كلوديا، (كلوديا ويلافاني، همسر مارادونا) فرانچي (ماركي فرانچي، مدير مارادونا) و توصيه‌هاي پزشكم، باز هم مي‌خواستم فوتبال بازي كنم، حتي اگر مجبور بودم دوباره در ناپولي باشم اين را مي‌پذيرفتم، آخرين تلاش من با گذاشتن ۲۱ شرطي بود كه عموما مربوط به حقوق انساني مي‌شد و به مسائل مالي ربطي نداشت. من حتي يك دلار به فرلينو (مالك ناپولي) بدهكار نبودم به دليل اينكه با يك فصل قراردادي كه من داشتم پيش از آن به مدت سه فصل براي آنها بازي كرده بودم، در عوض اين ناپولي بود كه مبلغ هفت ميليون دلار به من بدهكار بود، رقمي كه شامل پيش‌پرداخت سال‌هاي ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ هم مي‌شد، فقط مقداري حسن نيت كافي بود، زماني كه كارگا و كريپا (هم‌تيمي‌هاي‌ مارادونا در ناپولي) با من تماس گرفتند با تمام وجودم دلتنگ شدم، در ناپل دوستان زيادي داشتم هم در فوتبال و هم خارج از زمين فوتبال و اينكه من در حال حاضر در سويا هستم فقط تقصير فرلينو است.
برناردي: ناپل چيزهايي زيادي به تو داده، اما در مقابل چه چيزهايي را از تو گرفته است؟
مارادونا: ناپل به‌طور سخت‌گيرانه و خفه‌‌كننده‌اي مرا دوست داشت، اين چيزي بود كه باعث سلب آرامش من شده بود و حتي نمي‌توانستم لحظه‌اي نفس بكشم. در ناپل به من گفته بودند بعد از دو يا سه سال همه ‌چيز تغيير مي‌كند و بهتر خواهد شد، اما نه تنها چيزي درست نشد، بلكه مدام فشارها بيشتر مي‌شد. ناپلي‌ها مقصر نبودند، چون من را بسيار دوست داشتند، من روي قولي كه فرلينو داده بود حساب كرده بودم، او به من گفته بود كه اگر قهرمان جام يوفا شوم، مي‌توانم يك فصل زودتر از ناپولي جدا شوم اما وقتي قهرمان شديم حرف خودش را عوض كرد و درست در اين زمان من عصباني شدم.
برناردي: يوونتوس در آن فصل حاضر بود هر كاري انجام دهد كه تو به آنها بپيوندي، مالك يوونتوس و مديرعامل اين تيم گفتند كه تو تنها قهرمان بزرگي هستي كه هنوز پيراهن سياه و سفيد يوونتوس را نپوشيدي و تو در آستانه آمدن به تورين بودي، اگر آن قرارداد را با يووه امضا مي‌كردي، چه چيزي در تاريخ مارادونا تغيير مي‌كرد؟
مارادونا: يوونتوس روياي بزرگ من بود، من همان بازيكني بودم كه مدام در زمين صحبت و بازيكنان ديگر را رهبري مي‌كرد، همان بازيكني كه از زمان روبرتو بتگا و ماركو تادلي كه يوونتوس هميشه قهرمان بود، گم شده بود. در يووه مي‌توانستم تمام ركوردها را از آن خودم كنم و در شهري قدم بزنم كه كسي به من آزار و اذيت نمي‌رساند، اما در ناپل نمي‌توانستم حتي هتل را ترك كنم و اين موضوع من را آزار مي‌داد. روبرتو باجو يك ستاره است. شايد او تنها قهرماني باشد كه در آينده بتواند جاي من را پر كند، اما او بايد براي كسب تجربه و بلوغ رنج بيشتري را متحمل شود. يووه يك باشگاه فوق‌العاده است و شما بايد كلاه خود را براي آووكاتو مالك يوونتوس از سر ‌برداريد، او فرسنگ‌ها با برلوسكوني مالك ميلان فاصله دارد.
برناردي: اما حالا اين ميلان است كه قدرت دارد و به خود اجازه مي‌دهد رود گوليت را به سكوها بفرستد.
مارادونا: نسبت به برلوسكوني خشم زيادي دارم، او يك آدم خودخواه است و فوتبال را مي‌كشد، عموم مردم با من موافق هستند كه گوليت نبايد روي سكوها باشد و اگر به او نيازي نيست او را به سويا بدهند.
برناردي: در ميلان قيمت لنتيني (گران‌ترين بازيكن جهان در آن زمان با ۱۸/۵ ميليون) بيشتر از رقمي بود كه ناپولي براي خريد شما از بارسا صرف كرد، درست است؟
مارادونا: بله، علت آن درخواست باشگاه لنتيني (يوونتوس) است، او حتي از من درآمد بيشتري داشته و مهاجم بزرگي است، اما يك پديده نيست.
برناردي: پس با اين اوصاف ميلان بي‌رقيب است؟ 
مارادونا: يوونتوس همچنان رقيب ميلان است و براي ادامه اين رقابت نياز دارد كه ستاره‌هاي بزرگي را جذب كند و تنها با در اختيار داشتن بازيكنان جوان اين امكان براي آنها ميسر نيست. باشگاه براي هدايت بازيكنان به كارلو آنچلوتي نياز دارد تا از نظر فني و رواني تيم را مديريت كند، ساير تيم‌ها توان رقابت با ميلان را ندارند، نه اينتر، نه ناپولي، نه سمپدوريا و نه رم توانايي اين رقابت را ندارند.
برناردي: دلت براي سري آ تنگ شده؟
مارادونا: بسيار زياد، اما در حال حاضر من در اسپانيا هستم و فقط به بازي فرداي سويا فكر مي‌كنم، شما قرار است يك مارادوناي بزرگ را در اين ديدار ببينيد و من فقط به اولين ديدار خود در لاليگا فكر مي‌كنم.
برناردي: به جام جهاني ۹۴ امريكا فكر نمي‌كني؟ 
مارادونا: زود است در اين مورد صحبت كنم، ابتدا بايد جايگاه خودم را در تيم ملي پيدا كنم و بعد خودم را براي يك عملكرد خوب در آخرين جام جهاني كه حضور خواهم داشت، آماده كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون