• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5362 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ آذر

پاسخ فدراسيون فوتبال و كي‌روش به كلينزمن بعد از اظهارات جنجالي

ايران: استعفا بده! يورگن: منظوري نداشتم!

يورگن كلينزمن ستاره سابق فوتبال آلمان كه به عنوان كارشناس براي بازي ايران و ولز در يك برنامه تلويزيوني خارجي حضور پيدا كرده بود اظهارات عجيبي به زبان آورد كه با واكنش سرمربي تيم ملي و فدراسيون فوتبال ايران مواجه شد. 
يورگن كلينزمن در ارزيابي خود از تيم ملي ايران و بازي اين تيم با ولز به انتقاد از صحبت‌هاي مداوم كي‌روش و شاگردانش با داوري پرداخت و گفت: «كارلوس واقعا به خوبي با تيم ملي و فرهنگ ايران سازگار است، او در امريكاي جنوبي با كلمبيا شكست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام جهاني صعود كند و درست قبل از جام جهاني با ايران به ميدان آمد؛ جايي كه قبلا مدت زيادي با اين تيم كار كرده بود. اين تصادفي نيست، اين بخشي از فرهنگ آنهاست. آنها مدام روي گوش داوران خط و داور چهارم كار كردند و روي قضاوت آنها تاثير گذاشتند. صحنه‌هاي زيادي وجود داشت كه در تصاوير تلويزيوني نديديم. اين فرهنگ آنهاست، آنها شما را از بازي خود خارج مي‌كنند.» كلينزمن سپس سخن بحث‌برانگيزي مطرح كرد. او گفت: «نتيجه مسابقه با داوري ديگر مي‌توانست متفاوت باشد. بازيكنان ايران پنج نفري دور داور بودند و اين به سود ولز نبود.» مهاجم سابق مانشافت در بخش ديگري از اظهاراتش به سمت نژادپرستي هم حركت كرد و رفتار بازيكنان ايران را به رنگ پوست آنها ارتباط داد و از اصطلاح «پوست قهوه‌اي» براي ملي‌پوشان كشورمان استفاده كرد. 
ادعاي كلينزمن در حالي مطرح شد كه تقريبا همه كارشناسان فوتبال دنيا و حتي خود ولزي‌ها از جمله مربيان و بازيكنان و هواداران اين تيم متفق‌القول بعد از بازي گفتند ايران شايسته اين برد بود. همه آنها تاكيد كردند ايران تيم برتر ميدان بود و موقعيت‌هاي بيشتري خلق كرد و حتي خيلي زودتر از دقيقه ۹۷ بايد به گل مي‌رسيد. 
نويد مظفري داور بين‌المللي بازنشسته ايران اولين نفري بود كه واكنشي رسمي به اظهارات كلينزمن داشت. مظفري در توييتر اين صحبت‌هاي اسطوره فوتبال آلمان را دور از شخصيت او دانست. مظفري نوشت: «كسي كه در خانه شيشه‌اي نشسته، سنگ نمي‌اندازد. آقاي كلينزمن! بهتر نيست به جاي زدن حرف‌هاي نامناسب و نامربوط، كاري كنيد كه در اذهان به عنوان يك گلزن ماهر باقي بمانيد؟» وي همچنين با هشتگ هرتابرلين، دوره سرمربيگري كلينزمن در اين باشگاه آلماني را يادآوري كرده كه نتوانست نتايج مطلوبي با اين تيم كسب كند و سرانجام هم جدا شد.
كارلوس كي‌روش سرمربي تيم ملي ساعاتي بعد از يك پست اينستاگرامي تند پاسخ سرمربي سابق آلمان را داد. كي‌روش در اين پست با دعوت از كلينزمن براي حضور در كمپ تيم ملي از او خواست از سمت خود در فيفا استعفا بدهد. كي‌روش براي كلينزمن نوشت: «يورگن عزيز! تو هميشه من را كارلوس صدا مي‌كردي بنابراين فكر مي‌كنم بهتر باشد من هم تو را يورگن صدا كنم. حتي با وجود اينكه من را نمي‌شناسي، شخصيت من را با يك پيش‌داوري زير سوال بردي.» او ادامه داد: «مهم نيست چقدر به تو بابت آنچه در زمين فوتبال انجام داده‌اي احترام مي‌گذارم ولي آن صحبت‌ها درباره فرهنگ ايران، تيم ملي فوتبال ايران و بازيكنانم، مايه شرمساري در فوتبال است. هيچ كس نمي‌تواند اتحاد ما را خدشه‌دار كند، چراكه اين مسائل در سطح ما نيست، حتي اگر هم باشد دوست داريم تو را به عنوان مهمان به كمپ تيم‌هاي ملي دعوت كنيم؛ با بازيكنان ايران آشنا شوي و از آنها درباره ايران، مردم ايران، ‌شاعران و هنرمندان، جبر (رياضي) و تمام فرهنگ هزاران‌ساله ايران ياد بگيري و از بازيكنان ما بشنوي كه چقدر آنها به فوتبال عشق مي‌ورزند.»
كي‌روش در ادامه نوشت: «به عنوان يك امريكايي-آلماني ما مي‌فهميم كه تو از ما حمايت نمي‌كني و مشكلي هم نداريم و با وجود اظهارات توهين‌آميز تو در بي.بي.سي كه تلاش كردي زحمت، فداكاري و توانمندي ما را زير سوال ببري، ما به تو قول مي‌دهيم كه هيچ قضاوتي درباره فرهنگ، ريشه و سابقه تو نداشته باشيم و هميشه از تو در بين خودمان استقبال مي‌كنيم.» سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در پايان نوشت: «در همين حال با تمام تمركزمان مي‌خواهيم تصميم فيفا را در قبال پست تو به عنوان عضو گروه تحقيقات جام جهاني ببينيم، چراكه انتظار داريم تو قبل از اينكه به كمپ ما بيايي، از اين سمت استعفا كني.» روز گذشته نيز فدراسيون فوتبال در بيانيه‌اي اظهارات كلينزمن را محكوم كرد و از فيفا خواست او را كه در كميته تحقيقات فيفا مشغول است كنار بگذارد.  به گزارش سايت رسمي فدراسيون فوتبال، در پي اظهارات سرمربي سابق تيم ملي امريكا عليه فرهنگ مردم ايران و توهين به تيم ملي ايران، فدراسيون فوتبال ايران، فيفا را مورد خطاب قرار داد و با محكوم كردن اظهارات مغرضانه يورگن كلينزمن عليه ايران خواستار استعفاي كلينزمن از گروه مطالعات فني فيفا شد. 
آقاي كلينزمن، عضو گروه مطالعات فني فيفا، گفته است كه در بازي ايران و ولز، بازيكنان تيم ملي و كادرفني «روي داور كار كردند» و «اين تصادفي نيست، اين بخشي از فرهنگ آنهاست كه چگونه بازي مي‌كنند.» فدراسيون فوتبال ايران پيش از اين خواستار شفاف‌سازي فوري فيفا در اين مورد شده و خواستار عذرخواهي آقاي كلينزمن و استعفا از وظايف خود به عنوان عضو گروه مطالعات فني فيفا شده است. در همين حال فدراسيون فوتبال ايران از آقاي كلينزمن دعوت مي‌كند تا از كمپ تيم ملي در دوحه براي يادگيري در مورد فرهنگ غني ايراني و ارزش‌هاي فوتبال و ورزش بازديد كند. از آنجايي كه كلينزمن يك آلماني است، به او قول داده مي‌شود كه براي شرم‌آورترين قسمت تاريخ جام جهاني، «ننگ گيخون ٨٢»، زماني كه آلمان غربي و اتريش نتيجه را رقم زدند، مورد قضاوت قرار نگيرد و او به عنوان يك بازيكن سابق، با شيرجه‌هاي دراماتيك معروفش قضاوت نخواهد شد. مطمئنا او به عنوان يك بازيكن حرفه‌اي فوتبال براي هيچ موضوع سياسي و تاريخي ديگري كه مربوط به كشورش باشد مورد قضاوت قرار نخواهد گرفت. در اين بازديد، به آقاي كلينزمن پيشنهاد مي‌شود كه 99 دقيقه آخرين بازي ايران مقابل ولز را مرور كند، حتي اگر اين بازي قبلا در سراسر جهان پخش شده باشد و براي بسياري به عنوان يكي از عادلانه‌ترين و زيباترين بازي‌هاي تاريخ جام جهاني شناخته مي‌شود.
درنهايت روز گذشته بعد از واكنش سخت كي‌روش و فدراسيون، كلينزمن اظهاراتش را پس گرفت و گفت از صحبت‌هاي او سوء برداشت شده. مهاجم سابق تيم ملي آلمان توضيح داد: «به نظرم برداشت بدي از صحبت‌هاي من شد. من واقعا سعي خواهم كرد با كي‌روش تماس بگيرم و اوضاع را آرام كنم. قصدم هرگز انتقاد از كارلوس يا نيمكت ايران نبود. بعضي حتي فكر كردند من از داور انتقاد كردم چون او كاري درباره نحوه رفتار آنها روي نيمكت انجام نداد. تمام حرف من اين بود كه آنها احساسي با شرايط برخورد مي‌كنند كه در واقع از بعضي جهات قابل تحسين است. تمام نيمكت آنها در تمام طول بازي با تيم داخل زمين همراه بود. آنها بالا و پايين مي‎‌پريدند و كارلوس مربي بسيار احساساتي است. كي‌روش به‌طور مداوم كنار زمين حضور دارد و سعي مي‌كند به بازيكنانش انرژي بدهد و آنها را راهنمايي كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون