• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5363 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

مواضع اروپا قابل سرمايه‌گذاري نيستند

گروه ديپلماسي 

تنش در رابطه ايران و اروپا ادامه دارد. روز گذشته ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به روزنامه اعتماد از بي‌عملي اروپا در دو مقطع پس از خروج ايالات متحده از برجام و مذاكرات وين براي احياي اين توافق انتقاد كرد. كنعاني در بخش‌هاي ديگري از اين نشست خبري به انتقاد تند از سياست‌هاي سه كشور اروپايي حاضر در برجام پرداخته و به خصوص موضع آلمان در ارايه پيش‌نويس قطعنامه مصوب در نشست ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد را زير سوال برد. سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به پرسشي درباره نشست قطعنامه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد عليه ايران و مشخص شدن يك كميته حقيقت‌ياب براي تحقيق درباره ابعاد برخورد با اعتراض‌هاي داخلي در ايران اعلام كرد كه جمهوري اسلامي با اين كميته هيچ‌گونه همكاري نخواهد كرد. 

اروپا نشان داد كه  در سايه تصميم سياسي امريكاست 
ناصر كنعاني در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه به نظر مي‌رسد اروپا در مساله مذاكرات براي احياي برجام كنار كشيده و اين در حالي است كه وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در نشست خبري اخير خود اعلام كرده بود كه ايران آماده شركت در نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو برجام در وين است، گفت: اروپا در مذاكرات وين و اجراي برجام دچار نوعي بي‌عملي شده است. پس از خروج ايالات متحده از برجام اروپا وعده جبران خروج امريكا از برجام به گونه‌اي كه ايران از منافع اقتصادي توافق هسته‌اي بهره‌مند شود را داده ‌بود، اما در عمل نشان دادند كه از استقلال راي برخوردار نيستند و دچار نوعي بي‌عملي هستند. 
در مذاكرات يك‌سال و نيم اخير براي بازگشت ايالات متحده به اجراي برجام هم اروپا نشان داد كه در سايه تصميم و رويكرد سياسي امريكاست. اروپا در مذاكرات برجام نقش مستقل ندارد، لذا مواضع اعلامي از سوي مقام‌هاي اروپايي قابل سرمايه‌گذاري نيستند. 
در ارتباط با ايالات متحده، امريكايي‌ها در مواضع سياسي اعلامي نكاتي را مطرح مي‌كنند مبني بر اينكه به مذاكرات بي‌ميل هستند، اما در حوزه عملي همچنان در حال ارسال پيام به ايرانند. جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه روند ديپلماتيك بهترين روندي است كه مي‌تواند منافع طرف‌هاي مذاكراتي را تامين كند. ايران به چارچوب ديپلماتيك پايبند است. ما نه درباره روند جاري خوش‌بين هستيم نه بدبين، بلكه واقع‌بين هستيم. جمهوري اسلامي ايران فعال است و چنانچه طرف مقابل فعال باشد و اراده سياسي در اين زمينه داشته باشد با واكنش مثبت ايران روبه‌رو خواهد شد و در صورتي كه طرف مقابل فعال نباشد طبيعتا ايران سياست مستقل خود را مبتني بر سياست‌هاي كلان ملي دنبال خواهد كرد. 

انتقاد تند كنعاني از دولت آلمان 
ناصر كنعاني كه در نشست روز گذشته يك ماسك شيميايي با خود به همراه داشت، در پاسخ به سوالي درباره حضورش با ماسك شيميايي و نقش آلمان در تامين مواد اوليه سلاح شيميايي مورد استفاده از سوي رژيم بعث عراق در جنگ تحميلي گفت: «روز چهارشنبه، روز بين‌المللي و جهاني همبستگي با قربانيان سلاح‌هاي شيميايي است. اين ماسك مخوفي هم كه من امروز همراه خودم در اين جلسه آورده‌ام، براي بنده گوياي خاطراتي است و رمز و نماد خاصي براي ملت ايران، نيروهاي مسلح، نيروهاي نظامي و بسيجيان ما در طول دوران جنگ تحميلي هشت ساله رژيم بعث عراق عليه ايران است. رژيم صدام در استفاده از تسليحات ممنوعه و غيرمتعارف از جمله استفاده از تسليحات بمب‌هاي شيميايي هيچ ابايي نداشت. براساس اسناد سازمان ملل متحد، مسووليت تجاوز به جمهوري اسلامي ايران و جنگ تحميلي هشت ساله با رژيم بعث عراق به رهبري صدام معدوم بود. با اين حال در طول دوران جنگ، تعداد قابل توجهي از دولت‌ها به ويژه دولت‌هاي غربي از جمله دولت آلمان با علم و اطلاع دولتمردان اين كشور مبني بر اينكه رژيم صدام از محموله‌هاي شيميايي و مواد شيميايي كه در اختيار اين رژيم قرار مي‌گيرد، استفاده صنعتي نمي‌كند، بلكه استفاده نامشروع و غيرقانوني در توليد بمب‌هاي شيميايي و تسليحات شيميايي در جبهه‌هاي جنگ مي‌كند، اجازه دادند كه چنين محموله‌ها و موادي در اختيار رژيم بعث عراق قرار بگيرد. بر اساس بررسي‌هايي كه خود منابع غربي مشخصا آلماني كردند و در برخي نشريات و رسانه‌هاي آلمان از جمله در اشپيگل آلمان در ابتداي دهه ۹۰ ميلادي و بعد از تشكيل كميسيون بازرسي تسليحاتي عراق توسط سازمان ملل منتشر شد، به نقش آلمان در تسليح عراق به مواد شيميايي و سلاح‌هاي شيميايي اذعان و تصريح شده است. بعد از انتشار همين قبيل از گزارش‌هاي رسانه‌اي به نقل از سخنگوي وقت دولت آلمان در آن موقع، گزارش شد كه نتيجه بازرسي‌هاي سازمان ملل نشان مي‌دهد كه شركت‌هاي آلماني نقش وسيعي در مسلح كردن رژيم بعث عراق به سلاح‌هاي كشتار جمعي داشته‌اند و در اين گزارشات آمده كه حدود ۸۰ درصد توليد گازهاي شيميايي عراق با كمك شركت‌هاي مذكور بوده است.»
به گزارش خبرگزاري فارس، كنعاني گفت: «مجله اشپيگل آلمان در جاي ديگري گزارش مي‌كند كه آلمان ۱۳۹ تذكر از سازمان ملل براي فروش مواد شيميايي و بيولوژيكي به عراق دريافت كرده است. ما در اين روزها با پرچمداري دولت آلمان در طرح ادعاهاي حقوق بشري و نقض حقوق بشر و نقض حقوق زنان و خشونت عليه زنان از سوي دولت آلمان و همچنين ارايه پيش‌نويس قطعنامه ضد ايراني در شوراي حقوق بشر سازمان ملل عليه جمهوري اسلامي ايران مواجه هستيم. دولتي كه در طول ساليان تاريخي گذشته، عامل اصل شكل‌گيري دو جنگ بزرگ جهاني بوده كه فارغ از اينكه ميليون‌ها نفر از جمله در اروپا در اين دو جنگ كشته شدند. ايران جزو كشورهايي بود كه به‌رغم بي‌طرفي خسارات بسيار زيادي از ناحيه شكل‌گيري اين جنگ متحمل شد و هزاران نفر از ملت ايران در نتيجه اين جنگ به‌طور مستقيم و غيرمستقيم كشته و قرباني شدند. تعداد حملات شيميايي رژيم بعث عراق عليه ايران ۵۷۲ مرتبه، ۱۶۵ بار توسط توپخانه، ۷۹ بار توسط خمپاره، ۱۴ بار توسط بالگرد، سه واحد توسط كاتيوشا و موارد عديده ديگر بوده است. مصدومان سلاح‌هاي شيميايي در ايران، ۱۰ هزار نفر شهيد، حدود ۱۰۰ هزار نفر مصدوم كه در حال حاضر ۶۷ هزار جانباز شيميايي كه در قيد حيات هستند و ۶۵۰ جانباز شيميايي شديد كه اينها مرتبط با جمهوري اسلامي ايران هستند. مصدومان سلاح‌هاي شيميايي در عراق ۸ هزار نفر، ۳۰ هزار مصدوم، انواع حملات شيميايي كه عراق صورت داده، ۲۷۶ مورد عامل تاول‌زا، ۱۴۳ مورد اعصاب و روان، ۸۱ مورد سيانور، ۴۸ مورد خفه‌كننده، ۸ مورد فسفري و ناپال، ۶ مورد عامل ناتوان‌كننده. حمله شيميايي به شهرهاي ما در آذربايجان غربي مشخصا در شهر سردشت هفت هزار و ۸۰۰ نفر مصدوم برجاي گذاشت. مصدوماني كه هنوز و تاكنون به‌رغم گذشت ساليان طولاني از عوارض اين بمباران‌ها و عوامل شيميايي در رنج هستند و زندگي روزمره بسيار سختي را دارند. چنين كشورهايي چگونه به خودشان حق مي‌دهند كه خودشان را مدعي و مدافع حقوق بشر نشان ‌دهند؟ چطور به خودشان حق مي‌دهند، در عين حالي كه زنان و كودكان و مردان كرد ما را در سردشت با تجهيز رژيم متجاوز بمباران شيميايي كنند، اكنون دم از دفاع حقوق زنان كرد ما بزنند. آيا اين غير از نفاق آشكار است؟ شرم‌آور است. اما انجام مي‌دهند.»

ايران با كميته حقيقت‌ياب همكاري نخواهد كرد
ناصر كنعاني در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره رويكرد ايران نسبت به تشكيل كميته حقيقت‌ياب از سوي شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: ايران همان‌طور كه رسما اعلام كرد هيچ‌گونه همكاري با اين كميته سياسي تحت عنوان كميته حقيقت‌ياب نخواهد داشت. جمهوري اسلامي در چارچوب مسووليت‌هاي ملي خود راسا اقدام به تشكيل كميته ملي با حضور صاحب‌نظران و حقوقدانان و نمايندگان رسمي و غيررسمي كرده به اين معنا كه معتقد به مسووليت ذاتي و ملي خودش است و در اين ارتباط در حال انجام وظايف مسوولانه و بررسي و تحقيق همه‌جانبه هستيم. لذا استفاده عجولانه از ساز و كارهاي حقوق بشري و رويكردهاي سياسي و استفاده ابزاري مردود است و هيچ كمكي به مفهوم حقوق بشر نخواهد كرد. جمهوري اسلامي در اين ارتباط به مسووليت‌هاي ملي خود عمل مي‌كند. دولت در اين زمينه تا الان مسوولانه عمل كرده و با تشكيل كميته ملي مسووليت خود را ادامه مي‌دهد و اطلاع‌رساني شفاف خواهد كرد.


  در طول دوران جنگ، تعداد قابل توجهي از دولت‌ها به ويژه دولت‌هاي غربي از جمله دولت آلمان با علم و اطلاع دولتمردان اين كشور مبني بر اينكه رژيم صدام از محموله‌هاي شيميايي و مواد شيميايي كه در اختيار اين رژيم قرار مي‌گيرد، استفاده صنعتي نمي‌كند، بلكه استفاده نامشروع و غيرقانوني در توليد بمب‌هاي شيميايي و تسليحات شيميايي در جبهه‌هاي جنگ مي‌كند، اجازه دادند كه چنين محموله‌ها و موادي در اختيار رژيم بعث عراق قرار بگيرد.
  چنين كشورهايي چگونه به خودشان حق مي‌دهند كه خودشان را مدعي و مدافع حقوق بشر نشان دهند؟ چطور به خودشان حق مي‌دهند، در عين حالي كه زنان و كودكان و مردان كرد ما را در سردشت با تجهيز رژيم متجاوز بمباران شيميايي كنند، اكنون دم از دفاع حقوق زنان كرد ما بزنند. آيا اين غير از نفاق آشكار است؟ شرم‌آور است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون