• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5363 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر

خبر جهان

مدودف: به زودي طلاقي بين اروپا و امريكا رخ مي‌دهد 

معاون رييس شوراي امنيت روسيه اعلام كرد امريكا به شكل فزاينده در حال آماده‌سازي شرايط براي ادغام سريع شركت‌هاي پيش‌روي اروپايي در اقتصاد خود است. به گزارش ايسنا و به نقل از اسپوتنيك، ديميتري مدودف، معاون رييس شوراي امنيت روسيه با بيان اينكه امريكا به منافع اروپا بي‌توجهي مي‌كند و «ازدواج‌شان» خيلي زود به طلاق منجر خواهد شد، گفت: امريكا به فعاليتش براي ايجاد شرايط در خاك خود به منظور ادغام سريع شركت‌هاي پيش‌روي اروپايي در اقتصاد خود افزوده است و با بي‌توجهي به منافع اروپاي پير و تحريم‌ها، در تلاش براي تشويق اين شركت‌ها از طريق مشوق‌هاي مالياتي و كمك‌هاي مالي است. وي افزود: «امريكا به شكلي آشكار به اروپاي نامحبوب دروغ گفت و به‌رغم سوگند به عدم خيانت و ابراز محبت و دوستي تا زمان مرگ و قول آوردن همه درآمدها به خانواده اما امريكا حتي در فكر تقسيم سودها نيست و از شريك مُسن خود بدون كوچك‌ترين ترديد، همه‌ چيز را مي‌ستاند.» مدودف اظهار داشت: امريكا با قدرت مشتريان خود را به خريد توليدات خود تشويق مي‌كند درحالي كه شركت‌هاي اروپايي فرصت اندكي براي فعاليت در كشورهاي خود به دليل تحريم‌هاي اعمالي بر روسيه دارند.

درخواست پارلمان اروپا براي بازنگري در روابط با الجزاير

نمايندگاني از پارلمان اروپا با انتقاد از الجزاير به دليل موضع‌گيري‌ها و روابطش با روسيه، خواستار بازنگري در توافقنامه‌هاي همكاري ميان الجزاير و اتحاديه اروپا شدند. به گزارش راي اليوم، ۱۷ تن از نمايندگان پارلمان اروپا با ارسال نامه‌اي به اورزولا فون در لاين، رييس كميسيون اروپا خواستار بازنگري در توافقنامه ارتباط اتحاديه اروپا و الجزاير شدند. اين نمايندگان پارلمان اروپا به اين دليل نامه مذكور را به رييس كميسيون اروپا فرستادند كه الجزاير يكي از چهار خريدار عمده تسليحات روسي است. نمايندگان با ابراز نگراني، الجزاير را متهم به تامين مالي دولت روسيه از طريق خريد تجهيزات نظامي كردند. كمپين اين نمايندگان با امضاي فرانسه، ليتواني، مجارستان، استوني، سوئد، بلغارستان، فنلاند، لهستان، دانمارك و اسلواكي توسط نخست‌وزير سابق ليتواني رهبري مي‌شود. از زمان آغاز بحران در اوكراين، دولت الجزاير بارها بي‌طرفي خود را با ايجاد مشاركت‌هاي جديد با اروپا و حفظ روابط خود با اولين تامين‌كننده تسليحات نشان داده است. سپتامبر گذشته نيز سياستمداران امريكايي از الجزاير به دليل روابطش با روسيه انتقاد كردند و ۲۷ عضو كنگره امريكا در نامه‌اي خطاب به آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه اين كشور خواستار تحريم الجزاير شدند. همچنين الجزاير مانند بسياري از كشورهاي آفريقايي از راي دادن به قطعنامه سازمان ملل كه در دوم مارس تصويب شد و از روسيه مي‌خواهد فورا استفاده از زور را در جنگ اوكراين متوقف كند، خودداري كرد.

كاردار امريكا در مسكو: 

براي بايدن ادامه كار سفارت‌مان در مسكو مهم است

كاردار امريكا در مسكو گفت: امريكا كانال‌هاي ارتباطي با روسيه را در سطح كاري حفظ مي‌كند و اين مساله براي جو بايدن مهم است كه سفارت امريكا در مسكو به كار خود ادامه دهد. «اليزابت رود»، كاردار امريكا در مسكو به خبرگزاري نووستي گفت: روابط دوجانبه و فعاليت‌هاي سفارت‌هاي‌مان نسبتا كاهش پيدا كرده است، اما ما كانال‌هايي با روسيه در سطح كاري داريم و اقدامات لازم را انجام مي‌دهيم تا به فعاليت سفارت‌هاي‌مان ادامه دهيم. اين مساله براي جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا مهم است كه سفارت ما در روسيه به فعاليت خود ادامه دهد. كاردار امريكا در مسكو افزود اميدوار است كه مسكو و واشنگتن ديگر ديپلمات‌هاي خود را اخراج نكنند، زيرا اين به نفع هر دو كشور است كه كاركنان سفارت‌هاي‌شان كامل باشند و تمام و كمال به فعاليت‌هاي‌شان ادامه دهند. اليزابت رود در ادامه اظهار كرد: واشنگتن نسبت به كنترل تسليحات متعهد و مشتاق ازسرگيري مذاكرات با روسيه بر سر ثبات استراتژيك است. نشست بعدي كميسيون مشورتي دوجانبه روسيه-امريكا درباره پيمان استارت نو در قاهره قرار بود  از تاريخ ۲۹ نوامبر الي ۶ دسامبر (۸ الي ۱۵ آذر) برگزار شود اما روسيه اين مذاكرات را معلق كرد. او همچنين گفت كه سران آژانس‌هاي اطلاعاتي امريكا و روسيه خطر يك رويارويي هسته‌اي بالقوه بين دو كشور را بررسي كردند. اين ديپلمات خاطرنشان كرد كه درگيري جاري اوكراين در دستور كار مقامات قرار نداشت. رود در گفت‌وگو با اين رسانه روسي گفت: «امريكا و فدراسيون روسيه كانال‌هاي [ارتباطاتي] براي مديريت ريسك به ‌ويژه در زمينه خطرات هسته‌اي دارند و دقيقا اين موضوع هدف ديدار ويليام برنز، رييس سيا با ناريشكين، همتاي روسي خود بود. او خاطرنشان كرد كه اين دو رييس جاسوسي درباره وضعيت اوكراين يا راه‌هاي پايان دادن به خصومت‌ها صحبتي نكرده‌اند. اين ديپلمات امريكايي افزود كه واشنگتن و مسكو در صورت لزوم مي‌توانند در آينده نيز به روشي مشابه رايزني كنند. كاردار امريكا در مسكو در پايان گفت: رييس‌جمهور جو بايدن نسبت به گفت‌وگو پيرامون كنترل تسليحات متعهد است و قصد دارد مشخص شود كه برنامه‌هاي بعدي پس از منقضي شدن اين پيمان در سال ۲۰۲۶ چه خواهد بود و در عين حال ما به گفت‌وگوهاي دوجانبه خود از طريق اين كميسيون ادامه خواهيم داد. اوايل ماه نوامبر، آناتولي آنتونوف، سفير روسيه در امريكا گفت: همكاري زيادي لازم است تا واشنگتن متوجه شود كه تحريم‌ها، آسيب‌ها و خسارات چشمگيري به ديپلمات‌هاي روسي در سراسر جهان وارد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون