• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5363 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر

تورم 20 استان بالاتر از ميانگين كشوري

خرج خانوارها در 6 سال 5.5 برابر شد

گروه اقتصادي | بررسي‌ها نشان مي‌دهد به‌طور متوسط سطح تورم ايراني‌ها در 6 سال گذشته 5.5 برابر شده است. مركز آمار پس از ارايه شاخص قيمت مصرف‌كننده در آبان ماه و بلافاصله پس از آن، ميزان تورم دهك‌هاي مختلف درآمدي، ديروز هم آمار و ارقام تورم به تفكيك استان‌ها را منتشر كرده است. در اين آمار عنوان شده كه در آبان ماه 1401 شاخص قيمت مصرف‌كننده براي خانوارهاي كشور به عدد 552.4 رسيده است. در اين اعداد و ارقام، قيمت سبد هر استان در سال پايه كه اكنون ۱۳۹۵ است، برابر ۱۰۰ در نظر گرفته مي‌شود. بنابراين وقتي سبد مصرفي كل كشور در آبان ماه به عدد 552.4 مي‌رسد، يعني قيمت سبد مصرفي خانوارها از سال ۱۳۹۵ تاكنون بيش از 452 درصد رشد كرده است.
اما بايد توجه داشت كه در استان‌هاي مختلف، شتاب رشد قيمت‌ها در اين 6 سال متفاوت بوده است. مثلا در استان مرزي كردستان (جايي كه كانون اعتراضات اخير بوده) قيمت سبد مصرفي خانوار‌ها 504 درصد در اين 6 سال رشد كرده. يا در استان مرزي ايلام، اين عدد 576 درصد بوده است. در استان‌هايي مانند چهارمحال و بختياري با رشد 540 درصد روبه‌رو بوده‌ايم و در كهگيلويه و بويراحمد رشد 505 درصدي در اين 6 سال رخ داده است.
 در عين حال در يكسري استان‌ها نيز ارقام پايين‌تر بوده است. استان‌هايي مانند سمنان، قم، تهران، گيلان و حتي خوزستان و بوشهر در اين 6 سال با شتاب كمتري در افزايش قيمت سبد مصرفي خانوارها روبه‌رو شده‌اند. مثلا در استان تهران، ميزان افزايش قيمت سبد مصرفي خانوار از سال 95 تاكنون 443 درصد بوده. يا در قم، اين عدد 392 درصد شده است. البته نبايد يك نگاه كلي به اين موضوع داشت و تصور كرد كه سطح قيمت‌ها در استان‌ها پايين‌تر از استان‌هاي ديگر بوده، چراكه ممكن است به دليل قيمت بالاي كالاها در اين استان‌ها، سطح تقاضا و خريد ساكنان پايين آمده و از شتاب رشد قيمت جلوگيري كرده باشد.
تداوم گراني در  روستاها 
آبان ماه امسال گراني شديدتر در ميان خانوارهاي روستايي تداوم يافته است. در آبان ماه امسال، عدد شاخص كل براي خانوارهاي روستايي 603.7 بوده است. حال آنكه در مهرماه اين عدد 591 بود. به عبارتي، از سال 95 تاكنون، قيمت كالاها براي خانوارهاي روستايي بيش از 500درصد رشد كرده است. اما اين عدد براي خانوارهاي شهري 443 درصد رشد كرده است. نمونه چنين اتفاقي هم در سال 92 و هم در قبل از انقلاب به فاصله سال‌هاي 52 تا 56 رخ داده است. يعني در آن سال‌ها تورم روستاها يا به بيان ديگر تورم در دهك‌هاي پايين درآمدي بيشتر از دهك‌هاي بالاي درآمدي بوده است. نقش و وزن كالاهاي اساسي و ضروري در زندگي روستايي بيشتر از زندگي شهري است. شوك‌هاي قيمتي در سال 97 عمدتا در كالاهاي وارداتي بود. در واقع به بيان ديگر دليل اصلي تورم در سال جاري جهش نرخ ارز بوده كه منجر به جهش قيمتي كالاهاي وارداتي نيز شده است. بخشي از كالاهاي وارداتي كالاهاي ضروري مصرفي هستند. هر چند كه دولت تلاش كرد براي واردات آنها ارز يارانه‌اي اختصاص دهد تا قيمت‌ كالاهاي ضروري بالا نرود. اما به هر حال چنين چيزي در عمل رخ نداد.

كل خانوارها
بنا به اعلام مركز آمار، ميزان تورم در 20 استان بالاتر از ميانگين كشوري بوده است. در آبان ماه ١٤٠١ بيشترين نرخ تورم ماهانه خانوارهاي كشور مربوط به استان‌ سيستان و بلوچستان با ٣.٧ درصد و كمترين نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ خراسان جنوبي با ١.٢ درصد است.
 درصد تغيير شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) براي خانوارهاي كشور ٤٨,١ درصد است. بيشترين نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سيستان و بلوچستان (٦٠.٤ درصد) و كمترين آن مربوط به استان زنجان (٤١.٠ درصد) است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به آبان ماه ١٤٠١ براي خانوارهاي كشور به عدد ٤٤,٠ درصد رسيد. بيشترين نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (٤٨.٩ درصد) و كمترين آن مربوط به استان خوزستان (٣٩.٣ درصد) است.

خانوارهاي  شهري
در آبان ماه ١٤٠١ عدد شاخص كل براي خانوارهاي شهري (١٠٠=١٣٩٥) به ٥٤٣,٢ رسيد كه نسبت به ماه قبل ٢.١ درصد افزايش نشان مي‌‌دهد. در اين ماه بيشترين نرخ تورم ماهانه خانوارهاي شهري مربوط به استان سيستان و بلوچستان با ٣.٠ درصد و كمترين نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌هاي بوشهر و خراسان جنوبي با ١.٣ درصد است.
درصد تغيير شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) براي خانوارهاي شهري كشور ٤٧,٣ درصد است. بيشترين نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهاي شهري مربوط به استان سيستان و بلوچستان (٥٥.٤ درصد) و كمترين آن مربوط به استان بوشهر (٣٩.٤ درصد) است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به آبان ماه ١٤٠١ براي خانوارهاي شهري به عدد ٤٣,٣ درصد رسيد. بيشترين نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ايلام (٤٨.٣ درصد) و كمترين آن مربوط به استان خوزستان (٣٨.٩ درصد) است.

خانوارهاي  روستايي
در آبان ماه ١٤٠١ عدد شاخص كل براي خانوارهاي روستايي (١٠٠=١٣٩٥) به ٦٠٣,٧ رسيد كه نسبت به ماه قبل ٢.١ درصد افزايش داشته است. در اين ماه بيشترين نرخ تورم ماهانه خانوارهاي روستايي مربوط به استان‌ سيستان و بلوچستان با ٥.٠ درصد و كمترين نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قزوين با ٠.٤ درصد است.
درصد تغيير شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) براي خانوارهاي روستايي ٥٢,٣ درصد است. بيشترين نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌ سيستان و بلوچستان (٧١.٤ درصد) و كمترين آن مربوط به استان گيلان (٤٤.٩درصد) است.
نرخ تورم دوازده ماهه منتهي به آبان ماه ١٤٠١ براي خانوارهاي روستايي به عدد ٤٧,٤ درصد رسيد. بيشترين نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان قزوين (٥٢.٧ درصد) و كمترين آن مربوط به استان‌ خوزستان (٤١.٦ درصد) است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون