• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5366 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ آذر

ژاپن از گروه مرگ صعود كرد، به اين مي‌گويند دستاورد

آقاي تاج! آقاي كي‌روش! ياد بگيرد

گروه ورزش

موفقيت تيم ملي ژاپن در صعود از گروه مرگ به عنوان صدرنشين را به دو شكل مي‌توان مورد توجه قرار داد: يكي به عنوان بزرگ‌ترين شگفتي جام جهاني قطر و ديگري در مقايسه با تيم ملي فوتبال ايران.

اين سامورايي‌هاي شگفت‌انگيز
تيم ملي ژاپن در ادامه روند رو به رشد فوتبال خود اين‌ بار در قطر همه دنيا را به ابراز شگفتي و البته احترام واداشت. سامورايي‌ها كه جام را با برد دو بر يك مقابل آلمان آغاز كردند در ادامه به كاستاريكا بازي را واگذار كردند، اما در شب پاياني و در حالي كه با نتيجه تساوي از جام كنار مي‌رفتند اسپانياي لوئيز انريكه را دو بر يك شكست دادند تا علاوه بر صدرنشيني در گروه مرگ، آلماني‌هاي مغرور را هم براي دومين بار پياپي در مرحله گروهي حذف كرده باشند؛ اتفاقي بزرگ در جام جهاني كه تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها باقي خواهد ماند. البته اين شگفتي مي‌توانست بزرگ‌تر هم باشد. در شب پاياني بازي‌هاي گروه E در حالي كه اسپانيا از ژاپن عقب افتاده بود، كاستاريكا هم براي دقايقي از آلمان پيش افتاد و با اين نتايج دو تيم ژاپن و كاستاريكا جواز حضور در دور بعدي جام را به دست مي‌آوردند. اتفاقي كه اگر رخ مي‌داد جام جهاني قطر را تبديل به يكي از نقاط عطف فوتبال در تاريخ مي‌كرد. با اين حال شاگردان هانسي فليك با زدن سه گل به حريف و برتري ۴ بر ۲ لااقل اجازه حذف اسپانيا را از مسابقات ندادند!

ژاپن مي‌دانست چه مي‌خواهد
نگاه كردن به آمار بازي ژاپن و اسپانيا واقعا تعجب‌برانگيز است. ماتادورها در اين بازي ۸۳ درصد مالك توپ بودند و بيش از ۱۰۰۰ پاس به هم دادند. در آن سمت شاگردان مورياسو با كمتر از ۲۳۰ پاس با دقت پايين ۶۷ درصد و خلق تنها ۶موقعيت به برتري دست پيدا كردند. ژاپني‌ها در مقابل آلمان هم تقريبا همين عملكرد را به ثبت رسانده بودند و با تكرار آن مقابل اسپانيا نشان دادند كه آن برد اصلا اتفاقي نبوده است. اتفاقا ژاپن تنها مقابل كاستاريكايي مغلوب شد كه مثل آلمان و اسپانيا مالكانه بازي نمي‌كرد. اين نشان مي‌دهد ژاپن در تمام طول آماده‌سازي خودش را براي رقابت با سبك بازي دو رقيب قدرتمند آماده كرده بود و در نهايت هم برابر هر دو تيم به موفقيت دست پيدا كرد. به بيان ديگر ژاپن دقيقا مي‌دانست از جام جهاني چه مي‌خواهد، براي آن برنامه‌ريزي كرده بود و دقيقا هم به هدف دلخواه رسيد. خيلي‌ها اين رويه ژاپن در جام جهاني را مترادف با ساير شوونات اين كشور دانستند و گفتند مردمان سرزمين آفتاب موفقيت به دست نمي‌آورند، بلكه آن را مي‌سازند. حالا ژاپن تنها تيم تاريخ آسياست كه موفق شده در دو دوره پياپي جام جهاني طعم صعود از گروه را بچشد. ركوردي كه با توجه به تغيير شكل مسابقات از دوره آتي تا ابد دست نخورده باقي خواهد ماند. 

به اين مي‌گويند دستاورد
از آنجايي كه ژاپن كشوري است آسيايي و هميشه رقيب تيم ملي ايران بوده و برخي مقامات فدراسيون فوتبال هم معتقدند فدراسيون ايران قوي‌تر از فدراسيون ژاپن است ناخودآگاه مقايسه‌ها ميان دو تيم ناگزير مي‌شود. براي اين منظور دستاوردهاي دو تيم مورد مقايسه قرار مي‌گيرند. از دو دوره قبل جام جهاني يعني در سال‌هاي ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ دستاوردهايي براي فوتبال ايران ذكر شده كه به اختصار مي‌توان آنها را چنين فهرست كرد: باخت آبرومندانه مقابل آرژانتين، بردن مراكش با گل به خودي دقيقه ۹۵ بازيكن حريف، باخت نزديك به اسپانيا و تساوي مقابل پرتغال و پيروزي برابر ولز، تيمي كه بيش از نيم قرن از حضور در جام جهاني محروم مانده بود. اين نتايج نه تنها توسط رسانه‌هاي نزديك به فدراسيون و سرمربي تيم ملي كه توسط خود كارلوس كي‌روش و مهدي تاج هم به عنوان دستاورد تلقي شده‌اند. براي همين بعد از صعود ژاپن بسياري از كارشناسان و رسانه‌ها با اشاره به نتايج ژاپن و استفاده از كليدواژه «به اين ميگن دستاورد» به فدراسيون و سرمربي تيم طعنه زدند. واقعيت هم اين است كه در مقابل نتايجي كه ژاپن به عنوان يك تيم آسيايي كسب كرده است، فوتبال ايران رسما يك ناكام مطلق به حساب مي‌آيد.

ياد بگير آقاي كي‌روش!
جدا از بحث نتيجه و موفقيت، سبك بازي ژاپن هم بسيار مورد توجه كارشناسان و هواداران فوتبال در ايران قرار گرفته. شكل بازي ژاپن برابر اسپانيا و آلمان دست‌كمي از اتوبوس پارك كردن نداشت و به همين دليل نوع آرايش سامورايي‌ها در زمين هم با چيدمان تيم ايران مقايسه شد. به بيان واضح در اين جام هم مورياسو و هم كي‌روش هر دو مي‌خواستند مقابل تيم‌هاي قوي‌تر از خودشان دفاع كنند، اما دفاع كردن ژاپن ۶ امتياز براي آنها در مقابل دو ابرقدرت فوتبال دنيا به همراه داشت و دفاع كردن ايران صفر امتياز. با ذكر اين نكته كه يكي از رقبا تيمي متوسط به نام امريكا بود. دفاع كردن ژاپن ۲ گل خورده و ۴ گل زده براي اين تيم به ارمغان آورد و دفاع كردن ايران ۷ گل خورده و ۲ گل زده. دفاع كردن ژاپن آنها را به مرحله حذفي جام جهاني رساند و دفاع كردن ايران آنها را به خانه. به خاطر همين كاربران فضاي مجازي به كي‌روش يادآوري كردند كه اگر مي‌خواهد تدافعي هم بازي كند، اشكالي ندارد به شرط آنكه درست اين كار را انجام دهد. در واقع كاربران به زبان بي‌زباني خطاب به سرمربي پرتغالي تيم ملي گفتند: «ياد بگير آقاي كي‌روش.»
استرالیا، مراکش و کره جنوبی هم صعود کردند!
بدشانسی کی‌روش و فدراسیون فوتبال در این جام فقط به حذف تیم ایران و صعود ژاپن محدود نمی‌شود. اینکه مراکش توانست در گروهی که بلژیک به عنوان تیم دوم دنیا در رده‌بندی فیفا و کرواسی به عنوان نایب قهرمان دوره پیش جام جهانی حضور داشت به عنوان تیم نخست با ۷ امتیاز صعود کند، اینکه استرالیا بعد از باخت ۴ بر یک در بازی نخست مقابل فرانسه با دو برد برابر تونس و دانمارک مدعی به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شد و اینکه کره جنوبی هم شب گذشته با برد پرتغال به دور بعدی رسید ضعف‌های تیم ایران را آشکارتر کرد و نشان داد هرچقدر رقبای همتراز با فوتبال ایران در حال پیشرفت هستند، ما در حال حرکت رو به عقب هستیم و تنها دل خوش کرده‌ایم به گفتار درمانی‌های ريیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی که می‌خواهند هر شکستی را به عنوان موفقیت به فوتبال ایران حقنه کنند.

ژاپن جلو افتاده
فرصت طولاني تا جام ملت‌هاي آسيا باقي نمانده و سوالي كه اين روزها مطرح مي‌شود در مورد فاصله فوتبال ايران و ژاپن است. متاسفانه برخلاف تبليغاتي كه فدراسيون فوتبال مي‌كند و گاهي رده‌بندي فيفا هم به آن دامن مي‌زند، فوتبال ژاپن هم در بحث ليگ و هم سازماندهي تيم‌هاي ملي فاصله معناداري با فوتبال ايران ايجاد كرده است. اينكه چطور قرار است اين فاصله پر شود فعلا مشخص نيست. دست‌كم مي‌توان گفت جلو رفتن با همين دست فرمان به اين معناست كه فاصله بيشتر و بيشتر خواهد شد. اين در حالي است كه تا چند وقت پيش تصور مي‌شد ايران مي‌تواند با همين نسل بالاخره طلسم قهرماني در جام ملت‌ها را بشكند ولي حالا ديگر اين رويا دست نيافتني به نظر مي‌رسد. مگر اينكه هر چه سريع‌تر ريل‌گذاري فوتبال عوض شود و نيروهاي جديد با ايده‌هاي تازه كار را به دست بگيرند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون