• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5366 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۲ آذر

اظهارات عجيب سردار و ناراحتي دو مدافع تيم ملي

تيم ايران دو دسته بود، اين هم سند!

حامد نیکدل‌

فاتحه تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني را، نه در مرحله گروهي و شكست مقابل انگليس و امريكا كه آن روزي بايد خوانده مي‌شد كه حواشي مختلف بر اين تيم چنبره زد و نظم و نظام آن از هم پاشيد. تيم ملي ايران شايد به ظاهر در مرحله گروهي مسابقات نتوانست صعود كند و حذف شد، اما ريشه اين عملكرد ضعيف و عدم انسجام تيمي را بايد در روزهايي جست كه حواشي ريز و درشت درون تيمي نفس آن را گرفت. وقتي كه بازيكنان مختلف براي خود گروه و دسته تشكيل دادند و هر كدام ساز خود را زدند. گويي فوتبال ايران رييس و صاحبي نداشت كه براي آن تصميم بگيرد و بازيكنان براي آن تعيين تكليف كردند، به همين دليل شاگردان كي‌روش بدون آنكه سايه‌اي از عملكرد اين تيم در دوره‌هاي گذشته را ثبت كنند، بدون دستاورد خاصي قطر را ترك كردند و به ايران بازگشتند.

بازيكنان خودسر كمر تيم  را شكستند
وقتي از گوشه و كنار تيم ملي خبرهايي به بيرون درز پيدا مي‌كرد كه اعضاي تيم ملي دو دسته شده‌اند كه گروهي موافق ماندن اسكوچيچ و گروهي مخالف آن هستند، بازيكنان اين موضوع را تكذيب مي‌كردند و همه از اتحاد مي‌گفتند اما دقيقا در همان روزها، بازيكناني همچون مهدي طارمي و عليرضا جهانبخش تا نهاد رياست‌جمهوري هم رفتند تا بتوانند كارلوس كي‌روش را برگردانند؛ اتفاقي كه به‌زعم آنها مي‌توانست مترادف با صعود ايران از مرحله گروهي جام جهاني باشد و معتقد بودند دراگان اين توانايي را ندارد. هر چند خيلي‌ها از همان زمان معتقد بودند تغيير سرمربي در آن برهه زماني هيچ خروجي مثبتي ندارد و مربي نمي‌تواند شق‌القمر كند، اما بالاخره بازيكنان ياغي و رييس جديد فدراسيون كار خود را كردند و كي‌روش به نيمكت ايران برگشت تا براي سومين‌بار، جام جهاني را با تيم ايران تجربه كند كه البته سرانجامي جز شكست نداشت.
وعده‌هاي پوچ رييس فدراسيون؛ 
آقاي تاج كجايي؟
بازگشت پيرمرد پرتغالي به فوتبال ايران در حالي بود كه مهدي تاج، رييس تازه به فدراسيون برگشته كه هيچ‌كس نفهميد چطور رفت و چطور برگشت، مدعي بود با حضور كي‌روش و اين بازيكنان، تيم ايران در جام جهاني تاريخ‌ساز مي‌شود و براي اولين‌بار از گروه خود صعود مي‌كند. رييس فدراسيون، سرمربي تيم ملي و بازيكنان از بام تا شام همين وعده را مي‌دادند و خيلي‌ها هم به وعده‌هاي آنها دل خوش بودند تا بالاخره طلسم صعود ايران در جام جهاني بشكند اما اين رويا نه تنها به حقيقت نزديك هم نشد، بلكه تيم ايران سنگين‌ترين شكست تاريخ خود در جام جهاني را مقابل انگليس چشيد، مقابل امريكا هيچ حركت مثبتي نداشت و در مجموع سه بازي نتوانست حتي تعداد پاس‌هايش را به عدد هزار برساند. همه اينها نشان از مشكلات ساختاري و فني عميق در تيم داشت؛ با اين وجود وقتي تيم ملي عربستان از جام جهاني حذف شد، رييس فدراسيون اين كشور بلافاصله عذرخواهي كرد اما مهدي تاج حتي اين كار را هم انجام نداد. او نه تنها بابت تصميم بازگشت كي‌روش و نتايج تيم ملي توضيحي نداد كه سرمربي و بازيكنان هم هيچ حرفي درباره عملكرد خود نزدند و گويي اصلا آنها نبودند كه آن همه وعده مختلف را مي‌دادند.
دو دستگي وجود داشت
وقتي تيم ملي فوتبال به ايران بازگشت، نكته جالب و وجه اشتراك صحبت‌هاي اكثر آنها اين بود كه كارلوس كي‌روش عملكرد خوبي داشته و بايد در تيم بماند. عجيب‌ترين نكته در صحبت‌هاي سردار آزمون بود كه وقتي از او درباره ادامه كار كي‌روش سوال شد، جواب داد: «او مي‌ماند و خودم هماهنگي‌هاي لازم را انجام مي‌دهم!» جمله‌اي كه تحليل‌هاي مختلفي از آن شد و خيلي‌ها معتقد بودند بازيكنان در تيم ملي به قدرتي رسيده‌اند كه براي سرمربي هم تعيين تكليف مي‌كنند. از‌ آن طرف اظهارنظر سردار چنين تحليل شد كه او در حال كنايه زدن به بازيكناني است كه قبل از جام جهاني زيرآب اسكوچيچ را زدند. از اين منظر مي‌توان گفت آن اختلاف نظري كه چند ماه پيش رسانه‌ها از آن پرده برداشتند و همواره با تكذيب بازيكنان و مديران فدراسيون وقت و فعلي فوتبال مواجه مي‌شد واقعيت داشته. نشان به آن نشان كه دو مدافع اصلي تركيب تيم ملي در زمان سرمربيگري دراگان اسكوچيچ يعني حسين كنعاني‌زادگان و شجاع خليل‌زاده كه با آمدن كي‌روش به نيمكت ميخ شدند هم نتوانستند دلخوري خود را مخفي كنند و در فرودگاه هنگامي كه با سوال خبرنگاران در مورد جام جهاني مواجه شدند پاسخ دادند: «ما كه بازي نكرديم چه چيزي مي‌توانيم بگوييم؟» خود دراگان اسكوچيچ سرمربي تيم ملي هم در آغاز جام جهاني در مصاحبه‌اي از اين دودستگي پرده برداشته بود و به صراحت گفت كه در تيم ملي دو گروه مقابل هم قرار گرفتند. يكي طارمي و دوستان كه مي‌خواستند مرا بركنار كنند و ديگري آزمون و رفقا كه براي ابقاي من تلاش كردند. برخي از نزديكان فدراسيون فوتبال شادي‌ دسته‌جمعي تيم بعد از گلزني روزبه چشمي مقابل ولز را نشان همبستگي تيم قلمداد كردند اما واقعيت آن است كه بدون در‌نظر گرفتن يك لحظه هيجاني در دقيقه ۹۸ كه سايه حذف زودهنگام را از سر تيم ملي دور كرد، تيم دو دسته بود و دو دسته به جام جهاني رفت و دو دسته به ايران بازگشت. 
حواله واردات خودرو؛ 
پاداش حذف بازيكنان
كلكسيون شاهكار تيم ملي فوتبال ايران، كادرفني و مديريت مهدي تاج وقتي كامل شد كه خبر رسيد در شب بازي ايران و امريكا، حواله واردات يك خودروي خارجي به بازيكنان به عنوان پاداش داده شده است؛ پاداشي كه دقيقا مشخص نيست به ازاي كدام عملكرد مناسب و موفقيت به آنها پرداخت شده و وقتي تيم ايران بدون دستاوردي خاص از جام جهاني كنار رفته، براساس كدام متر و معيار و منطق چنين پاداشي به بازيكنان داده مي‌شود؟ در اينكه فوتبال صنعتي پولساز است و البته تاثير و طرفداري آن به حدي است كه اين پاداش‌ها مرسوم و عادي است، شكي نيست؛ اما نكته مهم اينجاست كه در اين شرايط اقتصادي و معيشتي و در روزهايي كه دولت با انواع و اقسام مشكلات بودجه‌اي و ارزي دست به گريبان است، دقيقا چرا به بازيكنان بايد حواله واردات خودرو داده شود درحالي كه با دو شكست و بدون عمل به وعده صعود، تيمي كه قدرتمندانه به جام جهاني رفته بود را اين‌طور قرباني كردند؟ درحالي كه وقتي از بازيكنان عربستان درباره پاداش يك خودروي رولزرويس سوال شد، آنها پاسخ دادند كه وظيفه خود براي كشورشان را انجام داده‌اند اما حالا بازيكنان تيم ايران به درجه‌اي رسيده‌اند كه به صراحت اعلام مي‌كنند تمام كارهاي لازم براي ماندن سرمربي را انجام داده‌اند؛ طوري‌كه مشخص نيست اگر فدراسيون رييس، هيات‌رييسه و اركان خودش را دارد، يك مهاجم چطور مي‌تواند اين‌گونه در كار آنها دخالت كند و وعده ماندن سرمربي بدهد؟ با نگاهي به همين پرسش آخر، مي‌توان دليل اصلي حذف ايران در جام جهاني را پيدا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون