• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5369 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر

خبر

رييس رژيم اسراييل پس از بحرين به امارات رفت

اسحاق هرتزوگ، رييس رژيم اسراييل بعد از پايان سفر به بحرين وارد امارات شد. اسحاق هرتزوگ، رييس رژيم صهيونيستي ظهر دوشنبه پس از اتمام اولين سفر خود به بحرين وارد فرودگاه ابوظبي پايتخت امارات متحده عربي شد و مورد استقبال عبدالله بن زايد، وزير خارجه اين كشور قرار گرفت. به گزارش فارس، هرتزوگ قرار است در كنفرانس فضايي امارات حضور يافته و به سخنراني بپردازد. او همچنين با «محمد بن زايد» رييس امارات كه اكنون در قطر به سر مي‌برد نيز ديدار خواهد كرد. رييس رژيم صهيونيستي پيش از اين در ۱۵ مه (۲۵ ارديبهشت)، براي شركت در مراسم يادبود شيخ خليفه بن‌زايد آل‌نهيان رييس سابق امارات به اين كشور سفر كرده بود. سفر او به امارات در حالي است كه در ايام حضور وي در بحرين، اين كشور شاهد اعتراضات گسترده‌اي عليه رژيم تل‌آويو و سازش با اين رژيم بود. اسحاق هرتزوگ، رييس رژيم اسراييل روز يكشنبه وارد منامه شده‌ بود و مورد استقبال عبداللطيف الزياني، وزير خارجه بحرين قرار گرفت. هرتزوگ به محض ورود به منامه، سفر به بحرين را يك سفر تاريخي دانست و گفت: «اين گام تاريخي ديگري در روابط ميان اسراييل و كشورهاي عربي است كه توافق‌هاي ابراهيم را امضا كردند. همچنين گام ديگري به سمت ملت‌هايي است كه به صلح خواهند پيوست.» هرتزوگ گفت: «توافق‌هاي ابراهيم شراكت تاريخي منطقه‌اي را رقم زد. ما از كشورهاي ديگر مي‌خواهيم به اين شراكت كه خاورميانه را تقويت مي‌كند، بپيوندند.» در همين حال، حمد بن عيسي آل خليفه، پادشاه بحرين در ديدار با هرتزوگ تاكيد كرد: ما از تحقق صلح عادلانه و فراگير و دائم كه شامل حقوق ملت فلسطين باشد، حمايت مي‌كنيم. هرتزوگ به پادشاه بحرين گفت: «من از شما به خاطر ميزباني‌تان از من به عنوان اولين رييس اسراييل كه به بحرين سفر كرده، قدرداني مي‌كنم.»

امضاي توافق‌ حل بحران سياسي در سودان 

منابع رسانه‌اي دوشنبه از امضاي توافقي ميان گروه‌هاي مدني و شوراي حاكميتي نظامي سودان براي حل و فصل بحران سياسي اين كشور خبر دادند. به گزارش ايرنا، خبرگزاري رسمي سودان در اين باره اعلام كرد: «اين توافق كه مبناي حل بحران سياسي كنوني سودان قرار مي‌گيرد، در خارطوم و با حضور مقامات داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي ميان گروه‌هاي مدني و شوراي حاكميتي انتقالي سودان امضا شد.» گروه‌هاي مدني و نظامي در سودان بر سر يك دوره انتقالي ۲۴ ماهه توافق كردند كه از زمان انتخاب نخست وزير انتقالي آغاز خواهد شد. طبق توافق صورت گرفته، اين قدرت انتقالي كاملا مدني و دموكراتيك و بدون مشاركت نظاميان خواهد بود. همچنين در اين توافق آمده است كه نيروهاي واكنش سريع بايد در يك دوره زماني معين با نيروهاي مسلح سودان ادغام شده و هيچ گروه شبه نظامي در اين كشور تشكيل نشود. نشست امضاي توافق سياسي در سودان با حضور نمايندگاني از سازمان ملل، اتحاديه آفريقا، امريكا، انگليس، عربستان، امارات و اتحاديه اروپا برگزار شد. توافق گروه‌هاي سوداني براي حل و فصل بحران سياسي اين كشور استقبال طرف‌هاي بين‌المللي حاضر در اين نشست و در راس آنها نمايندگان امريكا عربستان و امارات را به همراه داشت. سودان كه يكي از فقيرترين كشورهاي جهان است، از سال گذشته در پي كودتاي نظامي گرفتار بحران سياسي نيز شده است. صبح روز ۲۵ اكتبر سال گذشته عبدالله حمدوك، نخست‌وزير و بسياري از سياستمداران سوداني بازداشت و حمدوك روز بعد آزاد شد. در ۲۱ نوامبر نظامياني كه با كودتا قدرت را به دست گرفتند با عبدالله حمدوك، نخست‌وزير دولت منحل شده براي بازگشت وي به سمت خود به توافق رسيدند. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده در رسانه‌هاي سوداني، اين توافق ميان اعضاي نظامي شوراي حاكميت و نخست وزير پيشين به دست آمده و حمدوك با مشورت همه نيروهاي سياسي جز حزب «كنگره ملي» كه در دوره عمر البشير قدرت را در دست داشت، دولت تشكيل خواهد داد. گفته مي‌شود نظاميان و حمدوك در مورد چند موضوع ديگر از جمله آزادي تمامي زندانيان سياسي توافق كرده‌اند، اما حمدوك در تاريخ ۲ ژانويه گذشته از سمت خود استعفا كرد. سودان همواره صحنه اعتراضات مردمي است كه خواستار بازگشت حكومت مدني و دموكراتيك بوده و اقدامات عبدالفتاح البرهان را رد مي‌كند كه به گفته مخالفان كودتاي نظامي است.

شروط  تركيه  براي  ديدار اردوغان با  بشار  اسد

سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه از شروط كشور براي ديدار بين رييس‌جمهور اين كشور با همتاي سوري خود خبر داد. به گزارش ايلنا و به نقل از روسيا اليوم، ابراهيم كالين، سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه تصريح كرد كه آنكارا برنامه‌اي براي ديدار قريب‌الوقوع بين رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري اين كشور با «بشار اسد»، همتاي سوري وي ندارد. وي در توضيح اظهارات پيشين اردوغان مبني بر امكان ديدارش با اسد گفت: «پيام رييس‌جمهور به اسد اين است كه اگر او مسوولانه رفتار و نگراني‌هاي امنيتي تركيه را برطرف كند، مسير سياسي سوريه را به پيش برد و امنيت و حفاظت از مرزهاي تركيه و سوريه را تضمين كند، آماده ديدار با وي است.» كالين درباره مخالفان سوري كه مورد حمايت تركيه هستند و مقر آنها در استانبول است، گفت: «تركيه برخلاف امريكا و اروپا و بسياري از كشورهاي عربي كه مخالفان را به حاشيه رانده و فراموش كرده‌اند، به حمايت خود از آنها ادامه خواهد داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون