• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5369 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر

چشم به هم بزنيم جام ملت‌ها از راه رسيده

فوتبال ايران، طلسم‌ها و بازنده‌هايي كه پاداش مي‌گيرند

اميررضا احمدي

اين روزها مرحله يك‌هشتم نهايي جام جهاني با برگزاري رقابت‌ها پيگيري مي‌شود تا رفته رفته چهره تيم‌هاي مدعي مشخص شود و دانه درشت‌ها غربال شوند و حرارت مسابقات را بالا و بالاتر ببرند.  با اين وجود هنوز هم در اتمسفر همين مسابقات، براي ايراني‌ها داغ حذف تيم ملي تازه است و تيتر جرايد و نشريات حسابي در تصاحب اين موضوع است.

پاداش حذف!
تيم ملي فوتبال ايران كه در مرحله گروهي جام جهاني با انگليس، امريكا و ولز همگروه بود، نتوانست مقابل انگليس و امريكا كاري از پيش ببرد و با يك برد مقابل ولز، به نقطه پايان رسيد و به تهران برگشت. اين اتفاق در حالي رقم خورد كه با وعده‌هاي پر و پيمان رييس فدراسيون و سرمربي همه منتظر يك نتيجه مناسب و حتي صعود بودند. درست در همان روزها، در حالي خبرهاي مختلفي از اعطاي پاداش و... به بازيكنان منتشر شد كه آنها نه تنها درباره عملكرد خود توضيحي ندادند كه حتي به نوعي از روند خود راضي هم بودند و كي‌روش و تاج هم روزه سكوت گرفتند و درباره بازي‌ها توضيحي ندادند. پس از آن هم كي‌روش به تهرانگردي خود مشغول شد و نهايتا روزهاي گذشته، در جلسه‌اي با مهدي تاج درباره آينده خود در تيم ملي صحبت كرد و با دريافت بخشي از قرارداد خود، راهي پرتغال شد. اتفاقي كه تيم ملي را در يك شرايط اغما قرار داده و مشخص نيست آينده آن چگونه رقم خواهد خورد؛ اين در حالي است كه تا چشم بر هم بگذاريم، موسم جام ملت‌هاي آسيا مي‌رسد و با توجه به بازي‌هاي ايران در قطر، اين تيم نياز به بازسازي و ترميم اساسي دارد تا بتواند در آن مسابقات خودي نشان دهد، اما مشخص نيست نقشه راه تيم ملي و فدراسيون براي اين مسابقات چيست.
از بلژيك ياد بگيريد!
تيم ملي ايران در حالي از جام جهاني حذف شد كه عملكردش در مرحله گروهي سينوسي بود و حقيقتا جاي دفاع نداشت؛ اتفاقي كه براي تيم‌هايي همچون مكزيك و عربستان و بلژيك هم افتاد، اما برخورد آنها با شكست و نحوه مسووليت‌پذيري‌شان، زمين تا آسمان با عكس‌العمل ايراني‌ها فرق داشت. پس از حذف تيم ملي بلژيك مارتينس مربي اين تيم بلافاصله استعفا كرد و صندلي خود را تحويل داد تا نشان دهد وقتي نتايجش قابل دفاع نيست، راهي جز پايان كار وجود ندارد. در سوي ديگر اما تيم ملي مكزيك شرايط ديگري را تجربه كرد.
ماجراي مكزيك و اتفاقي كه براي ايراني‌ها قفل است!
تيم ملي فوتبال مكزيك در مرحله گروهي جام جهاني با آرژانتين، عربستان و لهستان همگروه بود كه به‌رغم عملكرد نسبتا خوب خود، به خاطر يك گل در دور گروهي حذف شد و نتوانست به مرحله حذفي صعود كند. پس از بازگشت بازيكنان به اين كشور خراردو مارتينو، سرمربي مستعفي اين كشور با حمله هواداران مواجه شد. مارتينو كه در همان قطر استعفا داده بود وقتي وارد فرودگاه مكزيكوسيتي شد تا كارهاي مربوط به جدايي‌اش را در مكزيك انجام دهد، با انتقاد و اعتراض تند هواداران تيم ملي اين كشور همراه شد. برخي از اين افراد به مربي توهين كردند و نسبت به تصميمات او از جمله عدم دعوت از چيچاريتو انتقاد كردند. در عربستان هم پس از حذف اين تيم از جام جهاني، رييس فدراسيون اين كشور عذرخواهي كرد اما گويي همه اين اتفاق‌ها براي ايراني‌ها قفل است و نه تنها كسي بابت نتايج به دست آمده عذرخواهي نمي‌كند كه حتي از نظر آنها دليلي براي توضيح و تحليل هم نيست!
آينده مبهم تيم ملي 
با اين وصف، اگرچه اين روزها انتقاد‌ها از تيم ملي حسابي بالاست كه بخش زيادي از آنها هم منصفانه و بحق است، اما به هرحال پرونده جام جهاني براي ايران بسته شده و نتايج آن به تاريخ پيوسته؛ پس بهتر است از روزهاي آتي براي مسابقات آينده استفاده شود، اما بعيد است در اين سيستم مديريتي، عزمي براي اين كار وجود داشته باشد؛ تيم ملي فوتبال بايد در سال آينده در جام ملت‌هاي 2023 به ميدان برود و هنوز مشخص نيست در اين مسابقات قرار است چه كسي روي نيمكت ايران بنشيند. برخي اخبار حكايت از ادامه همكاري با كارلوس كي‌روش دارد و او كه بر اساس اعلام مهدي تاج، تا پايان جام جهاني قرارداد داشت، قرار است در ادامه هم تيم ايران را هدايت كند؛ از سوي ديگر هم ميانگين سني تيم ايران و لزوم پشتوانه‌سازي و پوست‌اندازي به خوبي حس مي‌شود تا جايي كه «اعتماد» روز گذشته در گزارشي به بررسي ميانگين سني و شرايط بازيكنان پرداخت. با اين وجود فدراسيون فوتبال تاكنون هيچ پاسخ روشني درباره عملكرد تيم ملي، شرايط سرمربي، آينده نيمكت و برنامه‌هاي پيش‌رو نداده و معلوم نيست سفيدپوشان با چه دست فرماني به سوي مسابقات پيش‌رو حركت مي‌كنند. اما هر چه كه هست، بايد اين را در نظر داشت كه عقربه‌هاي ساعت به تندي براي ايران طي مي‌شود و روزهاي تقويم به سوت آغاز جام ملت‌ها نزديك و نزديك‌تر؛ در اين ميان نياز است تا با يك برنامه مشخص و مدون، براي آينده اين تيم در جام ملت‌ها و نهايتا جام جهاني بعدي ريل‌گذاري شود كه البته بعيد است گوشي براي شنيدن در كار باشد.
ايران و طلسم‌هايش
تيم ملي ايران تابستان سال آينده بايد در جام ملت‌هاي آسيا به ميدان برود. در ميداني كه مشخص شده رقبا در آن تا چه حد قوي و خطرناك هستند. تيم ملي ايران در آن مسابقات سه رقيب دارد كه دست‌كم تا مرحله حذفي جام جهاني بالا رفته‌اند. رقيبي دارد كه مسي و يارانش را دو بر يك شكست داده‌اند. تيم‌هايي كه از همين امروز خودشان را براي حضوري قدرتمند در مسابقات آماده مي‌كنند. ايران هم اگر مي‌خواهد به طلسم ناكامي در جام ملت‌هاي آسيا پايان دهد بايد امروز دست به كار بشود وگرنه اين طلسم هم مي‌رود كنار ساير طلسم‌هايي كه بر گرده فوتبال ايران آويزان است و انگار هرگز قرار نيست برداشته شوند. طلسم‌هايي مثل راهيابي به دور حذفي در جام جهاني يا قهرماني در مسابقات باشگاه‌هاي آسيا يا صعود به المپيك. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون