• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5369 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر

باشگاه فولاد مباركه سپاهان پيشتاز در باشگاه‌داري حرفه‌اي

باشگاه فولاد مباركه سپاهان با هدايت محمدرضا ساكت، الگوي مناسبي براي باشگاه‌داري حرفه‌اي در كشور است

اعتماد| چندي پيش به دليل چاپ يك مطالب انتقادي از باشگاه سپاهان اين باشگاه از مدير مسوول روزنامه شكايت كرد. در نخستين جلسه مديرمسوول روزنامه به وكيل باشگاه گفت كه اگر جوابيه مي‌داديد، چاپ مي‌شد و كار به شكايت نمي‌رسيد. قاضي از اين پيشنهاد حمايت كرد و با موافقت وكيل باشگاه قرار شد جوابيه‌اي به روزنامه ارسال شود. اين جوابيه به روزنامه رسيد ولي مطلبي تبليغاتي درباره باشگاه سپاهان بود. اين مطلب همان است و روزنامه اعتماد به نشانه حسن‌نيت آن را منتشر مي‌كند. 

هرگاه از باشگاه‌داري حرفه‌اي در ايران سخن گفته مي‌شود پيش از هر نامي، نام فولاد مباركه سپاهان به ميان مي‌آيد، با نگاهي دقيق‌تر به رقابت‌هاي رشته‌هاي مختلف ورزشي در ايران نام فولاد مباركه سپاهان در ميادين مختلف رشته‌هاي ورزشي به چشم مي‌خورد. به جرات مي‌توان گفت سپاهان در بين باشگاه‌هاي ايراني از نظر توسعه زيرساخت‌هاي ورزشي توسعه آكادمي و تيم‌هاي پايه در فوتبال و رشته‌هاي مختلف تيم‌داري و حضور در سطح اول ليگ‌هاي مختلف ورزشي و كسب عناوين قهرماني در كشور و اخذ مجوزها و گواهينامه‌هاي بين‌المللي در صدر باشگاه‌هاي ايران است. باشگاه فولاد مباركه سپاهان با ۲۷ رشته و ۹۳ تيم ورزشي  و ۲۵۰۰ ورزشكار سال گذشته موفق شد ۹۱ ورزشكار به تيم‌هاي ملي جهت حضور در ميادين بين‌المللي تقديم تيم‌هاي ملي كند. همچنين حدود ۶۰ بانوي قهرمان طلايه‌داران افتخارات بين‌المللي سپاهان هستند.
سپاهان پرافتخارترين باشگاه كشور در رشته هندبال
نام سپاهان هميشه در ليگ برتر هندبال به عنوان مدعي مطرح بوده و هندباليست‌هاي سپاهان با كسب بيش از ۷۶۰ مقام در رده‌هاي مختلف سني عنوان پرافتخارترين رشته ورزشي باشگاه فولاد مباركه سپاهان را به خود اختصاص و سپاهان را پيشتاز هندبال كشور معرفي كرده‌اند. تيم هندبال مردان فولاد مباركه سپاهان كه در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مقام سوم ليگ برتر را به خود اختصاص داده بود با به خدمت گرفتن مجيد رحيم‌زاده مربي نام‌آشناي هندبال اصفهان و ايران موفق شد در فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با اقتدار عنوان قهرماني ليگ برتر هندبال را به خود اختصاص دهد. تيم هندبال بانوان سپاهان در سال‌هاي گذشته روند صعودي قابل‌توجهي را پشت سر گذاشته است. دختران هندباليست سپاهان در فصل ۹۹-۹۸ عنوان چهارم فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ عنوان سوم و در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ موفق به كسب عنوان قهرماني ليگ برتر هندبال كشور شدند تا هندبال سپاهان با كسب عنوان قهرماني در رقابت‌هاي ليگ برتر آقايان و بانوان كشور قدرت اول هندبال ايران در قرن جديد باشد. دختران هندباليست سپاهان ماه گذشته با حضور در رقابت‌هاي جام باشگاه‌هاي آسيا عنوان پنجمي اين رقابت‌ها را كسب كرد.
گلات قهرماني دختران واليبال نشسته سپاهان
سپاهان در سال‌هاي اخير در ورزش جانبازان و معلولان موفقيت‌هاي بسياري كسب كرده است. تيم واليبال نشسته بانوان فولاد مباركه سپاهان در پنج فصل اخير رقابت‌هاي ليگ برتر بانوان كشور موفق به كسب پنج عنوان قهرماني و به قدرت بلامنازع اين رشته ورزشي در ورزش بانوان شده است.
ستاره آينده فوتبال زنان آسيا از سپاهان مي‌آيد
فوتبال سپاهان تنها به تيم مردان اين باشگاه خلاصه نمي‌شود. تيم فوتبال بانوان فولاد مباركه سپاهان در سال‌هاي اخير هميشه مدعي عنوان قهرماني ليگ برتر بانوان بوده و بازيكنان جوان با استعدادي در اين تيم پرورش يافته‌اند. در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا هاجر دباغي، ثنا صادقي، فاطمه عادلي، سارا ظهرابي‌نيا و مرضيه نيكخواه از تيم بانوان سپاهان در تركيب اصلي تيم ملي حضور داشتند. در ميان اين ملي‌پوشان عملكرد درخشان هاجر دباغي مورد توجه AFC قرار گرفت و از سوي اين كنفدراسيون، هاجر دباغي به عنوان يكي از ستاره‌هاي جوان آينده‌دار فوتبال آسيا معرفي شد.
سپاهان قطب شمشيربازي كشور
بهمن ماه سال گذشته در پايان دور برگشت ليگ شمشيربازي در اسلحه اپه، تيم مردان فولاد مباركه سپاهان با برتري مقابل رقباي خود قهرمان شد. تيم فولاد مباركه سپاهان در مجموع دور رفت و برگشت دوازده بازي انجام داد كه سه باخت داشت و همراه دو تيم ديگر به مرحله بازي‌هاي مجدد، رفت يعني علاوه بر مسابقات دور رفت و برگشت با دو تيم ديگر دوباره مسابقه داد و در پايان مسابقات تيم سپاهان براي دومين سال متوالي قهرمان ليگ برتر شمشير بازي شد. در بخش بانوان، شمشيربازان سپاهان در اسلحه سابر با سرمربيگري مريم آچاك قهرمان سابق شمشيربازي ايران و نايب‌رييس در امور بانوان هيات شمشيربازي استان اصفهان مقام قهرماني كشور را از آن خود كردند. در اسلحه اپه دختران شمشيرباز فولاد مباركه سپاهان مقام قهرماني اين اسلحه را در مسابقات ليگ كشور به دست آوردند. در اسلحه فلوره نيز شمشيربازان دختر سپاهان موفق به كسب مقام سوم ليگ كشور شدند. شمشيربازان دختر سپاهان در مجموع سه اسلحه مقام قهرماني مسابقات را به خود اختصاص دادند.
پوكر قهرماني تيم سپاهان در ليگ ووشوي بانوان
در فصلي كه گذشت تيم ووشوي بانوان فولاد مباركه سپاهان با سرمربيگري شهربانو منصوريان در ساندا و مريم معماري در تالو براي چهارمين سال پياپي قهرمان رقابت‌هاي ليگ برتر ووشوي بانوان كشور شد. در فينال اين رقابت‌ها دختران ووشوكار سپاهان با پيروزي ۹ بر ۳ مقابل دانشگاه آزاد اسلامي براي چهارمين‌بار متوالي مقام قهرماني ليگ برتر ووشو را به دست آوردند.
سپاهان سلطان جاده‌هاي ايران
در فصلي كه گذشت تيم دوچرخه‌سواري جوانان فولاد مباركه سپاهان با تركيب كاملا بومي در تور دوچرخه‌سواري جاده كشور شركت كرد و موفق به كسب عنوان نايب‌قهرماني اين رقابت‌ها شد. در پايان فصل گذشته تيم بزرگسالان دوچرخه‌سواري فولاد مباركه سپاهان در بخش پيست قهرمان و در رقابت‌هاي جاده نايب‌قهرمان ليگ كشور شد.  همچنين تيم جوانان دوچرخه‌سواري فولاد مباركه سپاهان با تركيب كاملا بومي بر سكوي نايب‌قهرماني ليگ جاده كشور ايستاد. از چهار عضو تيم ملي جمهوري اسلامي ايران در رقابت‌هاي آسيايي، ۲۰۲۲ محمد اسماعيل چايچي، محمد گنج خانلو و مير صمد پور سيدي ركابزنان تيم دوچرخه‌سواري باشگاه فولاد مباركه سپاهان بودند كه اين موضوع نشان از برتري فني ركابزنان اين باشگاه در كشور مي‌باشد.
خيز سپاهان براي رسيدن دوباره به جام باشگاه‌هاي جهان
پس از استعفاي نويدكيا جذب سرمربي ماموريت اصلي سپاهاني‌ها در فصل نقل و انتقالات شد. درحالي كه شايعه مذاكره ماگات با سپاهان قوت گرفته بود ناگهان سفر ژوزه مورايس به اصفهان خبرساز شد، مورايس براي انجام مذاكره با سپاهان و بازديد از امكانات اين باشگاه به اصفهان آمده بود و سرانجام در ساعات پاياني دوم تيرماه خبر امضاي قرارداد مورايس با سپاهان از سوي اين باشگاه اصفهاني منتشر شد. مورايس براي كادر فني خود از چهره‌هاي نام‌آشناي جهان فوتبال استفاده كرده است. هوگو آلميدا كاپيتان اسبق پورتو و تيم ملي پرتغال به عنوان مربي روي نيمكت سپاهان خواهد نشست. آلميدا به عنوان بازيكن در تيم‌هاي بزرگي مانند پورتو و بواويشتا پرتغال، بشيكتاش تركيه و وردربرمن آلمان، سيه‌ناي ايتاليا و آ.ا.ك آتن يونان به ميدان رفته است. از افتخارات آلميدا مي‌توان به دو دوره قهرماني ليگ و دو دوره قهرماني جام حذفي پرتغال به همراه تيم پورتو يك دوره قهرماني ليگ يونان به همراه تيم 
آ.ا.ك آتن، قهرماني ليگ تركيه با پيراهن بشيكتاش، قهرمان جام حذفي آلمان با پيراهن وردربرمن اشاره كرد. وي همچنين در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ با پيراهن پورتو جام قهرماني اروپا را بالاي سر برد. مورايس براي بدنسازي طلايي‌پوشان اصفهان ژوائو پدرو را به اصفهان آورده. پدرو در تيم‌هاي آنتاليا اسپور تركيه، آ.ا.ك آتن يونان، بارنزلي انگلستان، چونبوك هيونداي موتورز كره‌جنوبي و الهلال عربستان به عنوان مربي بدنساز در كنار ژوزه مورايس فعاليت نموده است. تكميل كادر فني سپاهان نياز به يك مربي بزرگ ديگر براي دروازه‌بانان سپاهان داشت. پائولو سانتوس ديگر مربي پرتغالي است كه به همراه مورايس به اصفهان آمده تا دروازه‌بانان اين تيم را براي حضور در ليگ برتر آماده كند. نگاهي به كارنامه مورايس و دستيارانش نشان مي‌دهد انتخاب اين كادر فني از سوي سپاهاني‌ها با هدف بازگشت به دوران اوج اين تيم در رقابت‌هاي آسيايي و حتي صعود دوباره به جام باشگاه‌هاي جهان است. افتخاري كه در ايران تنها نصيب اين تيم اصفهاني شده است. عملكرد كلي سپاهان در يك سال گذشته نشان از موفقيت اين باشگاه اصفهاني با هدايت محمدرضا ساكت در كشور است، تيم‌داري همزمان در رشته‌هاي مختلف و كسب موفقيت در اكثر اين رشته‌ها كار بزرگي است كه شايد به جرات مي‌توان گفت كه در ايران فقط از سپاهان بر مي‌آيد. سپاهان مي‌تواند به عنوان يك الگوي موفق در باشگاه‌داري حرفه‌اي باشد آنچه كه نياز ورزش كشور در حركت به سوي حرفه‌اي‌تر شدن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون