• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5370 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۶ آذر

مردم مغولستان عليه فساد و تورم دست به اعتراض زدند

حمله معترضان به كاخ رياست‌جمهوري

گروه جهان | هزاران نفر از مردم مغولستان در دماي زير صفر در پايتخت اين كشور عليه فساد در صنعت زغال‌سنگ اين كشور و افزايش تورم دست به اعتراض زدند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، معترضان كه بيشترشان جوانان بودند در ميدان «سوخباتار» اولان باتور، پايتخت در دماي منفي ۲۱ درجه سانتيگراد دست به اعتراض زدند و خواستار «عدالت عليه مقام‌هاي فاسد و انحلال پارلمان» بودند. روي يك پلاكارد اعتراضي جمله «به ما كمك كنيد، كشورمان در حال فروپاشي است» نوشته شده بود. دو چوپان كه براي پيوستن به اعتراضات به پايتخت آمده بودند، گفتند: خوب انجام ندادن كاري، درست نيست. فكر مي‌كنم درستش اين است كه جوانان خشمگين باشند. من مي‌خواهم دولت، سارقان را تنبيه و مجازات كند. يك دانشجو نيز كه در اين اعتراضات حضور داشت، گفت: به نظر مي‌رسد آنها قول‌هايي كه داده بودند را فراموش كردند. آنها به ما قول زندگي بهتر داده بودند. آنها قرار بود اوضاع را بهتر كنند، اما هيچ كاري نكردند فقط پول ما را مي‌برند و شكم‌هاي خودشان را پر مي‌كنند. پليس ساعت ۹ شب به وقت محلي به جمعيت تاكيد كرد تا متفرق شوند چون اوضاع داشت متشنج مي‌شد و يكسري درگيري با معترضان رخ داد. معترضان از بابت اقتصاد بيمار كشور و تورم ۱۵،۲درصدي در پي حمله روسيه به اوكراين خسته و ناراضي هستند. اما خشم و نارضايتي عمومي همچنين به دليل افشاي ارتباطات برخي از قانونگذاران با صنعت زغال‌سنگ مغولستان و سرقت ميليارد دلاري اين سنگ‌هاي رسوبي به وجود آمده است. اواسط نوامبر ۲۰۲۲، اداره مقابله با فساد مغولستان اعلام كرد بيش از ۳۰ مقام دولتي 
ازجمله مديرعامل كمپاني دولتي زغال‌سنگ 
«Erdenes Tavan Tolgo» بابت اختلاس تحت بازجويي قرار گرفته است. اين كمپاني كنترل انبارهايي را برعهده دارد كه حاوي ۷،۵ ميليارد تن زغال‌سنگ كك است كه ماده حياتي در روند فولاد‌سازي است و عامل اصلي عايدي بودجه دولتي است. اين قانونگذاران همچنين از حق مالكيت خود بر معادن زغال‌سنگ و كمپاني‌هاي حمل و نقل استفاده كرده تا اين سوخت فسيلي را از طريق مرز به چين صادر كنند و از عايدات و منافع غيرقانوني آن بهره‌مند شوند. يكي از قانونگذاران مغولستان در نشست خبري در پارلمان در نوامبر ۲۰۲۲ گفته بود: ۶،۴ ميليون تن زغال‌سنگ توسط مقام‌هاي گمركي كشور ثبت نشده اما توسط گمركات چين از ۲۰۱۳ ثبت شده‌اند. افشاكنندگان همچنين گفته‌اند كه مقام‌هاي فاسد گمركي كاميون‌هاي پر شده از زغال‌سنگ را به عنوان كالاهاي وارداتي ثبت نكردند بلكه آنها را خودروهاي مسافري معمولي ثبت مي‌كنند. مغولستان ۸۶درصد از صادراتش را به چين مي‌فرستد كه زغال‌سنگ بيش از نيمي از مجموع كل اين صادرات است و زيرساخت‌هاي خود را به اميد فروش بيشتر به اين همسايه جنوبي خود دارد ارتقا مي‌دهد. استخراج معدن بيش از يك‌چهارم از توليد ناخالص داخلي مغولستان را تشكيل مي‌دهد. سفارت امريكا در اولان باتور اعلام كرد، اين تجمع گسترده در پايتخت مغولستان يك روز پس از آن برگزار شد كه چند صد هزار معترض در اولان باتور تجمع كردند. معترضان سپس تلاش كردند تا به محل اقامت رسمي رييس‌جمهوري و نخست‌وزير بروند اما پشت موانع پليس متوقف شدند.
 اين كشور محصور بين چين و روسيه با بي‌ثباتي سياسي از زمان تبديل شدن به يك حكومت دموكراتيك دست و پنجه نرم مي‌كند. نخستين قانون اساسي اين كشور در ۱۹۹۲ و پس از چندين دهه حكمراني كمونيستي تصويب شد.«خورلسوخ اوخنا» رييس‌جمهوري كنوني مغولستان مجبور شد تا سال گذشته ميلادي به عنوان نخست‌وزير كناره‌گيري كند، پس از آنكه اعتراضات شكل گرفت و خشم عمومي بابت نوع عملكرد دولت نسبت به يك بيمار كرونايي و نوزادش اتفاق افتاد. وي چند ماه بعد در پي كسب ۷۰درصد آرا به عنوان رييس‌جمهوري مغولستان انتخاب شد. شورش گسترده روز دوشنبه در پايتخت اين كشور زماني رخ داد كه معترضان به كاخ دولتي يورش برده و به ماموران اجراي قانون حمله كردند. اعتراضات سه روز است كه در اين كشور آسيايي شكل گرفته و درحالي است كه مقام‌هاي مغولستان در حال تحقيق درباره سرقت گسترده زغال‌سنگ صادراتي هستند. تصاوير منتشر شده در رسانه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد كه معترضان در دسته‌هاي بزرگ در مقابل كاخ دولتي در اولان باتور هستند و خواستار شفاف‌سازي تحقيقات رسوايي زغال‌سنگ و اعلام اسامي مظنونان به صورت علني هستند. معترضان همچنين پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي‌شان «آينده ما را ندزديد» و «اجازه بدهيد زندگي زيبا و عادلانه در مغولستان داشته باشيم» نوشته شده بود. از طرفي درخت كريسمسي كه در مقابل ساختمان نصب شده بود، در جريان اين شورش به آتش كشيده شد كه البته تصاوير منتشر شده در رسانه‌هاي اجتماعي تاييد نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون