• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5371 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر

حضور پررنگ خودروسازي اسنا در توليد اتوبوس

مديرعامل اسنا: توان تامين صددرصدي اتوبوس كشور را داريم

جليل هاشمي مي‌گويد: اگر سفارش اتوبوس داشته باشيم، مي‌توانيم با افزايش شيفت‌هاي كاري، تمامي آنها را توليد كنيم.در بررسي جايگاه اقتصادي كشورهاي جهان، صنعت خودروسازي به دليل ارزش و جايگاه ويژه آن در شبكه توليد صنعتي و خدمات پس از فروش، يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي محسوب مي‌شود؛ يكي از زيرشاخه‌هاي اين صنعت بزرگ، توليد اتوبوس، ون و كشنده‌هاست، وسايل حمل و نقلي كه با وجود اهميت بالا اما كمترين توجه به آن شده است.
اتوبوس يكي از مهم‌ترين وسايل حمل و نقل عمومي است كه بيشترين تقاضا را از طرف مردم دارد؛ اما آن‌طور كه ديده مي‌شود تعداد زيادي از اين اتوبوس‌ها فرسوده است و آن‌طور كه فعالان اين صنف مي‌گويند شهرداري كه اصلي‌ترين متقاضي خريد آنهاست كمترين خريد را داشته است.براساس اطلاعات منتشر شده از سوي مقامات مسوول، تعداد ناوگان فرسوده اتوبوسراني شهري در كل كشور، حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار دستگاه است. اين درحالي است كه شركت‌هاي واحد اتوبوسراني به حداقل ۷ هزار دستگاه اتوبوس جديد در شهرهاي مختلف كشور نياز مبرم دارند و توليد‌كنندگان خبر از تامين نياز صد‌درصدي مي‌دهند.جليل هاشمي مديرعامل شركت خودروسازي اسنا در اين خصوص مي‌گويد: بيش از 20 سال است كه شركت اسنا در زمينه تامين و توليد اتوبوس شهري، ون، آمبولانس و خودروهاي مرتبط با حمل و نقل عمومي و خدمات شهري و خدمات اجتماعي فعاليت داشته است؛ در حال حاضر شركت خودروسازي اسنا كه در شهر تبريز مستقر است، ظرفيت توليد هزار و 500 اتوبوس در يك شيفت كاري را دارد كه اگر 2 شيفت فعاليت كند، قابليت توليد و تامين انواع اتوبوس شهري را دارد.مديرعامل شركت اسنا گفت: اتوبوس ديزلي تك‌كابين كه به اتوبوس 12 متري مشهور است، بيشترين سهم توليد را به خود اختصاص داده است؛ به زودي توليد اتوبوس دو كابين 18 متري براي بي‌آرتي كلان‌شهرها شروع خواهد شد و چند ماه ديگر هم اتوبوس شهري 9 متري به بازار عرضه خواهد شد.هاشمي تشريح كرد: اتوبوس توليدي شركت اسنا داراي استانداردهاي ملي، استانداردهاي بين‌المللي بوده و از لحاظ آلايندگي داراي استاندارد يورو پنج EEV است؛ از لحاظ امكانات و آپشن مي‌توان گفت اتوبوس توليدي شركت اسنا حتي بالاتر از اتوبوس شهري كشورهاي اروپايي است.
به گفته اين مقام مسوول، 200 نفر كارگر در شركت خودروسازي اسنا مشغول كار هستند و اگر سفارش بيشتري بگيريم، مي‌توانيم تعداد پرسنل و اشتغال را تا 600 نفر افزايش دهيم.طبق آمارها، در طول بيش از 10 سال شهرداري اقدام به خريد اتوبوس نكرده است و اتوبوسي به ناوگان حمل و نقل اضافه نشده كه آقاي هاشمي مي‌گويد تقريبا بيش از 20 هزار دستگاه اتوبوس در كشور نياز است و شركت اسنا و ساير شركت‌هايي كه در زمينه توليد اتوبوس فعاليت دارند به راحتي مي‌توانند اين نياز كشور را تامين كنند.
هاشمي با بيان اينكه موضوع حمل و نقل عمومي ارتباط مستقيم با مصرف سوخت، آلايندگي هوا، رفاه و آسايش هموطنان دارد، گفت: به عنوان توليد‌كننده معتقد هستيم اگر مديران كشور ارزش حمل و نقل عمومي را بدانند، نه تنها اين صنعت مي‌تواند پايدار باشد و بلكه نيازهاي داخل كشور و حتي خارج كشور را برطرف مي‌كند. مديرعامل خودروسازي اسنا با بيان اينكه اتوبوس‌سازي در كشور بيشترين اشتغال‌زايي را به خود اختصاص داده است، گفت: اين صنعت مي‌تواند در اقتصاد كشور تاثير زيادي بگذارد. بيش از 50درصد قطعات از جمله اتاق، شاسي، بدنه، شيشه و قطعات تزييني اتوبوس در داخل كشور قابل تامين است و باعث رونق بسياري از كارگاه‌هاي توليدي مي‌شود. هاشمي در‌خصوص كل ظرفيت توليد اتوبوس در كشور گفت: حدود 12 شركت پروانه توليد اتوبوس دارند. اگر شركت‌هاي اتوبوس‌سازي تامين مالي شوند به راحتي توليد 15 هزار دستگاه در سال دست‌يافتني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون