• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5372 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۹ آذر

تكرار ادعاهاي ضدايراني در بيانيه پاياني نشست شوراي همكاري در عربستان:

بايد در مذاكرات هسته‌اي و غيرهسته‌اي با ايران حضور داشته باشيم

بيانيه پاياني چهل‌وسومين نشست شوراي همكاري در عربستان صادر شد. به گزارش ميدل ايست نيوز و به نقل از الخليج آنلاين، در اين بيانيه موفقيت قطر در ميزباني جام جهاني 2022 قطر تحسين و كارزارهاي رسانه مغرضانه عليه اين كشور محكوم شد. شوراي عالي كشورهاي عضو شوراي همكاري بر حمايت خود از تصميمات اوپك‌پلاس با هدف تحقق توازن در بازارهاي نفت تاكيد كرد. 
شوراي همكاري انفجار تروريستي در 13 نوامبر در استانبول را كه منجر به كشته و مجروح شدن شماري از شهروندان شد، محكوم و بر ايستادگي خود در كنار تركيه در جنگ عليه تروريسم تاكيد كرد. 
شوراي همكاري ضمن تاكيد بر مواضع ثابت خود نسبت به محوريت قضيه فلسطين و حمايت از حاكميت ملت فلسطين بر همه اراضي فلسطيني اشغالي از سال 1967 و تاسيس كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شرقي، تلاش‌هاي كشورهاي عربي در تحقق آشتي ملي در بازپس‌گيري وحدت ملي فلسطين را تحسين كرد. شوراي همكاري از جامعه بين‌المللي خواست براي توقف هدف قرار دادن فلسطينيان در قدس و اخراج آنها از قدس شرقي مداخله كند و مخالفت خود با هرگونه اقدام براي الحاق شهرك‌هاي كرانه باختري به اسراييل را اعلام كرد.
در اين بيانيه بر مواضع ثابت و مصوبات گذشته درخصوص محكوميت تداوم اشغال سه جزيره تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي توسط ايران كه ادعا مي‌شود متعلق به امارات است، تاكيد شد. شوراي عالي كشورهاي عضو شوراي همكاري در ادامه اين بيانيه با تكرار ادعاهاي بي‌پايه و اساس درباره ايران، تداوم حمايت ايران از گروه‌هاي تروريستي و گروه‌هاي شبه‌نظامي مذهبي در عراق، لبنان، سوريه، يمن و ساير كشورها كه امنيت ملي كشورهاي عربي را تهديد و منطقه را بي‌ثبات مي‌كند و مانع از فعاليت ائتلاف بين‌المللي براي مبارزه با داعش مي‌شود، محكوم كرد. شوراي همكاري ضمن تاكيد بر مواضع و مصوبات ثابت خود درخصوص روابط با ايران، بر لزوم پايبندي ايران به اساس و اصول اساسي مبتني بر منشور سازمان ملل و قوانين بين‌المللي، اصول حسن همجواري و احترام به حاكميت كشورها و عدم مداخله در امور داخلي آنها تاكيد كرد. در اين بيانيه ادعا شده است كه مذاكرات هسته‌اي ايران و هرگونه مذاكره آتي با ايران بايد با حل رفتار بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه و حمايت آن از تروريسم و گروه‌هاي شبه‌نظامي مذهبي و برنامه موشكي و امنيت دريانوردي بين‌المللي و تاسيسات نفتي همراه شود. شوراي همكاري بر لزوم مشاركت كشورهاي عضو در مذاكرات هسته‌اي ايران و همه مذاكرات و نشست‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در اين خصوص تاكيد كرد. شوراي همكاري با اظهارات برخي مسوولان در دولت ايران و اهانت و اتهامات عليه عربستان و كشورهاي عضو شوراي همكاري مخالفت كامل خود را اعلام و نسبت به اقدامات تنش‌آفرين ايران براي متزلزل كردن امنيت و ثبات در منطقه ابراز نگراني كرد. شوراي همكاري بر آمادگي كشورهاي عضو شورا براي همكاري و تعامل جدي و موثر با پرونده هسته‌اي ايران در راستاي تحقق اهداف و منافع مشترك در چارچوب احترام به حاكميت و سياست‌هاي حسن همجواري و احترام به مصوبات بين‌المللي تاكيد كرد.
اين شورا، تداوم عدم پايبندي ايران به تعهدات خود و افزايش نسبت غني‌سازي اورانيوم كه از حد استفاده مسالمت‌آميز فراتر رفته را محكوم كرد و از ايران خواست از اين اقدام خود عقب‌نشيني كند و با سازمان بين‌المللي انرژي هسته‌اي همكاري كامل داشته باشد. 
شوراي عالي شوراي همكاري بر اهميت حفظ امنيت دريايي و گذرگاه‌هاي آبي در منطقه و مقابله با فعاليت‌هايي كه امنيت و ثبات منطقه و جهان را تهديد مي‌كند، تاكيد كرد. شوراي همكاري حمايت كامل خود از شوراي رهبري رياست‌جمهوري در يمن به رياست رشاد العليمي را اعلام كرد.
اين شورا بر مواضع و مصوبات ثابت خود نسبت به كشور برادر عراق و حمايت از تلاش‌هاي موجود براي مبارزه با تروريسم و تحقق امنيت و ثبات در آن تاكيد كرد. شوراي همكاري همچنين بر اهميت حفظ امنيت و تماميت اراضي و حاكميت كامل و هويت عربي اسلامي و بافت اجتماعي و وحدت ملي آن تاكيد كرد. 
در بيانيه اين شورا بر اهميت پايبندي عراق به حاكميت كويت و عدم نقض مصوبات و توافقنامه‌هاي بين‌المللي بالاخص مصوبه شماره 833 شوراي امنيت درخصوص ترسيم مرزها بين دو كشور و توافقنامه تنظيم دريانوردي در خور عبدالله تاكيد شد. 
شوراي همكاري عراق را به تكميل ترسيم مرزهاي دريايي با كويت پس از علامت 162 دعوت كرد و مخالف قاطعانه خود با هرگونه نقض حاكميت كويت را اعلام و بر محفوظ بودن حق كويت در پاسخ به اين اقدام براساس شيوه‌هاي قانوني تاكيد كرد. شوراي همكاري ضمن تاكيد بر مواضع ثابت خود در حفظ تماميت ارضي سوريه و احترام به استقلال و حاكميت اراضي آن و مخالف با مداخلات منطقه‌اي در امور داخلي سوريه، بر اهميت تداوم تلاش‌ها براي پايان رنج ملت سوريه تاكيد كرد. اين شورا بر مواضع ثابت خود در قبال ملت برادر لبنان و حمايت مستمر از حاكميت، امنيت و ثبات آن و نيروهاي مسلح كه از مرزها حفاظت و در برابر تهديد گروه‌هاي افراطي و تروريستي مقاومت مي‌كنند، تاكيد كرد. شوراي همكاري ضمن تاكيد بر موضع خود نسبت به بحران روسيه و اوكراين مبتني بر اصول قوانين بين‌المللي و حفظ نظم جهاني براساس احترام به حاكميت و تماميت ارضي و استقلال سياسي كشورها و عدم مداخله در امور داخلي آنها، بر حمايت خود از ميانجيگري براي حل اين بحران و آتش‌بس و حل سياسي بحران و اولويت دادن زبان گفت‌وگو و حل اين بحران از طريق مذاكره تاكيد كرد. 
شوراي همكاري با تمايل كويت به محفوظ نگه داشتن منصب دبيري شوراي همكاري براي دور دوم و معرفي نامزد جديد پس از پايان دوره دبيركلي نايف الحجرف موافقت و اعلام كرد كه رياست چهل‌و‌چهارمين نشست شوراي همكاري بر عهده قطر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون