• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5372 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۹ آذر

گزارش اختصاصي «اعتماد» از بازگشت ليلا صوفي‌زاده به فدراسيون

بازگشت مديري كه فوتبال زنان را از رنكينگ خارج كرد

فاطمه ابراهيمي

طبق اطلاعات رسيده به خبرنگار اعتماد از منابع آگاه داخل فدراسيون فوتبال احتمال بازگشت ليلا صوفي‌زاده به سمت نايب‌رييسي فدراسيون فوتبال قوت گرفته است. 

ليلا صوفي‌زاده، نايب‌رييس زنان در دوران قبلي رياست مهدي تاج در فدراسيون فوتبال ايران، بار ديگر به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلي براي نايب‌رييسي زنان نامش مطرح شده است، اما چرا كمتر كسي از جامعه فوتبال زنان ايران از بازگشت صوفي‌زاده استقبال مي‌كند؟ در ادامه به اين موضوع خواهيم پرداخت.
به گزارش «اعتماد»، بعد از مشكلات عديده نايب‌رييسي زنان توسط شهره موسوي و گذشت بيش از ۸ ماه از بازداشت او به دلايل كاملا غيرفوتبالي، سرانجام روز گذشته مهدي تاج توانسته وفق قوانين فيفا، مجوز لغو عضويت شهره موسوي در هيات‌رييسه را بگيرد تا ماموريت موسوي كه در ماه‌هاي گذشته كاملا از فضاي فوتبالي فاصله گرفته بود، در نقش نايب‌رييس زنان فدراسيون فوتبال به پايان برسد.
بر اين اساس و با توجه به اينكه در فروردين ماه سال آتي مسابقات مقدماتي المپيك پاريس پيش روي تيم ملي فوتبال زنان خواهد بود و همچنين با توجه به پيش‌رو بودن مسابقات جام ملت‌هاي آسياي فوتسال زنان، مهدي تاج بايد فورا نايب‌رييس جديد زنان را مشخص كند، اتفاقي كه پيش از اين به دلايلي چون بركناري اسكوچيچ و بازگشت كي‌روش، برگزاري جام جهاني مردان و… در اولويت‌هاي فدراسيون فوتبال قرار نمي‌گرفت و زيان‌هاي زيادي را نيز به فوتبال زنان وارد كرده است.
اما در حالي كه جامعه فوتبال و فوتسال زنان تصور مي‌كردند افرادي نظير فريده شجاعي يا گلاره ناظمي گزينه‌هاي اصلي تاج براي مستقر شدن در ساختمان سئول باشند، در اقدامي عجيب و دور از انتظار و بر اساس اعلام منابع آگاه به خبرنگار «اعتماد» احتمال بازگشت ليلا صوفي‌زاده به سمت نايب‌رييسي زنان فدراسيون فوتبال قوت گرفته است. صوفي‌زاده كسي است كه در دوران او تيم ملي فوتبال زنان ايران از رنكينگ فيفا خارج شد و اين اتفاق زماني رخ داد كه تيم ملي زنان ايران براي بيش از ۲ سال هيچ اردو و مسابقه‌اي برگزار نمي‌كرد و با توجه به تعطيلي اردوهاي تيم ملي فوتسال به بهانه پاندمي كرونا، مشخص نبود كه صوفي‌زاده در دوران رياستش بابت چه اقدامات موثري در حوزه زنان حقوق دريافت مي‌كند!
از ديگر اقدامات ويژه صوفي‌زاده مي‌توان به قطع همكاري كردن با بهترين مربيان فوتبال و فوتسال زنان نام برد، در دوران نايب‌رييسي ايشان، كتايون خسرويار سرمربي ايراني - امريكايي تيم ملي زير ۱۹ سال ايران به امريكا بازگشت و شهرزاد مظفر، مربي با دانش فوتسال ايران كه در آخرين دوره حضورش در ايران موفق به كسب عنوان قهرماني جام ملت‌هاي فوتسال آسيا ۲۰۱۸ شده بود، پس از عدم اقدام صوفي‌زاده براي تمديد قرارداد با او، توسط فدراسيون كويت به خدمت گرفته شد و اتفاقا در هفته‌هاي اخير هم پس از گذراندن دوره چهارساله مربيگري در اين كشور، يك‌بار ديگر قرارداد خود را با فدراسيون كويت تمديد كرد تا در حالي كه تيم ملي زنان ايران ماه‌هاست مربي ندارد، تيم ملي كويت تحت هدايت شهرزاد مظفر آماده مسابقات جام ملت‌هاي آسيا شود.
ليلا صوفي‌زاده حتي در پرداخت پاداش ۲۲ ميليوني اعضاي تيم ملي فوتسال زنان كه در سال ۲۰۱۸ تحت هدايت شهرزاد مظفر قهرمان آسيا شدند نيز ناموفق بود و به‌رغم وعده‌هاي فراوان، در پرداخت مبلغ پاداش ناچيز تيم ملي فوتسال زنان ناكام بود و سرانجام نيز بعد از دو سال موفق به وصول اين پاداش نشد كه در آن دوران عملكرد او با انتقاد مكرر ستاره‌هاي فوتسال ايران همراه شد. اما صوفي‌زاده در واكنش به اعتراض زنان فوتساليست به آنها گفته بود تا قبل از ما شما حتي تصور نمي‌كرديد در آسيا پنجم يا ششم بشويد و با قهرماني كه حاصل برنامه‌ريزي ما بوده داراي شأن اجتماعي شديد! در حالي كه زنان ايراني در سال ۲۰۱۵ نيز قهرمان آسيا شده بودند. 
او در دوران درخشان خود در فدراسيون فوتبال اساسا به پاسخگويي به رسانه‌ها اعتقاد نداشت و در يك اظهارنظر جنجالي، منتقدين خودش را سنگريزه‌ها در مسير رسيدن به قله موفقيت مي‌دانست، البته كه تمام دستاورد خانم صوفي‌زاده در از دست دادن مربيان مطرح خلاصه نمي‌شد و بايد بدانيد كه در دوران عقد قرارداد فدراسيون فوتبال با مارك ويلموتس، صوفي‌زاده به عنوان يكي از اعضاي هيات رييسه، آن قرارداد ننگين را امضا كرده بود.
در دوران نايب‌رييسي صوفي‌زاده در فدراسيون فوتبال، يك‌بار ۳۰ داور فعال ليگ برتري طي يك نامه به كميته داوران اعتراض خود را مبني بر عدم دريافت حقوق معوقه خود بيان كردند كه در يك اقدام عجيب، تمام ۳۰ داور زن از قضاوت در مسابقات محروم شدند و داوران درجه ۲ و ۳ كه پيش از آن سابقه قضاوت در مسابقات ليگ برتري نداشتند، جايگزين داوران باتجربه شدند، اتفاقي كه با توجه به اشتباهات پرتكرار آنها سبب اعتراض مكرر مربيان و بازيكنان شده بود و خانم صوفي‌زاده نيز در دفاع از داوران زن فوتبال ايران هيچ اقدامي انجام نداد.
حالا در حالي كه گفته مي‌شد فريده شجاعي، همسر منصور پورحيدري اسطوره فقيد باشگاه استقلال با كوله‌باري از تجربه ورزشي يكي از گزينه‌هاي نايب‌رييسي زنان بوده است و از سوي ديگر گلاره ناظمي، پرافتخار‌ترين داور زن تاريخ فوتبال و فوتسال ايران كه در حال حاضر وظيفه مديريت ليگ برتر فوتبال زنان را نيز بر عهده دارد، گزينه‌هاي اصلي براي جانشيني موسوي براي سمت نايب‌رييسي زنان خواهند بود، منابع آگاه به خبرنگار «اعتماد» از احتمال بازگشت ليلا صوفي‌زاده خبر دادند و مشخص نيست مطرح شدن نام ليلا صوفي‌زاده در اين برهه از زمان و با توجه به كارنامه مشخص اين مدير چه دلايلي دارد! 
مهدي تاج از زمان بازگشت به فدراسيون فوتبال نشان داده در حال بازگرداندن تمام دوستان سابق خود است. او چند روز پيش هدايت‌الله ممبيني كه زماني در هيات رييسه فدراسيون فوتبال تحت هدايت تاج حضور داشت و در سمت رييس كميته بازاريابي فعاليت مي‌كرد را به عنوان دبير فدراسيون منصوب كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون