• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5373 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۰ آذر

انصراف كريستين سينما، سناتور آريزونا از ادامه حضور در سنا به عنوان يك دموكرات

جشن دموكرات‌ها خراب شد

محمدحسين لطف‌الهي

جشن پيروزي دموكرات‌ها براي رسيدن به كرسي پنجاه‌ويكم در مجلس سنا ديري نپاييد و تنها سه روز پس از اعلام رسمي نتايج انتخابات در جورجيا، كريستين سينما سناتور دموكرات ايالت آريزونا اعلام كرد كه مي‌خواهد به عنوان «سناتور مستقل» به  فعاليت  ادامه  بدهد.

چرا اين مساله مهم است؟ به باور بسياري از كارشناسان اين اقدام كريستين سينما نوعي زلزله سياسي در مجلس سناست كه دموكرات‌ها به تازگي موفق شده بودند آرايش سياسي آن را از 50‌-‌50 تغيير بدهند و با تصاحب كرسي جمهوري‌خواهان در پنسيلوانيا و تكرار پيروزي سال 2020 در جورجيا تعداد كرسي‌هاي خود را به 51 كرسي برسانند. اين پيروزي به دموكرات‌ها فرصت مي‌داد تا بدون نياز به راي جو مانچين، سناتور محافظه‌كار ويرجينياي غربي كه بر سر بسياري از مسائل اساسي با ديگر دموكرات‌ها اختلاف داشت و اجازه تصويب لوايح مدنظر دولت بايدن را نمي‌داد، كار خود را در سنا پيش ببرند اما با خروج كريستين سينما از حزب دموكرات، بار ديگر جو مانچين نقش بسيار مهمي در سنا پيدا  كرده  است.
چرايي خروج سينما  از حزب دموكرات را مي‌توان در اظهارات اخير او جست‌وجو كرد. كريستين سينما در مقاله‌اي كه در يكي از بزرگ‌ترين نشريات محلي آريزونا منتشر شده، آورده است؛ باور دارد كه فعالان و مقام‌هاي ارشد حزب دموكرات در آريزونا «به اندازه جمهوري‌خواهان» تندرو هستند. او تاكيد كرده: «اين دليلي است كه باعث شده من نيز همانند بسياري از مردم در آريزونا سياست حزبي را رد كرده و استقلال عمل خود را از سياست حزبي در  واشنگتن  اعلام  كنم.»
سينما روز جمعه در گفت‌وگويي اختصاصي با جيك تپر خبرنگار ارشد سي‌ان‌ان در اين باره گفت: «به نظرم اين موضوع خيلي منطقي به نظر مي‌رسد. من در چارچوب حزب جاي نمي‌گيرم، در واقع هيچ‌وقت هم تلاش نكردم كه اين اتفاق بيفتد.» او افزود: «كناره‌گيري از ساختار حزبي، نه تنها باعث مي‌شود من خودم باشم و آن‌گونه كه مي‌پسندم عمل كنم بلكه به نظر بسياري از مردم در سراسر ايالت آريزونا و كشور امريكا كه از حزب‌گرايي خسته شده‌اند كار درستي است.» سينما در اين گفت‌وگو اظهار كرد كه قصد ندارد  به  حزب جمهوري‌خواه  بپيوندد.
سينما چگونه راي خواهد  داد؟ بسياري از تحليلگران باور دارند خروج سينما از حزب دموكرات باعث برهم خوردن توازن قدرت در سنا به نفع جمهوري‌خواهان نمي‌شود. پيش از كريستين سينما، سناتور ايالت آريزونا دو سناتور ديگر يعني آنگوس كينگ، سناتور ايالت مين و برني سندرز، سناتور ايالت ورمونت نيز به صورت مستقل در سنا حضور داشتند اما طي توافقي با رهبر دموكرات‌هاي سنا پذيرفته بودند كه به عنوان متحدان دموكرات‌ها راي دهند.
سناتور كريستين سينما زماني كه روز جمعه از او پرسيده شد آيا به چنين توافقي با دموكرات‌ها دست يافته است در ابتدا اين مساله را بدون پاسخ گذاشت و نپذيرفت كه او نيز مانند دو سناتور مستقل ديگر عمل خواهد كرد، اما نشانه‌هايي در اظهارات او وجود داشت كه راي دادن او نسبت به گذشته (همراهي با دموكرات‌ها در بيشتر موارد و داشتن اختلاف‌نظر با آنها بر سر لوايح خاص) تفاوت محسوسي نخواهد داشت. سينما گفت: «من مانند هر روز سر كار خواهم رفت و همان كاري را خواهم كرد كه پيش از اين انجام مي‌دادم و به همكاري با همكارانم از هر دو حزب ادامه خواهم  داد.»
ساعاتي بعد مساله روشن‌تر شد. سناتور چاك شومر، رهبر اكثريت دموكرات در سنا اعلام كرد كه عضويت كريستين سينما در كميسيوني كه پيش از آن در آن عضو بوده، ادامه خواهد يافت. بسياري از اين مساله به عنوان نشانه‌اي از توافق احتمالي و پشت پرده شومر با سينما ياد مي‌كنند. خبرگزاري سي‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه نوشته كه چاك شومر پيش از اعلام عمومي خبر در صبح جمعه از آن آگاهي داشته  است. 
كاخ سفيد روز جمعه واكنشي خنثي به اين اتفاق داشت و در بيانيه‌اي تاكيد كرد به همكاري سازنده با كريستين سينما  ادامه خواهد  داد.
انتخابات كنگره در سال 2024 مهم‌ترين عاملي است كه كريستين سينما بايد نگران آن باشد. به نوشته سي‌ان‌ان، يكي از مقام‌هاي ارشد كاخ سفيد كه نمي‌خواست نامش فاش شود، ضمن نام بردن از مجموعه‌اي از طرح‌ها كه با همكاري دولت بايدن و كريستين سينما به نتيجه رسيده، گفت: «تنها چيزي كه كريستين بايد نگران آن باشد، انتخابات آينده  و چگونگي حضور  او  در انتخابات  است.»
روبن گلگو، عضو مجلس نمايندگان امريكا از آريزونا كه طرفداران زيادي هم در اين ايالت دارد و به جريان چپگراي حزب دموكرات نزديك است احتمال دارد در سال 2024 به عنوان رقيب كريستين سينما در انتخابات مقدماتي حزب دموكرات كانديدا شود. رقابت با او مي‌تواند يك چالش جدي براي كريستين سينما باشد كه حالا عضو حزب دموكرات به حساب نمي‌آيد. گلگو در پيامي كه جمعه شب در  وب‌سايت كارزار خود  منتشر كرد نوشت كه «به حضور در انتخابات آينده [سناي 2024]  فكر  مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون