• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5373 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۰ آذر

خبر

وزير خارجه عربستان سعودي: 

اميدواريم حرف‌هاي مثبت ايران به رابطه مثبت تبديل شود

فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان سعودي در نشست خبري با «احمد ابوالغيط» دبيركل اتحاديه عرب نايف الحجرف، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس در پايان اجلاس سران عرب و چين در رياض تاكيد كرد: «ايران بخشي از منطقه و يك همسايه است». رياض همچنان دست خود را براي رسيدن به يك رابطه مثبت كه در خدمت ثبات منطقه و رفاه مردم ما باشد دراز خواهد كرد. حرف‌هاي مثبتي از ايران مي‌شنويم و اميدواريم كه اين حرف‌ها به روابط مثبت تبديل شود.» وزير خارجه سعودي طي اين نشست خبري كه از شبكه الاخباريه پخش شد، افزود: «اقتصاد پادشاهي [سعودي] به سرعت در حال رشد است و ما به قطبي شدن يك شريك بدون شريك ديگر اعتقاد نداريم. ما بر تقويت همكاري‌ عربي با چين تاكيد كرديم. با پكن در خليج‌فارس و كشورهاي عربي در زمينه‌هاي آموزشي و فرهنگي همكاري مي‌كنيم. همكاري با چين به مقابله با چالش‌ها كمك خواهد كرد. همكاري با همه، فلسفه پادشاهي [سعودي] است و شراكت ما با واشنگتن نيز پابرجاست.

آمادگي عراق براي توسعه  روابط با عربستان

نخست‌وزير عراق در ديدار با وليعهد سعودي ضمن بررسي سازوكارهاي راه‌اندازي شوراي هماهنگي عراق و عربستان، بر آمادگي بغداد براي توسعه روابط خود با رياض تاكيد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري شفق‌نيوز عراق، طبق بيانيه دفتر محمد شياع السوداني، نخست‌وزير عراق، السوداني در حاشيه برگزاري نشست سران كشورهاي عربي و چين در رياض با محمد بن سلمان، وليعهد سعودي ديدار و گفت‌وگو كرد. طبق بيانيه يادشده، دو طرف درباره سازوكارهاي راه‌اندازي شوراي هماهنگي عراق و عربستان و اجراي توافقنامه‌ها و يادداشت‌هاي دو كشور گفت‌وگو كردند. السوداني در اين ديدار بر اهميت نشست سران كشورهاي عربي و چين براي رسيدن به يكپارچگي اقتصادي در راستاي منافع ملت‌هاي منطقه تاكيد و آمادگي عراق را براي توسعه روابط دوجانبه با عربستان به ويژه در حوزه اقتصاد و سرمايه‌گذاري اعلام كرد. وليعهد سعودي نيز در اين ديدار بر تمايل عربستان به استمرار روابط خود با عراق براي همكاري‌هاي متقابل بيشتر در زمينه‌هاي مختلف تاكيد كرد.

لندن: روسيه به دنبال دريافت موشك بالستيك از ايران است

«باربارا  وودوارد» سفير بريتانيا در سازمان ملل با تكرار ادعاهاي غرب درباره استفاده روسيه از پهپادهاي ايران در جنگ اوكراين مدعي شد كه مسكو به دنبال دريافت صدها موشك بالستيك از جمهوري اسلامي ايران است. به گزارش خبرگزاري فارس، وي در جلسه سازمان ملل ادعا كرد كه از ماه اوت، ايران صدها پهپاد به روسيه ارسال كرده كه مسكو از آنها براي «كشتار غيرنظاميان و هدف قرار دادن غيرقانوني زيرساخت‌هاي غيرنظامي در اوكراين استفاده كرده است.» او كه با اين اتهام‌زني‌ها سخنان خود را شروع كرد، سپس ادامه داد: «روسيه در حال حاضر تلاش مي‌كند تسليحات بيشتري از جمله صدها موشك بالستيك (از ايران) دريافت كند.» نماينده بريتانيا در سازمان ملل سپس ادعاهاي مقام‌هاي امريكايي را تكرار كرد و گفت كه روسيه در قبال دريافت تسليحات بيشتر از ايران از جمله صدها موشك بالستيك، سطح بي‌سابقه‌اي از حمايت نظامي و فني را به ايران پيشنهاد داده است. وي ضمن ابراز نگراني از گسترش روابط نظامي فدراسيون روسيه و جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد: «ما نگرانيم كه روسيه، قطعات نظامي پيشرفته‌تري در اختيار ايران قرار دهد كه به ايران اجازه بدهد تا قابليت‌هاي تسليحاتي خود را تقويت كند.» او همچنين در خصوص همكاري نظامي روسيه و كره‌شمالي ابراز نگراني كرد و گفت: «بريتانيا تقريبا مطمئن است كه روسيه به دنبال تامين تسليحات از كره شمالي و ديگر كشورهاي تحت تحريم شديد است زيرا ذخاير آنها به‌طور محسوسي رو به كاهش است». اظهارات وودوارد پيش از نشست روز گذشته شوراي امنيت سازمان ملل كه به درخواست روسيه در خصوص عرضه تسليحات غرب به اوكراين برگزار شده بود، مطرح شد. ايران ماه گذشته تصريح كرد كه تعدادي پهپاد قبل از جنگ اوكراين به روسيه عرضه شده و مسكو نيز استفاده از اين پهپادها در جنگ اوكراين را رد كرده است. انگليس، فرانسه، آلمان، ايالات متحده و اوكراين مدعي هستند كه عرضه پهپادهاي ايران به روسيه نقض قطعنامه ۲۰۱۵ شوراي امنيت است.


جنگ اوكراين ممكن است جنگ تمام‌عيار روسيه و ناتو شود

دبيركل ناتو در يك مصاحبه اظهار نگراني كرد كه جنگ در اوكراين ممكن است به زودي از كنترل خارج شده و تبديل به جنگي ميان روسيه و ناتو شود. به گزارش ايسنا، ينس استولتنبرگ، دبيركل ائتلاف ناتو، در مصاحبه با رسانه نروژي ان.آر.كي گفت: «اگر وضعيت خراب شود، ممكن است به طرز وحشتناكي خراب شود. جنگ در اوكراين وحشتناك است. اين جنگي است كه مي‌تواند تبديل به يك جنگ تمام‌عيار شده و به حد جنگي بزرگ بين ناتو و روسيه برسد. ما هر روز تلاش مي‌كنيم كه جلوي چنين چيزي را  بگيريم.»
استولتنبرگ كه سابقا نخست‌وزير نروژ بوده در اين مصاحبه تاكيد كرد، «ترديدي نيست كه احتمال جنگ تمام‌عيار وجود دارد.» او اضافه كرد، مهم است كه از جنگي «كه در آن كشورهاي اروپايي بيشتر درگير شوند و تبديل به يك جنگ تمام‌ عيار در  اروپا شود، اجتناب  كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون