• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5373 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۰ آذر

تكرار يك ناكامي تاريخي با حذف برزيل

چرا ديگر سامبا نمي‌رقصيد؟

بهرام سرگوسرايي

شايد عدم قهرماني براي ۵ دوره متوالي در جام جهاني، براي تمام تيم‌هاي بزرگ جهان قابل درك باشد، اما هضم اين ناكامي براي پرافتخارترين تيم جهان دشوار است، برزيل با قبول شكست شب گذشته برابر كرواسي، اين حسرت را براي هوادارانش ۲۰ ساله كرد. 
به گزارش «روزنامه اعتماد» برزيل در حالي به عنوان يكي از شانس‌هاي قهرماني در مرحله يك‌چهارم نهايي جام جهاني حاضر بود كه از نظر آماري، ابزار شوخي كاربران در فضاي مجازي را فراهم كرده بود، برزيلي‌ها تاكنون پنج بار در سال‌هاي۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۷۰، ۱۹۹۴، ۲۰۰۲ قهرمان جهان شدند هر هفت تيم ديگر كه در اين مرحله حاضر بودند، مجموعا صاحب پنج قهرماني در طول ادوار جام جهاني بودند. برزيل جز پنج قهرماني، دو بار نايب قهرمان و دو بار عنوان سومي جهان را كسب كرده و همواره يكي از مدعيان اصلي كسب عنوان قهرماني بوده است. 
اما بعد از قهرماني برزيل در سال ۲۰۰۲ در جام جهاني كه با ميزباني مشترك كره جنوبي و ژاپن برگزار مي‌شد و برزيل با شكست آلمان در مسابقه فينال، موفق به كسب عنوان قهرماني در اين رقابت‌ها شد، حالا طي پنج دوره‌ برگزاري اين مسابقات بعد از سال ۲۰۰۲، برزيلي‌ها فقط يك‌بار در سال ۲۰۱۴ در مرحله نيمه نهايي مسابقات حاضر بودند، مسابقاتي كه در بيستمين دوره‌ با ميزباني برزيل انجام مي‌شد و آن شكست تحقيرآميز برزيل برابر آلمان با نتيجه هفت بر يك در نيمه‌ نهايي همان جام رقم خورد و پس از آن هم شكست سه بر صفر در مسابقه رده‌بندي باعث شد تا برزيلي‌ها در بيستمين دوره مسابقات جام جهاني كه به ميزباني خودشان هم برگزار مي‌شد، نتوانند روي سكو قرار بگيرند. 
برزيلي‌ها در جام جهاني ۲۰۱۸، به‌رغم متحمل شدن شكست‌هاي سنگين در دوره‌ گذشته جام جهاني، همچنان تيم مورد علاقه مردم براي شرط‌بندي بودند، برزيل در اين دوره در مرحله گروهي رقيبان چندان سرسختي نداشت و به راحتي و به عنوان صدرنشين از گروه E مسابقات جام جهاني روسيه به مرحله يك‌هشتم نهايي صعود كرد، برزيل در اين مرحله نيز از سد مكزيك گذشت اما در مرحله يك‌چهارم نهايي به‌رغم يك نمايش خوب در برابر بلژيك شكست خورد و از دور رقابت‌ها كنار رفت. 
پيش از شروع جام جهاني ۲۰۲۲، به‌رغم ناكامي برزيل در چهار جام جهاني پيشين اما به‌زعم مخاطبين فوتبال، در جام حهاني ۲۰۲۲ قطر، برزيل اصلي‌ترين مدعي قهرماني رقابت‌ها بود. در اين دوره برزيل در گروه G مسابقات با تيم‌هاي سوييس، كامرون و صربستان همگروه بود و در پايان نيز با دو پيروزي برابر سوييس و صربستان به عنوان صدرنشين به مرحله يك‌هشتم نهايي جام صعود كرد، برزيلي‌ها در اين مرحله با نتيجه‌اي قاطعانه و درخشان كره جنوبي را از پيش رو برداشتند. اما جمعه شب در مرحله يك‌چهارم نهايي در برابر كرواسي، در حالي كه با گل تماشايي نيمار در دقيقه ۱۰۶ وقت‌هاي اضافه اول از حريف خود پيش افتاده بودند، پتكوويچ در دقيقه ۱۱۷ به زيبايي دروازه برزيل را باز كرد تا اين ديدار به ضربات پنالتي كشيده شود، در پنالتي‌ها ليواكوويچ دروازه‌بان تيم ملي كرواسي، مانند بازي مقابل ژاپن نخستين ضربه برزيلي‌ها را از رودريگو گرفت، شاگردان داليچ در ادامه هر چهار پنالتي‌شان را گل كردند. تير خلاص به‌ قلب سلسائو با پنالتي از دست ‌رفته ماركينيوش و شوت او به تيرك دروازه ليواكوويچ وارد شد تا كرواسي باز هم با همان تاكتيك هميشگي در ضربات‌ پنالتي يك غول ديگر را از سر راه خود بردارد. بعد از بازي رقص سامباي برزيلي‌ها كه در اين جام و بعد از برد استفاده مي‌شد دستمايه طعنه‌هاي كاربران قرار گرفت.  با اين اوصاف و حذف برزيل از جام جهاني ۲۰۲۲، حسرت قهرماني دوباره براي برزيلي‌ها از ۲۰ سال عبور مي‌كند و همه چيز به جام جهاني بعدي در امريكاي شمالي موكول خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون