• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5374 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ آذر

نگاهي به بازي‌هاي مرحله يك‌چهارم جام جهاني

مراكش معجزه قطر ۲۰۲۲ است

سامان سعادت

جام جهاني به ايستگاه ماقبل آخر رسيده است. چهره چهار تيم پاياني مسابقات مشخص شده و همه منتظرند تا سه‌شنبه شب از اولين فيناليست جام جهاني رونمايي شود. براي نخستين‌بار در تاريخ يك تيم آفريقايي هم در جمع چهار تيم ديده مي‌شود. در ادامه اين گزارش نگاهي مي‌اندازيم به بازي‌هاي مرحله يك‌چهارم نهايي.

معجزه مراكش
مهم‌ترين اتفاق دور يك‌چهارم نهايي كدام است؟ صعود مراكش يا حذف برزيل؟ از آنجايي كه براي چهارمين بار در پنج دوره اخير جام جهاني سلسائو در دور يك‌چهارم كنار رفته و اين اتفاق تبديل به يك رويه شده، اجازه بدهيد صعود مراكش به عنوان اولين تيم قاره آفريقا به جمع چهار تيم پاياني جام جهاني را به عنوان مهم‌ترين شگفتي در نظر بگيريم. شاگردان الركراكي كه با صعود به عنوان تيم نخست از گروهي كه در آن كرواسي و بلژيك حضور داشتند، شگفتي‌ساز شده بود با حذف اسپانيا و حالا پرتغال ديگر جايي براي هيچ بحثي نگذاشته است. آنها بدون شك معجزه جام جهاني هستند. مراكش در مرحله يك‌چهارم موفق شد با يك گل از سد پرتغال بگذرد. در اين رقابت جذاب و پر افت‌وخيز مراكشي‌ها نشان دادند چه تيم باكيفيتي هستند. بازيكنان تيم عربي آفريقايي مراكش با انگيزه‌اي مثال‌زدني ستاره‌هاي نامدار پرتغالي را حذف كردند. مثل چند بازي قبلي سوفيان آمرابات هافبك شيرهاي اطلس يك نمايش بي‌نظير از خود ارايه داد و هافبك‌هاي ميليون‌ دلاري پرتغال را محو كرد. البته نبايد از تاكتيك‌هاي اشتباه فرناندو سانتوش نيز به راحتي عبور كرد. مردي كه با وجود داشتن نفراتي همچون دياز، برناردو سيلوا، فرناندز، ژائو فيليكس، ژوائو كانسلو، ليائو، رونالدو و چند ستاره ديگر نتوانست دفاع مراكش و دروازه ياسين بونو را باز كند. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه پرتغال يكي از بهترين اسكوادهاي جام جهاني و چند سال اخيرش را در اختيار داشت و به قول برخي كارشناسان اگر يك مربي جسور بالاي سر اين تيم بود، مي‌توانست اجازه نفس كشيدن از هر تيمي را بگيرد. 

دوباره ايتز نات كامينگ هوم!
پيچيده‌ترين و پرچالش‌ترين بازي مرحله يك‌چهارم بين انگلستان و فرانسه برگزار شد. فرانسه به عنوان مدافع عنوان قهرماني عزمي جزم داشت تا با دوجين ستاره بار ديگر به سمت قهرماني برود و انگلستان با يكي از بهترين‌ تيم‌هاي چند دوره اخيرش مي‌خواست به شعار «ايتز كامينگ هوم» رنگ واقعيت بدهد. شعاري ناظر بر اينكه جام قرار است اين‌بار به انگلستان برگردد. فرانسه در اين ديدار كار را بهتر شروع كرد و در نهايت روي شوت تماشايي شوامني و البته اشتباه پيكفورد به گل اول رسيد. واكنش انگلستان به اين گل عالي بود و توانست تيم قدرتمند فرانسه را تحت فشار قرار دهد. با اين حال سه‌شيرها در نيمه نخست به گلي دست پيدا نكردند، اما در ابتداي نيمه دوم بالاخره فشار شاگردان ساوت‌گيت جواب داد و بوكايو ساكا موفق شد از شوامني يك خطاي پنالتي بگيرد. هري كين موفق شد اين توپ را تبديل به گل كند تا شيرين‌ترين لحظات زندگي‌اش را تجربه كند. بدون توجه به اينكه سرنوشت چه شب تلخي را براي او در نظر دارد. فرانسه بعد از گل مساوي از دفاع خارج شد و دقيقه ۷۱ توسط ژيرو كه در مرحله قبلي جام جهاني عنوان بهترين گلزن تاريخ فرانسه را به دست آورده بود به گل برتري رسيد. انگلستان دوباره براي جبران اقدام كرد تا اينكه در ده دقيقه آخر بازي باز هم صاحب يك ضربه پنالتي شد. هري كين پشت توپ قرار گرفت و آن را به آسمان كوبيد. هنوز بعد از گذشت ۲۴ ساعت از بازي بحث وجود دارد كه آيا يك بازيكن بايد دوبار در طول مسابقه پنالتي بزند يا نه ولي چيزي كه عوض نمي‌شود سرنوشت كاپيتان سه‌شيرهاست. او پنالتي را از دست داد و انگليس با تيمي مملو از ستاره دست از پا درازتر به خانه برگشت. 

كرواسي مرموز و طلسم رنك يك
كرواسي موفق شد برزيل تيم نخست رنكينگ جهان را شكست دهد تا يك‌بار ديگر تيم‌هاي نخست فيفا در رسيدن به عنوان قهرماني ناكام بمانند. مساله‌اي كه باعث شده رده‌بندي فيفا زير سوال برود. از سال ۱۹۹۴ كه رنكينگ فيفا شكل منسجمي به خود گرفته هيچ‌ وقت تيم اول فيفا قبل از شروع جام موفق به كسب جايگاه نخست نشده است. در سال ۱۹۹۴ آلمان در يك‌چهارم حذف شد. در ۹۸ برزيل به عنوان تيم اول دنيا به فينال رسيد ولي با ۳ گل مغلوب فرانسه شد. در ۲۰۰۲ فرانسه رنك يك فيفا و مدافع عنوان قهرماني در گروه حذف شد! در ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ برزيل به عنوان صدرنشين رده‌بندي فيفا در دور يك‌چهارم كنار رفت. در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ هم تيم‌هاي اسپانيا و آلمان هم به عنوان تيم نخست دنيا و هم به عنوان مدافع عنوان قهرماني در دور گروهي حذف شدند. امسال هم دوباره خود برزيل بود كه دچار چنين سرنوشتي شد. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه سلسائو تنها ۲ دقيقه تا رسيدن به فينال كم آورد و با گل پتكوويچ بازي به تساوي و ضربات پنالتي كشيده شد. بعد از حذف برزيل تيته سرمربي آنها از سمت خود استعفا كرد. بسياري از كارشناسان فوتبال در برزيل در روزهاي گذشته به بررسي دلايل ناكامي ادامه‌دار برزيل در جام جهاني پرداختند، اما مهم‌ترين بحث همه آنها اين است كه بايد بازنگري اساسي در سيستم فوتبال برزيل انجام بگيرد. روزنامه‌ موندو دپورتيوو چاپ اسپانيا روز گذشته خبر داد فدراسيون فوتبال برزيل براي نخستين‌بار در تاريخ شرايط جذب يك سرمربي خارجي را بررسي مي‌كند. اتفاقي كه در صورت رخ دادن در حد يك انقلاب در فوتبال به حساب خواهد آمد. 

آن روي سكه لئو مسي
آرژانتين در بازي مقابل هلند نمايش خوبي در فاز تهاجمي داشت و توانست دو گل از هلند پيش بيفتد، اما فن‌خال با تجربه با تغيير در سيستم تيم و استفاده از توپ‌هاي بلند در دقيقه ۹۹ كار را به تساوي كشاند و رقابت دو تيم به ضربات پنالتي كشيده شد. آرژانتين در ضربات پنالتي با درخشش گلر خود راهي دور بعد شد، اما اين رقابت بعد از آخرين ضربه به پايان نرسيد. بلافاصله بعد از ضربه لائوتارو مارتينز كه برد را براي البي سلسته به ارمغان آورد، آرژانتيني‌هاي حاضر در مركز زمين به سمت هلندي‌ها شادي كردند و مسي هم رو به نيمكت هلند خوشحالي كرد كه باعث بروز دعوا شد. بعد از بازي مسي در كنفرانس خبري حملات شديدي عليه سرمربي حريف، داور و بازيكنان نارنجي‌پوش روانه كرد. گلزن هلندي‌ها وقتي مي‌خواست با مسي دست بدهد با اين جملات مواجه شد: «تو اينجا چيكار مي‌كني احمق؟ به چي داري نگاه مي‌كني احمق؟» دامنه واكنش‌هاي مسي و دعواي دو تيم تا به امروز كشيده شده و واكنش‌هاي مختلفي را برانگيخته است. برخي ناظران مي‌گويند مسي به دليل اينكه نزديك بود آخرين اميدش به كسب جام را از دست بدهد اينچنين برافروخته بود و برخي ديگر معتقدند مسي بالاخره آن خوي خشن و انتقامجويش را نشان داد. تصويري بر خلاف آنچه در تمام اين سال‌ها از لئو ديده بوديم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون