• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5374 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۱ آذر

پيدا كردن ردپاي كوبريك در جام جهاني

مچ‌كات از ۱9۹۸ به ۲۰۲۲

دو گل به ثمر رسيده در مرحله يك‌هشتم نهايي جام جهاني و در بازي‌هاي آرژانتين-هلند و پرتغال-مراكش تداعي‌گر دو گل معروف در تاريخ تيم‌هاي آرژانتين و پرتغال بود.  در جام جهاني ۹۸ فرانسه و در بازي مرحله يك‌هشتم نهايي جام جهاني دو تيم آ‌رژانتين و انگلستان به مصاف هم رفتند. در حالي كه انگليس با دو تك گل باتيستوتا را جواب داده بود، آرژانتين در دقيقه آخر نيمه نخست صاحب يك ضربه كاشته شد. سه‌شيرها با تصور اينكه ضربه مستقيم زده مي‌شود همه تمركزشان را گذاشتند روي محكم كردن ديوار دفاعي. كسي حواسش به خاوير زانتي نبود كه كنار ديوار دفاعي تنها ايستاده. ضربه زده شد. يك پاس ساده به خاوير زانتي و او در موقعيت تك به تك قرار گرفت و دروازه ديويد سيمن را باز كرد. كسي باورش نمي‌شد آرژانتين به اين سادگي به گل رسيده. كسي باورش نمي‌شد دفاع انگليس در اين سطح از مسابقات دچار چنين اشتباهي شود. كات! ۲۴ سال بعد دوباره آرژانتين و دوباره يك ضربه كاشته اين‌بار به نفع رقيب آنها يعني هلند و باز هم در آخرين دقيقه نيمه. در حالي كه مدافعان آرژانتين انتظار يك ضربه مستقيم را مي‌كشيدند، لاله‌هاي نارنجي همان كلكي كه آرژانتيني‌ها ۲۴ سال قبل به انگليس زده بودند را پياده كردند. تئون كوپمينرس به جاي شوت يك پاس ساده داد و مهاجم تيم را با گلر حريف تك به تك كرد. ووت وگورست هم موفق شد دروازه حريف را باز كند. بازي دو - دو مساوي شد. 
۲۴ ساعت بعد چنين تكراري براي پرتغالي‌ها رخ داد. برخلاف آرژانتيني‌ها ياران رونالدو در هر دو مورد قرباني بودند. در فينال يورو ۲۰۰۴ كه در پرتغال برگزار مي‌شد همه انتظار داشتند ميزبان با آن همه ستاره يونان شگفتي‌ساز را شكست دهد و جام را در خانه نگه دارد، اما شاگردان اتوري هاگل با همان سبك دفاعي عجيب پرتغالي‌ها را ناكام گذاشتند. در دقيقه ۵۷ ارسال يك كرنر و خروج اشتباه ريكاردو فرصت را دراختيار چاريستيس قرار داد و او بالاتر از مدافعان و گلر پرتغالي‌ها تك گل بازي را به ثمر رساند. رونالدو و يارانش در يك قدمي جام ناكام ماندند. ۱۸ سال بعد پرتغال دوباره به همان شكل از يك تيم روي كاغذ ضعيف‌تر گل خورد و حذف شد. در دقيقه ۴۲ ارسال بلند مراكشي‌ها در محوطه جريمه پرتغال با خروج اشتباه دروازه‌بان و پرواز بلند يوسف النصيري مواجه شد و اين مهاجم موفق شد تك گل بازي را به ثمر برساند. 
تشابه اين دو تصور با هم به شكلي است كه انگار يك تدوينگر از كات گرافيكي استفاده كرده و اين دو صحنه را به هم پيوند داده است. البته گل‌هاي مشابه زياد در دنياي فوتبال به ثمر رسيده است اما اينكه در هر دو رويداد پاي يك تيم در ميان بوده باشد اتفاق جالبي است. آرژانتين خوش‌شانس بود كه با همان روشي كه در ۱۹۹۸ موفق شده بود بازي را به تساوي بكشاند و درنهايت در ضربات پنالتي ببرد در جام جهاني ۲۰۲۲ حذف نشد اما پرتغال بدشانس بود كه دقيقا به يك شكل دو جام با ارزش را از دست داد. 
در فيلم ۲۰۰۱: اوديسه فضايي، كوبريك فيلم را با يك كات گرافيكي جسورانه آغاز مي‌كند. دوربين ميموني را نشان مي‌دهد كه در حال بالا انداختن يك استخوان است. تصوير كات مي‌خورد به يك فضانورد كه در آسمان و شرايط بي‌وزني شناور است. كوبريك با اين كات به يك باره چند ميليون سال را پشت سر گذاشت. حال اگر يك كارگردان تصاوير گل آرژانتين با انگليس و يونان به پرتغال را بگذارد كنار دو گلي كه در جام جهاني ۲۰۲۲ زده شده مي‌تواند نزديك به ۲۰ سال گذر زمان را نشان بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون