• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5375 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ آذر

از هندوانه و انار تا شيريني و تخمه

گراني خ وراكي‌هاي شب يلدا

گراني‌ها و كاهش درآمدها آن‌قدري به مردم فشار آورده كه خيلي از مردم در فكر تداركات شب يلدا نيستند، اگر هم باشند سعي مي‌كنند با خوراكي‌هاي ارزان‌تري اين شب را جشن بگيرند. آجيل شب يلدا از كيلويي ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، هنداونه شب يلدا كيلويي ۹۸۰۰ تومان، انار كيلويي ۲۵ هزار تومان، شيريني خامه‌اي كيلويي ۲۴۰ هزار تومان، تخمه كيلويي ۱۰۰ هزار تومان شرايط سختي را براي امسال به وجود آورده است. رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تر‌بار تهران با اعلام قيمت ميوه‌هاي شب يلدا گفت: هندوانه براساس كيفيت در ميدان مركزي ميوه و تر‌بار تهران با قيمت ۵هزار، ۷هزار و ۹هزار تومان به فروش مي‌رسد كه حداكثر سود خرده‌فروشي آن ۳۵درصد است.اسدالله كارگر رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تر‌بار تهران در گفت‌وگو با تسنيم درباره قيمت ميوه‌هاي شب يلدا اظهار داشت: انار ساوه حداقل 10هزار تومان، به ‌طور ميانگين 20هزار تومان و حداكثر 30هزار تومان در ميادين ميوه و تر‌بار به ‌صورت عمده فروخته مي‌شود كه در خرده‌فروشي‌ها اين محصول حداكثر با 35درصد سود قابليت فروش دارد.
وي افزود: قيمت هر كيلوگرم انار شيراز نيز از 15هزار تومان شروع مي‌شود و نرخ ميانگين آن 25هزار تومان است و حداكثر با 35هزار تومان در ميادين مركزي ميوه تهران به ‌صورت عمده به فروش مي‌رسد.رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تر‌بار ادامه داد: در صورتي كه ميوه‌فروشي در سطح شهر ميوه‌اي لوكس داشته باشد و حتي قيمت آن بالاتر از اين نرخ‌ها باشد در صورتي كه فاكتور معتبري از خريد عمده خود ارايه دهد مشكلي ندارد، به ‌طوري كه انار لوكس دماوند در ميدان مركزي و به‌ صورت عمده به‌ قيمت 45هزار تومان نيز به فروش مي‌رسد.
وي تصريح كرد: قيمت هندوانه نيز براساس كيفيت آن در ميدان مركزي ميوه و تر‌بار با قيمت‌هاي 5هزار تومان، 7هزار تومان و 9هزار تومان به فروش مي‌رسد كه حداكثر سود خرده‌فروشي آن 35درصد است.كارگر ابراز كرد: وضعيت توليد و تامين ميوه‌هاي موردنياز شب يلدا و ساير ميوه‌هاي مصرفي در وضعيت مطلوبي قرار دارد و حتي در برخي محصولات مانند پرتقال شمال به ‌حدي قيمت‌ها كاهش يافته كه هزينه‌هاي باغداران را جبران نمي‌كند.
قيمت آجيل شب يلدا
عليرضا ارزاني ممقاني رييس اتحاديه آجيل و خشكبار كشور نيز به قيمت‌هاي آجيل شب يلدا اشاره و عنوان مي‌كند: آجيل شب يلدا در بازار از كيلويي ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان عرضه مي‌شود. ارزاني ممقاني به قيمت آجيل ميوه خشك هم اشاره و اظهار مي‌كند: قيمت آجيل خشك ميوه به تركيب ميوه‌ها بستگي دارد. به عنوان مثال ميوه انبه و آناناس كه وارداتي است در تركيب آجيل ميوه، قيمت آن را بالا مي‌برد. قيمت آجيل ميوه خشك به ازاي هر كيلو از ۵۰۰ هزار تومان به بالاست. آجيل شب يلدا شيرين است و تركيباتي مانند برگه زردآلو، توت خشك، انجير، كشمش، بادام درختي، هندي و زميني، پسته، گردو، فندق و نخودچي است. وي به همشهري آنلاين مي‌گويد: به علت گراني، مردم سعي مي‌كنند تا برخي محصولات را جايگزين آجيل كنند. خريد آجيل شب يلدا به نسبت ۵ سال پيش ۵۰درصد كاهش يافته است. البته در كل مصرف سالانه آجيل و خشكبار نسبت به سال‌هاي قبل به ‌شدت كاهش يافته است. رييس اتحاديه آجيل و خشكبار كشور معتقد است قيمت آجيل در كشور گران نيست، وي مي‌گويد: بي‌ارزش شدن پول ملي به اين معنا نيست كه آجيل و خشكبار گران شده است. آجيل و خشكبار امروز نسبتا به ساير كالاها مانند ميوه ارزان‌ترين محصول است اما مشكلات اقتصادي موجب شده مردم توان خريد نداشته باشند.
۳۵۰هزار تومان سقف قيمت آجيل لوكس
با اين حال غلامرضا خدامي رييس اتحاديه خشكبار و آجيل در گفت‌وگو با همشهري آنلاين قيمت ۵۰۰ هزار تومان براي خريد آجيل شب يلدا را واقعي نمي‌داند و نهايت قيمتي كه براي آجيل لوكس متشكل از بادام هندي، پسته اكبري و... مي‌دهد ۳۵۰ هزار تومان به ازاي هر كيلو است. البته وي تاكيد دارد كه قيمت نهايي فردا از سوي اتحاديه اعلام مي‌شود. خدامي افزود: آجيل نبايد بيش از قيمت اعلامي اتحاديه عرضه شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون