• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5375 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ آذر

مركز آمار از رشد 5 درصدي تورم مسكن تهران در يك ماه خبر داد

تورم مسكن در بالاترين سطح 17 ماه گذشته

گروه اقتصادي|مركز آمار ايران نيز مانند بانك مركزي، روند افزايشي قيمت‌ها در بازار مسكن پايتخت را تاييد كرده است. اما برخلاف بانك مركزي كه از افزايش 3 درصدي قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در آبان امسال نسبت به ماه گذشته خبر داده بود؛ مركز آمار معتقد است كه قيمت يك متر مربع واحد مسكوني در بازه ماهانه 5 درصد افزايش پيدا كرده است. ضمن اينكه در بازه يك‌ساله، متوسط قيمت هر متر مربع آپارتمان مسكوني تهران در 22 منطقه اين شهر ركوردي به جاي گذشته و به حدود 48 ميليون تومان رسيده است.
شوك قيمت مسكن در بازه ماهانه
براساس داده‌هاي مركز آمار، قيمت مسكن در تهران با 5 درصد رشد ماهانه مواجه شده و از ماه قبل به مراتب بيشتر شد. در مهرماه، براساس آمارهاي همين مركز، اين روند كاهش يافته بود. در عين حال، شمار معاملات مسكن در تهران نيز، با 53 درصد افزايش به 7 هزار و 392 فقره رسيده و سيري افزايشي را به ثبت رساند. در واقع رشد ماهانه معاملات با رشد قيمتي هم مواجه شده. اتفاقي كه در گزارش اخير بانك مركزي نيز منعكس شده بود. برخي اين رويداد را ناشي از رشد تقاضا در بازار مسكن دانسته كه منجر به افزايش قيمت متوسط در اين شهر شده است. اما اين افزايش موجب شد تا تورم نقطه‌اي در اين منطقه نيز به حداكثر خود در بازه 17 ماهه برسد.
ركوردزني تورم مسكن 
طبق داده‌هاي منتشر شده در خصوص مسكن تهران در آبان‌ماه امسال، قيمت متوسط خريد و فروش هر متر مربع آپارتمان مسكوني در اين شهر برابر با 46 ميليون تومان بوده كه شاخص قيمت آن نسبت به موقعيت مشابه خود در سال گذشته، 50 درصد بيشتر شده است.  البته اين رقم «ميانگين حسابي» يك متر مربع واحد مسكوني است. مركز آمار براي به دست آوردن ميانگين حسابي، فقط يك متر مربع از يك واحد مسكوني را به صورت ميانگين محاسبه مي‌كند. اما در «ميانگين وزني» عدد به دست آمده براي يك متر مربع واحد مسكوني به مراتب بالاتر است. مركز آمار براي به دست آوردن اين عدد، مجموع ارزش املاك فروش رفته را به مجموع مساحت املاك فروش رفته تقسيم مي‌كند. ميانگين وزني يك متر مربع واحد مسكوني در تهران در آبان‌ماه امسال به حدود 48 ميليون تومان رسيده؛ عددي كه 1.5 ميليون تومان بيشتر از مهر ماه است.  اين بيشترين تورم مسكن در اين مقطع شمرده مي‌شود كه در ادامه روند صعودي اين شاخص در ماه‌هاي قبل بوده است. اين در حالي است كه در فروردين‌ماه سال 1400 تورم نقطه‌اي مسكن تهران مرز 80 درصد را لمس كرده و مسيري نزولي را در ماه‌هاي بعد رقم زده بود. پس از آنكه كف تورم نقطه‌اي مسكن در آبان پارسال رقم خورد دوباره اين شاخص صعودي شده و اكنون به بالاترين سطح خود از تير سال گذشته تاكنون رسيده است.
گران‌ترين و ارزان‌ترين مناطق
بنا بر گزارش مركز آمار ايران، منطقه يك تهران با متوسط وزني قيمت96 ميليون و 788هزار تومان بيشترين و منطقه ١٨ با متوسط وزني قيمت 24 ميليون و 262 هزار تومان كمترين قيمت را در بين مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌‌اند.  منطقه 18 تهران يكي از مناطق شهري جنوب غربي تهران است كه از شمال به بزرگراه فتح و ۴۵ متري زرند، از شرق به بزرگراه آيت‌الله سعيدي، از غرب به بزرگراه آزادگان و شهرستان قدس و شهريار، از جنوب نيز به بزرگراه آيت‌الله سعيدي و بزرگراه آزادگان همجوار با شهرستان اسلامشهر و شهر چهاردانگه محدود مي‌شود. بنا به گفته وب‌سايت منطقه 18 تهران، مناطق مسكوني واقع در اين منطقه به‌طور عمده مورد استفاده و سكونت اقشار كم‌درآمد و شاغلين كارگاه‌هاي توليدي و صنايع است. اين در حالي است كه منطقه يك تهران به عنوان بخشي از شهرستان شميرانات در منتهي‌اليه شمال شرقي اين شهر واقع شده است و شمالي‌ترين منطقه تهران به حساب مي‌آيد. اين منطقه از شمال به رشته‌كوه البرز، از غرب به منطقه اوين، از جنوب به بزرگراه شهيد چمران و بزرگراه مدرس و بزرگراه شهيد صدر و از شرق به لواسانات محدود مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون