• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5378 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۶ آذر

نگاهي به تحولات بازار سرمايه در هفته‌اي كه گذشت

بورس همچنان عقب‌تر از خودرو، سكه و دلار

شاخص كل بورس تهران در هفته گذشته، 5 درصد رشد كرد تا هفته‌اي سبز براي بازار سرمايه رقم بخورد. شاخص كل بورس در هفته‌اي كه گذشت كاري كرد كه بازار سرمايه در رتبه چهارم پربازده‌ترين بازارهاي سرمايه‌گذاري جاي بگيرد. جايي كه خودرو، سكه و دلار هر يك به ترتيب ۷.۷، ۷ و ۵.۶ درصد رشد هفتگي را تجربه كردند.
ارزش معاملات خرد بازار سرمايه نسبت به هفته گذشته رشد خوبي داشته و به ۲۰ هزار و ۸۵۹ ميليارد تومان رسيد. طبق آمارهاي موجود روز دوشنبه ۲۴۳ ميليارد تومان و روز سه‌شنبه ۳۰۹ ميليارد تومان ورود پول انجام شد. در مقابل روزهاي شنبه ۳۹۶ ميليارد، يكشنبه ۲۷ ميليارد و چهارشنبه ۱۶۲ ميليارد تومان نقدينگي از بازار سهام خارج شد.  فدرال رزرو به تازگي نرخ بهره خود را 0.5 درصد افزايش داده و اين نرخ را به رقم 4.5 درصد رساند. نفت خام هم در بازارهاي جهاني در روز پنجشنبه حوالي 76 دلار به ازاي هر بشكه مورد معامله قرار گرفت و اونس طلا هم روي رقم 1776 دلاري مورد داد و ستد قرارگرفت. در بازار داخلي نيز خبر دعوت ايران از تيم فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (يكشنبه ۲۷ آذر) با هدف رسيدگي به مشكلات پادماني باقي‌مانده كه پيش‌تر توسط گروسي، مديركل آژانس اتمي گزارش شده بود در سرخط خبرهاي رسانه‌ها قرار داشت. همچنين محمد آرام به عنوان سكاندار جديد معاونت ارزي بانك مركزي معرفي شد. تغيير معاونت ارزي در حالي رخ داد كه بازار ارز در هفته‌هاي اخير با تحولاتي مواجه شده و فعالان اقتصادي را نسبت به وضعيت آينده دچار ابهام‌ كرد. با اينكه بخشي از هفته سبزرنگ بورس را بايد به رشد قيمت دلار در بازار آزاد و همنوايي دلار نيمايي با آن مرتبط دانست اما در صورت چشم‌پوشي از تحولات گروه خودرويي، همچنان سايه ابهامات زيادي بر بورس تهران سنگيني مي‌كند. يكي از موارد آن نزديك شدن به فصل سرما و معاملات كم‌رمق بورس تهران به صورت تاريخي در فصل زمستان به دليل قطعي‌هاي دوره‌اي گاز صنايع است كه توليد و فروش شركت‌ها را در اين مدت با چالش جدي مواجه مي‌كند. اگرچه تا قبل از شروع فصل سرما بسياري از مسوولان وعده عدم قطعي گاز را مي‌دادند اما طبق خبرهاي تاييدنشده‌اي گويا قطعي گاز برخي پتروشيمي‌ها شروع شده و خطوط توليد چند پتروشيمي حاضر در عسلويه متوقف شده است. 
در كنار موضوع قطع گاز صنايع مي‌توان به باقي ماندن ابهامات چند ماه اخير نيز اشاره كرد كه تاثير مستقيمي بر روند بورس تهران خواهند داشت. از مسائل سياسي و مذاكرات هسته‌اي كه اكنون كاملا به حاشيه رفته تا بحث لايحه بودجه ۱۴۰۲ كه در حال حاضر از انتشار در اوايل آذر به اوايل فروردين سال آينده موكول شده و بررسي آن به صورت دو مرحله‌اي خواهد بود. چالش‌هايي كه مي‌توانند سرعت‌گير حركت بورس در مسير صعودي باشند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون