• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5379 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ آذر

شيمون مارسينياك داور فينال جام جهاني كيست؟

با كابوس مسي و جانشين فغاني آشنا شويد

شيمون مارسينياك داور 41 ساله لهستاني امروز ديدار نهايي جام جهاني را قضاوت خواهد كرد. اين دومين جام جهاني مارسينياك به حساب مي‌آيد. 
داور لهستاني در شرايطي ديدار فينال قطر 2022 را در ورزشگاه لوسيل قضاوت مي‌كند كه پس از مشكلات جدي از لحاظ سلامتي بازگشت قابل‌توجهي به دنياي فوتبال داشت. 
مارسينياك در ژانويه 1981 متولد شد و اولين‌باري كه در يك بازي فوتبال از زمين بازي اخراج شد تصميم گرفت داور شود!
او در صحبت با فيفا گفت: «ما بعد از بازي با هم صحبت كرديم (با داور). او يك جمله بسيار مهم به من گفت: اگر فكر مي‌كني اين كار آساني است برو و تلاش كن آن وقت خواهي ديد. من با خودم فكر كردم چراكه نه! بنابراين بلافاصله به دوره داوري رفتم و قضاوت را شروع كردم.»
مارسينياك پس از طي مراحل مختلف براي اولين‌بار در سال 2009 به عنوان يك داور در ليگ برتر لهستان سوت زد. او دو سال بعد داور بين‌المللي شد. اكنون او داوري بزرگ‌ترين بازي فوتبال را برعهده دارد. 
اين داور لهستاني در مصاحبه‌اي با فيفا گفت هر دو تيم بازيكنان شگفت‌انگيزي دارند. ما بايد از لحظه اول تا آخرين لحظه تمركز داشته باشيم. مارسينياك گفت: «بازيكنان كاملا سرحال هستند. ما در وسط فصل هستيم. آنها مي‌خواهند برنده شوند. شما آتش را در چشمان بازيكنان مي‌بينيد. من انتظار يك بازي سرعتي را دارم، بنابراين تمركز! تمركز! تمركز! ما نبايد حتي يك ثانيه آرام بگيريم.»
تيم مارسينياك براي قضاوت فينال شامل دستياران قديمي او پاول سوكولنيك و توماش ليستكيوويچ خواهند بود. درحالي كه اسماعيل الفت امريكايي داور چهارم است. يك لهستاني ديگر به نام توماش كويتكوفسكي كمك داور ويديويي بازي است.  اينكه مارسينياك امروز فينال را سوت مي‌زند به خودي خود باور نكردني است. او تقريبا يك سال پيش توانست دوباره به سطح اول داوري برگردد. 
اين داور لهستاني يك سال و نيم پيش با دليل تاكي كاردي يا همان ضربان قلب نامنظم حضور در مسابقات را از دست داد. اين داور مي‌گويد: «در ابتدا اين مساله براي من خيلي سخت بود چون مجبور شدم داوري را متوقف كنم. من مسابقات قهرماني اروپا را از دست دادم. احساس وحشتناكي بود.»
با اين حال، او فصل گذشته به مستطيل سبز بازگشت و حتي براي قضاوت بازي نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا بين ليورپول و ويارئال منصوب شد.
مارسينياك براي اولين‌بار در سال 2009 قضاوت مسابقات ليگ برتر لهستان را آغاز كرد و در سال 2011 به عنوان داور بين‌المللي فيفا انتخاب شد.
او در رده‌هاي قاره‌اي و بين‌المللي سوت زد. اولين بازي مهم مارسينياك در سال 2015 و در مسابقات قهرماني اروپا زير 21 سال به دست آمد؛ جايي كه او فينال بين سوئد و پرتغال را قضاوت كرد.
فصل بعد، او قبل از اينكه سه مسابقه را در يورو 2016 سوت بزند داور فينال جام حذفي لهستان شد. اولين جام جهاني فوتبال او در سال 2018 بود، زماني كه او قضاوت دو بازي را برعهده گرفت. درخشش در آن بازي‌ها باعث شد او به قضاوت اولين فينال باشگاهي اروپايي خود راه پيدا كند. او سوپركاپ يوفا 2018 بين رئال مادريد و اتلتيكو مادريد را سوت زد. 
اگرچه مارسينياك يورو 2020 را از دست داد، اما اكنون به وضوح به آمادگي كامل بازگشته است. او تاكنون قضاوت دو بازي را در قطر 2022 برعهده داشته است و هر دو تيم فيناليست را در طول مسير داوري كرده است - پيروزي 2-1 فرانسه مقابل دانمارك و پيروزي آرژانتين مقابل استراليا با اختلاف مشابه. با وجود اينكه آرژانتين با قضاوت مارسينياك استراليا را شكست داد اما مسي به جز اين بازي خاطرات خوبي از اين داور لهستاني ندارد. مسي تاكنون با قضاوت اين داور در رده باشگاهي دو شكست فوق‌سنگين را تجربه كرده است. اولين‌بار آنها مقابل پاري‌سن‌ژرمن در سال 2017 با حساب 4 بر صفر شكست خوردند هر چند در بازي بازگشت معجزه نيوكمپ را رقم زدند و با برد 6 بر يك به دور بعد رفتند. 
در مرحله بعد باز هم مارسينياك داور بازي رفت بلوگرانا شد و آنها 3 -صفر به يوونتوس باختند و در بازي برگشت هم خبري از معجزه نبود. 
 براي ايراني‌ها مارسينياك به نوعي جانشين عليرضا فغاني به حساب مي‌آيد، چراكه پيش از شروع جام جهاني و حتي بعد از پايان دور نخست همه رسانه‌ها و كارشناسان متفق‌القول بودند كه قضاوت فينال اين جام جهاني حق عليرضا فغاني است اما اتفاقات رخ داده در بازي پرتغال-اروگوئه اين روياي شيرين را از فوتبال ايران گرفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون