• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5379 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ آذر

فينال‌هاي جام جهاني اعداد و فكت‌ها!

تمام ركوردها و آمار فينال جام جهاني فوتبال و پاسخ به سوالات متداول مانند اينكه چه كسي سريع‌ترين گل را در يك فينال جام جهاني فوتبال زده است را بدانيد!
به گزارش روزنامه اعتماد، فينال جام جهاني فوتبال بدون شك بزرگ‌ترين مسابقه فوتبال در جهان است. ديدار آرژانتين و فرانسه در فينال بزرگ جام جهاني فوتبال ۲۰۲۲ در قطر، بيست و يكمين فينال جام جهاني در تاريخ اين ورزش را رقم خواهد زد. اين درحالي است كه جام جهاني قطر بيست و دومين دوره مسابقات چهار ساله جام جهاني است. بنابراين، چرا اين فينال بيست و دومين فينال نخواهد بود؟ براي پاسخ، بايد تاريخ را به جام جهاني فوتبال ۱۹۵۰ كه در برزيل برگزار شد، برگردانيم.
با هدف افزايش تعداد مسابقات در جام جهاني و افزايش درآمد فروش بليت، فدراسيون فوتبال برزيل كه برگزار‌كننده جام جهاني در سال ۱۹۵۰ بود، قالب جديدي براي برگزاري مسابقات پيشنهاد كرد. ۱۳ تيم شركت‌كننده در آن سال به چهار گروه تقسيم شدند و تيم‌هاي برتر از هر گروه به دور نهايي رفتند كه در آن هر تيم يك‌بار با تيم‌هاي ديگر بازي كرد. تيم برتر پس از انجام تمامي مسابقات قهرمان شد. البته اين قالب در سال ۱۹۵۴ حذف شد. در اين گزارش چند ركورد جالب جهاني فيفا، آمار و پاسخ به سوالات متداول جالب بررسي شده است.

چند تيم در فينال جام جهاني فوتبال  بازي كرده‌اند؟
تا به امروز ۱۳ تيم آلمان، برزيل، اروگوئه، آرژانتين، فرانسه، ايتاليا، كرواسي، هلند، اسپانيا، انگليس، چكسلواكي، مجارستان و سوئد در فينال جام جهاني فوتبال بازي كرده‌اند. اين نشان‌دهنده بخش كوچكي از ۷۹ تيمي است كه تا به حالا در جام جهاني فوتبال بازي كرده‌اند.

چند تيم قهرمان جام جهاني فوتبال شده‌اند؟
از ۱۳ تيم حاضر در فينال، ۸ تيم آلمان، برزيل، اروگوئه، آرژانتين، فرانسه، ايتاليا، اسپانيا و انگليس فينال جام جهاني فوتبال را برنده شدند.

كدام تيم بيشترين تعداد فينال جام جهاني  را بازي كرده است؟
آلمان در تاريخ هشت فينال جام جهاني فوتبال بازي كرده است و هشت بار در سال‌هاي ۱۹۵۳، ۱۹۶۶، ۱۹۷۴، ۱۹۸۲، ۱۹۸۶، ۱۹۹۰، ۲۰۰۲ و ۲۰۱۴ به فينال رفته است. اما تا سال ۱۹۹۰ آنها به عنوان آلمان غربي شناخته مي‌شدند. برزيل، هلند و ايتاليا نيز در شش فينال بازي كرده‌اند و نسخه ۲۰۲۲ ششمين حضور آرژانتين در فينال جام جهاني را نيز رقم خواهد زد و آنها را مشتركا در جايگاه دوم حضور در فينال جام جهاني قرار خواهد داد.

كدام تيم بيشترين تعداد فينال را  در جام جهاني برنده شده است؟
برزيل، با بردن 5 فينال از ۶ فينال جام جهاني كه در آن حضور داشته، موفق‌ترين تيم در فينال‌هاي جام جهاني فوتبال است و پس از آن آلمان، چهار برد در ۸ بازي و ايتاليا، با ۴ برد در ۶ بازي، قرار دارند.

كدام تيم بيشترين تعداد  فينال جام جهاني را باخته است؟
آلمان در فينال‌هاي سال‌هاي ۱۹۶۶، ۱۹۸۲، ۱۹۸۶ و ۲۰۰۲ شكست خورده است و به تيمي تبديل شده كه بيشترين باخت را در فينال جام جهاني داشته است. آرژانتين و هلند هر دو در سه فينال شكست خورده‌اند. اگر آرژانتين در فينال ۲۰۲۲ مقابل فرانسه شكست بخورد، با ۴ شكست به آلمان خواهد پيوست و در كنار اين تيم بيشترين شكست را در فينال‌هاي جام جهاني متحمل شده است.

كدام بازيكن بيشترين تعداد حضور  در فينال جام جهاني را دارد؟
كافو، مدافع راست برزيلي، تنها بازيكن تاريخ فوتبال است كه در سه فينال جام جهاني بازي كرده است. او در فينال سال ۲۰۲۲ كاپيتان تيم ملي برزيل بود. جالب اينجاست كه پله برزيلي در سال‌هاي (۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰) و رونالدو در فينال‌هاي (۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲)، لوتار ماتائوس و پير ليتبارسكي آلماني در سال‌هاي (۱۹۸۲، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰) نيز در سه تيم ملي فوتبال جهان كه موفق به صعود فينال شده بودند حضور داشتند اما هيچ كدام از آنها در هر سه مسابقه فينال بازي نكردند.

جوان‌ترين بازيكني كه در فينال جام جهاني فوتبال بازي كرده است چه كسي بوده است؟
پله جوان‌ترين بازيكني است كه تا به حال در فينال جام جهاني بازي كرده است. اسطوره برزيلي در بازي فينال برابر سوئد در سال ۱۹۵۸، با ۱۷ سال و ۲۴۹ روز سن، ركورد جوان‌ترين بازيكن حاضر در فينال را به خود اختصاص داده است.

جوان‌ترين گلزن فينال جام جهاني كيست؟
پله همچنين جوان‌ترين بازيكني است كه در فينال جام جهاني فوتبال گل زده است. پله ۱۷ سال و ۲۴۹ روز داشت و در فينال بزرگ سال ۱۹۵۸ مقابل سوئد يك گل زد. كيليان امباپه فرانسوي پس از ثبت گل در مقابل كرواسي در سال ۲۰۱۸ در سن ۱۹ سال و ۲۰۷ روز دومين بازيكن جواني شد كه در فينال جام جهاني فوتبال گلزني كرده است.

جوان‌ترين بازيكني كه فينال جام جهاني فوتبال را برنده شد چه كسي است؟
باز هم پله، او جوان‌ترين بازيكني است كه تا به حال فينال جام جهاني فوتبال را برده است، او در سال ۱۹۵۸ به عنوان يك جوان ۱۷ ساله قهرمان جام جهاني شد، جالب اينجاست كه رونالدو نازاريو، بازيكن بزرگ برزيلي، در جريان پيروزي برزيل در فينال جام جهاني ۱۹۹۴ مقابل ايتاليا نيز به عنوان يك جوان ۱۷ ساله روي نيمكت بود اما در اين مسابقه بازي نكرد.

مسن‌ترين بازيكني كه در فينال جام جهاني فوتبال بازي كرده كيست؟
دينو زوف دروازه‌بان بزرگ ايتاليايي مسن‌ترين بازيكني است كه تا به امروز در فينال جام جهاني فوتبال حضور داشته است. كاپيتان آتزوري‌ها در جام جهاني ۱۹۸۲به تيمش كمك كرد تا آلمان غربي را در فينال ۳-۱ شكست دهد و در آن زمان او ۴۰ سال و ۱۳۳ روز سن داشت.

مسن‌ترين بازيكني كه فينال جام جهاني فوتبال را برد كيست؟
دينو زوف، مسن‌ترين بازيكن (۴۰ سال و ۱۳۳ روز) است كه به لطف موفقيت‌هايش با تيم ملي ايتاليا در جام جهاني ۱۹۸۲، فينال جام فوتبال جهاني را برنده شده است.

مسن‌ترين گلزن فينال جام جهاني كيست؟
در جريان فينال جام جهاني فوتبال ۱۹۵۸ بين برزيل و سوئد ركورد مسن‌ترين گلزن در فينال جام جهاني فوتبال به ثبت رسيد و نيلز ليدهولم از سوئد گل ابتدايي بازي را در دقيقه چهارم به ثمر رساند. نيلز ليدهولم، در آن زمان ۳۵ سال و ۲۶۴ روز داشت.

چه كسي بيشترين گل را در فينال جام جهاني  به ثمر رسانده است؟
چهار بازيكن، پله و واوا برزيلي، زين‌الدين زيدان فرانسوي و جف هرست انگليسي، مشتركا بهترين گلزنان فينال جام جهاني فوتبال هستند. هر كدام 
سه بار در بازي فينال گلزني كردند.

چه بازيكني در اكثر فينال‌هاي جام جهاني  فوتبال گل زده است؟
واوا، پله و زين‌الدين زيدان (سه گل در دو فينال)، به همراه رونالدو برزيلي و پل برايتنر آلماني (دو گل در دو فينال) تنها بازيكنان تاريخ هستند كه در چندين فينال جام جهاني گل زده‌اند. كيليان امباپه و آنتوان گريزمان كه هر دو در فينال ۲۰۱۸ مقابل كرواسي براي فرانسه گلزني كردند، اين فرصت را دارند كه در فينال جام جهاني فوتبال ۲۰۲۲ مقابل آرژانتين به اين باشگاه بپيوندند.

بيشترين گل زده شده توسط يك بازيكن در يك فينال جام جهاني فوتبال را چه كسي به ثمر رسانده است؟
سه گل جف هرست مهاجم انگليسي در فينال جام جهاني فوتبال ۱۹۶۶ بيشترين تعداد گلي است كه يك بازيكن در يك فينال جام جهاني به ثمر رسانده است. هرست تنها بازيكني است كه در فينال هت‌تريك كرده.

سريع‌ترين گل زده شده در فينال جام جهاني  را چه كسي به ثبت رسانده است؟
يوهان نيسكنس هلندي سريع‌ترين گل را در فينال جام جهاني فوتبال در سال ۱۹۷۴ به ثمر رسانده است. او پس از گذشت ۹۰ ثانيه از مسابقه، پنالتي هلند مقابل آلمان غربي را به گل تبديل كرد.

پرگل‌ترين فينال جام جهاني فوتبال  چه فينال‌هايي بوده است؟
برد ۲-۵ برزيل مقابل سوئد در فينال ۱۹۵۸، پرگل‌ترين فينال جام جهاني فوتبال تا به امروز است كه در آن هفت گل به ثمر رسيده است. پنج گل برزيلي‌ها در اين مسابقه همچنين بيشترين گلي است كه يك تيم در يك فينال جام جهاني فيفا زده است.

كم‌گل‌ترين فينال جام جهاني فوتبال  چه سالي بوده است؟
در فينال ۱۹۹۴ بين برزيل و ايتاليا، نتيجه صفر-صفر تا وقت اضافه باقي ماند. اين تنها مورد در تاريخ فينال‌هاي جام جهاني فوتبال است كه هر دو تيم پس از پايان وقت‌هاي اضافه موفق به گلزني نشدند و برنده فينال درنهايت با ضربات پنالتي مشخص شد.

برد/باخت با بيشترين اختلاف گل در فينال  جام جهاني فوتبال در چه مسابقاتي بوده است؟
پيروزي ۵-۲ برزيل مقابل سوئد در سال ۱۹۵۸ پرگل‌ترين برد يا باختي است كه تا به امروز در فينال جام جهاني فيفا ثبت شده است. دو فينال ديگر، برزيل ۴-۱ ايتاليا در سال ۱۹۷۰ و فرانسه ۳-۰ برزيل در سال ۱۹۹۸ نيز با اختلاف سه گل تعيين شده است.

چند فينال جام جهاني فوتبال  به وقت اضافه رفته است؟
در مجموع ۷ مورد از ۲۰ فينال جام جهاني تا به امروز به وقت اضافه رفته است. اولين‌باري كه در فينال جام جهاني به وقت اضافه نياز بود در سال ۱۹۳۴ بود كه ايتاليا ۲-۱چكسلواكي را شكست داد.

چند نتيجه فينال جام جهاني فوتبال با ضربات پنالتي مشخص شده است؟
از هفت فينال جام جهاني فوتبال كه تا به امروز به وقت‌هاي اضافه رفته است، نتيجه پنج بازي در وقت اضافه و نتيجه دو مسابقه ديگر با ضربات پنالتي تعيين شده است. فينال برزيل و ايتاليا در سال ۱۹۹۴ اولين‌باري بود كه قهرمان جام جهاني در ضربات پنالتي مشخص شد، برزيل در اين فينال در ضربات پنالتي با نتيجه ۳-۲ برابر ايتاليا پيروز شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون