• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5379 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ آذر

مردي كه آرژانتين را به جاده موفقيت برگرداند

او ليونل است ولي از نوع اسكالوني

اگرچه در دو دهه اخير همه اخبار و موفقيت‌هاي تيم ملي آرژانتين در نام ليونل مسي خلاصه شده، اما اين‌بار يك نويسنده جديد آمده تا سناريوي موفقيت آلبي سلسته را بنويسد كه با اينكه ليونل است، اما مسي نيست! نام او ليونل اسكالوني است. 
سرمربي جوان آرژانتين اين روزها مرد اول نيمكت تيمي است كه پس از ناكامي در جام جهاني 2018، دوباره به ريل موفقيت برگشته و خودش را با چنگ و دندان به فينال جام بيست و دوم رسانده تا بالاخره بتواند طلسم سال‌هاي اخير را بشكند و اين تيم را از تيمي هميشه بازنده كه به دوم شدن خو كرده، به يك قهرمان با شمايل جديد بدل كند.
اين مربي 44 ساله كه بدون هياهو به كار خود مي‌پردازد، در حالي تيم ملي آرژانتين را به فينال جام جهاني قطر رسانده كه در برهه‌اي سخت يعني بعد از ناكامي در روسيه، هدايت تيم كشورش را بر عهده گرفت و موفق شد اين تيم را از نو بسازد و بعد از آن ناكامي، دوباره كمر آرژانتين را راست كند. آرژانتين در واقع در سال‌هاي اخير عادت كرده در پله دوم سكوهاي قهرماني بايستد. اين تيم در كوپا آمه‌ريكاي 2015 و 2016، و قبل از آن در جام جهاني 2014، تا فينال رسيد اما جام از دستش سر خورد و همين موضوع باعث انتقاد از اين تيم شد تا جايي كه در يك برهه مسي از تيم ملي خداحافظي كرد و البته دوباره برگشت. 
پس از ناكامي در جام جهاني 2018 با سامپائولي اما اسكالوني وارد ميدان و موفق شد آرژانتين را در كوپاي 2021 به فينال رسانده و بالاخره جام قهرماني را براي كشورش كسب كند تا يك طلسم كهنه و قديمي و باور اينكه آرژانتيني‌ها هميشه به دوم شدن عادت دارند را كنار بزند. اين نخستين جام قهرماني لئو مسي در رده ملي بود كه زير نظر اسكالوني به دست آمد و همين باعث شد تا همبستگي بازيكنان آلبي سلسته بيش از پيش شود و حالا در قطر، آنها نمايشي از يك تيم متحد، منجسم و با برنامه را روي صحنه برده‌اند كه با نويسندگي اسكالوني و صحنه‌گرداني مسي قرار است تاريخ‌سازي كرده و ياد قهرماني سال 1986 با مارادونا را زنده كند. نكته جالب اين است كه در همان زمان انتصاب اسكالوني، مارادوناي فقيد كه در قيد حيات بود، عقيده داشت كه ليونل نمي‌تواند اين تيم را هدايت كند.  با اين وجود، اسكالوني با كشف بازيكناني مانند مولينا، كريستين رومرو، ليساندرو مارتينز و الكسيس مك آليستر كمك كرد كه به تيم هويت بخشيده شود. او با آوردن ستاره‌هايي مانند آلوارز، روزهاي خوبي را براي تيمش رقم زد.
آرژانتين در حالي در ششمين فينال خود در ادوار جام جهاني مقابل فرانسه حضور خواهد داشت كه اسكالوني مي‌تواند با قهرماني در اين جام، هم‌رديف بزرگان مربيگري فوتبال كشورش قرار بگيرد.
البته خود او در صحبت‌هايش، مقايسه با بهترين مربيان اين كشور در گذشته، از جمله منوتي، بيلاردو و آلخاندرو سابلا را كم اهميت جلوه داد و گفت: نمي‌توانم خودم را با مربيان ديگر مقايسه كنم. نمي‌توانم خودم را در سطح آنها قرار دهم و فقط احساس مي‌كنم كه در فينال هستم.
با اين وجود اما حقيقت اين است كه او، در آستانه يك تاريخ‌سازي بزرگ قرار دارد؛ اسكالوني آرژانتين را در ۳۶ بازي بدون شكست رهبري كرد كه نقطه برجسته آن قهرماني در كوپا آمه‌ريكا ۲۰۲۱ در برزيل بود كه به ۲۸ سال دوران بدون جام پايان داد. هرچند باخت شوكه‌كننده به عربستان سعودي باعث شد آرژانتين نتواند به ركورد ۳۷ بازي بدون شكست كه متعلق به ايتاليا بود، برسد اما حالا آنها در آستانه اتفاقي مهم‌تر از ركوردشكني، يعني ايستادن بر بام دنيا قرار دارند و مطمئنا چه اين اتفاق بيفتد يا نه، مرد موفق فوتبال آرژانتين در اين سال‌ها، كسي نيست جز مرد بي‌ادعاي نيمكت اين تيم، ليونل اسكالوني.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون