• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5381 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ آذر

لباسي كه فينال جام جهاني را تحت‌الشعاع قرار داد

حاج آقا مسي!

سامان سعادت

 

يك اتفاق عجيب و البته جالب و بامزه جشن قهرماني مسي و آرژانتين را بعد از شكست دادن فرانسه تحت‌الشعاع قرار داد. مسي در حالي كه آماده مي‌شد جام را از دستان جياني اينفانتينو بگيرد، متوجه شد يك نفر از پشت شنلي را روي دوش او انداخته. قيافه مسي داد مي‌زد كه از اين حركت متعجب است و برايش آمادگي ندارد. اما امير قطر با كمك اينفانتينو عبايي را تن مسي كردند تا كاپيتان آرژانتين با آن استوك و پيراهن و شورت ورزشي به اضافه يك عبا در حالي كه جام قهرماني را در دست داشت يكي از بامزه‌ترين و البته تاريخي‌ترين تصاوير جام‌هاي جهاني را بسازد. 
پوشاندن عبا به تن مسي در جهان و البته كشور ايران واكنش‌هاي زياد و متفاوتي را برانگيخته است. كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از فرصت استفاده كردند و انواع و اقسام شوخي‌ها را با مسي و اين لباس كردند. ايراني‌ها هم كه آشنايي بيشتري با اين لباس داشتند پيش‌قدم شدند. يك نفر نوشت حاج‌آقا مسي از حوزه علميه روزاريو (محل تولد مسي). شعر طنز هم براي مسي ساختند و نوشتند مسي با اين ريش و عبا بخش زيادي از مسير طلبگي را طي كرده. بريدن تصوير مسي و گذاشتنش وسط مراسم و مكان‌هاي مذهبي هم بخشي از اين شوخي‌ها بود. كاربران خارجي از آنجايي كه با اين لباس همزيستي نداشتند و تنها به عنوان يك لباس سنتي به آن نگاه مي‌كردند شوخي‌ها را به سمت ديگري بردند. مثلا با گذاشتن يك عينك گرد روي چشم‌هاي مسي او را به هري‌پاتر تشبيه كردند. بعضي‌ها هم برايش نوشتند المسي! يعني مسي عربي شده. 
گري لينكر ستاره سابق فوتبال انگليس بدون توجه به اين شوخي‌ها كار امير قطر را شرم‌آور توصيف كرد. او گفت: «مايه شرمساري است كه پيراهن آرژانتين مسي در اين لحظه تاريخي پوشانده شد.»  اما حسن الثوادي، دبيركل كميته برگزاري مسابقات قطر، به بي‌بي‌سي اسپورت گفت: «اين لباس براي مراسم رسمي است و براي جشن‌ها پوشيده مي‌شود. اين جشن مسي بود. جام جهاني اين فرصت را داشت كه فرهنگ عربي اسلامي ما را به جهانيان نشان دهد. اين مربوط به قطر نبود، يك جشن منطقه‌اي بود. افراد از طبقات مختلف مي‌توانستند بيايند، آنچه را كه اينجا اتفاق مي‌افتد تجربه كنند و بفهمند كه ممكن است همه‌چيز را چشم در چشم هم نبينيم، اما هنوز هم مي‌توانيم باهم جشن بگيريم.» خود مسي تا لحظه نوشتن اين متن به پوشيدن عبا در جشن قهرماني واكنشي نشان نداده. از تصاوير هم پيداست كه در جشن قهرماني يا آنقدر خوشحال است كه نمي‌خواهد اجازه دهد چيزي عيش او را خراب كند يا واقعا مشكلي با پوشيدن آن لباس ندارد. مقام قطري هم حتما فرض را بر يكي از اين دو مورد گذاشته بود كه با زرنگي در حساس‌ترين لحظه عبا را روي دوش مسي انداخت و باعث شد ميلياردها نفر در سراسر دنيا در يك لحظه خاص آن لباس كه بخشي از فرهنگ منطقه خاور ميانه است را ببينند. در حالي كه كار به همان لحظه هم ختم نمي‌شود. ميلياردها باري كه از امروز اين تصاوير به صورت ويديو و عكس در تاريخ مورد ارجاع قرار مي‌گيرد آن لباس و همه آنچه به آن لباس مربوط مي‌شود به چشم خواهد آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون