• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5381 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ آذر

روايت وزير اقتصاد از مقاومت چندين وزارتخانه در مقابل انقلاب ديجيتال

توان مقابله با تهديد‌هاي ديجيتال را نداريم

گروه اقتصادي


 وزير امور اقتصاد و دارايي در اولين همايش تحول ديجيتال بانك و بيمه، از پايين بودن سرعت تحولات در حوزه اقتصاد ديجيتال كشور و مقاومت كردن تصميم‌گيران مالي در تسريع اين روند گلايه كرد. او در اين باره گفت: «اين امكان را داريم بهره‌ورتر، عادلانه‌تر و شفاف‌تر عمل كنيم، اما مقاومت‌هايي در بدنه بروكراتيك وجود دارد، با رفع اين موانع از نتايج هوشمندسازي و ديجيتالي شدن برخوردار خواهيم شد.» خاندوزي در ادامه، ماجراي ارايه مجوزهاي كسب‌و‌كار به كارآفرينان و فعالان اقتصادي را به عنوان مثالي بيان كرد كه در حوزه انقلاب ديجيتالي كشور مي‌توانستيم موقعيت بهتري داشته باشيم، اما در نهايت با مقاومت چندين وزارتخانه و دستگاه‌هاي بيرون از وزارتخانه‌ها، روند هوشمند‌سازي با كندي پيش مي‌رود. خاندوزي در اين نشست كه با حضور رييس بانك مركزي، رييس فراكسيون راهبردي مجلس شوراي اسلامي و جمعي از اساتيد دانشگاه و نخبگان حوزه بانك و بيمه برگزار شد، به تجربه مثبت استفاده از امكانات اقتصاد ديجيتال در توليد نان و تقسيم آرد و گندم نيز اشاره كرد و افزود كه با توسعه اقتصاد ديجيتال، اين امكان وجود دارد كه در ارايه خدمات مالي بهره‌وري بيشتري داشته باشيم.
وزير اقتصاد و دارايي با بيان اينكه «در بهره‌وري و عدالت امروز در جهاني زندگي مي‌كنيم كه عرصه‌هاي عمومي آن و زيست اجتماعي مردم از انقلاب ديجيتال متاثر شده است. به ‌نظر مي‌رسد فراگيري كوويد نفوذ اقتصاد ديجيتال را تسريع كرد. امروز پارادايم سنتي اقتصاد كه با معيار‌هاي ديگري شناخته مي‌شد، متحول شده است، به‌طوري كه همه مولفه‌هاي اقتصادي تغيير كرده است، اين ما هستيم كه بايد مواجهه خود را با اين تحول تنظيم كنيم پيش از آنكه اين حوزه بخواهد خود را به ما تحميل كند.
وي افزود: در پيشگامي حوزه اقتصاد ديجيتال، بهره‌وري و عدالت را متحول‌شده مي‌بينيم. برخي نگران بهره‌وري و برخي عدالت هستند كه براي هر دو مورد بايد به استقبال تحول ديجيتال برويم. امروز مي‌توانيم خدماتي را به‌صورت برخط براي مردم در مناطق جغرافيايي و طبقات اجتماعي مختلف فراهم كنيم، اين دسترسي‌هاي فراگير پيش از اين امكان‌پذير نبود.
وزير اقتصاد تاكيد كرد: مساله دسترسي همه مردم به خدمات به‌شكل كاملا غيرحضوري در حال تحقق است. براساس مصوبه شوراي عالي مبارزه با پولشويي اين امكان فراهم شد تا افتتاح حساب‌ها نيز به‌ شكل غيرحضوري انجام شود. دسترسي به اطلاعات بانك‌ها و شركت‌هاي زيرمجموعه آنها به‌صورت برخط وجود دارد، در نتيجه هم در لايه كسب‌وكار و هم در لايه نظارت، ما متاثر از فضاي اقتصاد ديجيتال با فرصت‌هاي كم‌نظيري مواجه هستيم. سوال اين است؛ چرا سرعت تحولات در اقتصاد ديجيتال آنقدري كه فناوري به ما اجازه مي‌دهد، نيست؟ اين مهم‌ترين مساله است كه بايد در عرصه سياست‌گذاري نگران آن بود. جامعه براساس نقطه عزيمت ۱۰ سال پيش ما را قضاوت نمي‌كند بلكه جايي است كه امروز مي‌توانيم باشيم و نخبگان انتظار دارند براساس شرايط ايده‌آل عمل كنيم. دستگاه‌هاي اجرايي در اين زمينه كند عمل مي‌كنند، حتي مسوولان نظام مالي نسبت به اين موضوع مقاومت مي‌كنند. خاندوزي ابراز كرد: اين امكان را داريم بهره‌ورتر، عادلانه‌تر و شفاف‌تر عمل كنيم، اما مقاومت‌هايي در بدنه بروكراتيك وجود دارد، با رفع اين مانع از نتايج هوشمندسازي و ديجيتالي شدن برخوردار خواهيم شد. بايد به اين فكر كنيم كه چگونه مي‌توان اين مقاومت را از بين برد. حوزه صدور مجوز‌ها از جمله مثال‌هاي اين مقاومت است. مجموعه مجلس و دولت به‌دنبال هوشمندسازي اين حوزه هستند، اما با وجود گذشت ۹ ماه امروز كه اواخر آذر هستيم دو تا سه وزارتخانه و برخي دستگاه‌هاي خارج از دولت در برابر قانون مجلس مقاومت مي‌كنند، در برخي موارد البته موفقيت‌هايي وجود داشته است، مثلا در حوزه آرد و نان با استفاده از امكان تحول ديجيتال انجام شد و حتي بدون تغيير قيمت و ايجاد محدوديت، دورريز‌ها و فرار از مجاري رسمي را كنترل كرديم، با وجود اين، مجموعه نارضايتي از سرعت نفوذ اقتصاد ديجيتال در سازمان‌ها همچنان وجود دارد.

دليل نوسانات ارز
وي با اشاره به تهديد‌هاي اقتصاد ديجيتال گفت: واقعيت اين است كه ما با يك نبرد ديجيتال مواجه هستيم، اينگونه نيست كه جلوي كشتي‌هاي ما را بگيرند بلكه در يك نبرد ديجيتال از طريق شناسايي تراكنش‌ها صرفا سوار بر اطلاعات ردوبدل شدن ديتا‌ها هستند، حتي در عرصه داخلي نيز با چالش مواجه هستيم، در مسائل ارزي كشور شبكه‌هاي جديد سفته‌بازان هجوم مي‌آورند و چند هزار نفري مي‌توانند قيمت‌سازي كنند براي سهمي كه كمتر از يك درصد از كل صادرات، واردات و تجارت رسمي ماست، اما اين شبكه‌هاي اقتصاد ديجيتال به عنوان تهديد مي‌آيند.
وزير اقتصاد تصريح كرد: در مواجهه با اين نبرد ديجيتال ما هم بايد مسلح باشيم به توانمندي‌هاي ديجيتالي كه اين تهديد را بتوانيم پشت سر بگذاريم، در بسياري از مواردي كه نه فقط در عرصه خارجي بلكه در عرصه داخلي كشور نيز با چالش مواجه هستيم. او گفت: مساله ما امروز در سبزه‌ميدان و بازار بزرگ نيست، اين جنس از تهديد شبانه‌روز است و نظام اداري ما توان مقابله با اين تهديد را ندارد در نتيجه در مواجهه با تهديد عملكرد مناسبي نداريم، نتيجه اين اتفاق نيز نوسانات نرخ ارز است كه امروز شاهد آن هستيم. در حوزه نظارتي امكانات بسيار بيشتري با تحول ديجيتال داريم، اما در عين حال با تهديد‌هاي اين حوزه مواجه هستيم كه پاسخ به آن نيازمند يك سازوكار هوشمند است. وي خاطرنشان كرد: ما بايد براي مقابله با اين تهديد‌هاي ديجيتال خودمان را به پدافندها مجهز كنيم بدين معنا كه در مقابل آن آفندي كه در حوزه ارزي صورت مي‌گيرد، مواجهه‌هاي متناسبي داشته باشيم، مساله ما امروز ديگر در سبزه ميدان يا بازار بزرگ تهران نيست امروز در اين شبكه‌ها از جنس تهديدهايي است كه سياست‌گذار شبانه‌روز با آن مواجه است و متاسفانه چون نظام اداري و اجرايي و مديريتي و كارمندپرور ما، نظامي نيست كه خود را متناسب با حملات ديجيتال به‌روز كرده باشد در اين مواجهه‌ها ضعيف عمل مي‌كنيم و ثمره آن بعضي از اين نوسانات و فراز و فرودهايي است كه در اقتصاد با آن مواجه هستيم.
وزير اقتصاد افزود: در حوزه سياست‌گذاري اقتصادي هم توانمندي‌هاي نظارتي بالاتري متاثر از همين انقلاب ديجيتال داريم و هم در معرض تهديد‌هاي پيچيده‌تر و هوشمندانه‌تر هستيم كه با تهديد هوشمند بايد با روش هوشمند برخورد كرد، تهديد هوشمند با شيوه‌هاي سنتي و امنيتي مساله را حل نمي‌كند، بايد تيم هوشمند و سياست‌گذار هوشمند و منعطفي در مواجهه با اين مواجهه‌هاي تهديد آميز وجود و قدرت داشته باشد تا در مواجهه با اين تلاطم دريايي كه هم در آن گوهر فراوان و هم خطر فراوان است از درياي اقتصاد ديجيتال بتوانيم بيشتر به گوهرهاي آن دسترسي پيدا كنيم و از امواج سنگين آن در امان باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون