• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5381 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ آذر

تاثير كاهشي مواضع ضد و نقيض بر بازار سهام

شاخص كل بورس تهران ديروز با يك رشد اندك به كار خود پايان داد و البته شاخص هم‌وزن نيز با كاهش روبه‌رو شد تا روند بورس پس از چند روز صعود شاخص‌ها تعديل شود. ديروز يك اتفاق مهم ديگر نيز رخ داد و آن خروج 153 ميليارد تومان پول سرمايه‌گذاران خرد از بازار بود. 
 بيشترين خروج پول حقيقي به سهام خودرو (شركت ايران خودرو) اختصاص داشت كه ارزش تغيير مالكيت حقيقي به حقوقي آن 54 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي خساپا (شركت سايپا) و فولاد (شركت فولاد مباركه) بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر نمادهاي پارس، وسديد، فارس، قهكمت و ولبهمن بيشترين خروج پول را داشتند.
گفته مي‌شود انتشار اخباري مبني بر مخالفت مجلس با عرضه خودرو در بورس كالا منجر به شكل‌گيري صف‌هاي فروش در نمادهاي خودرويي شود. رسانه‌ها به نقل از علي جدي، نايب‌رييس دوم كميسيون صنايع و معادن مجلس ابتدا نوشتند: «مجلس موافق عرضه خودرو در بورس نيست.» اما يك ساعت بعد خبرگزاري تسنيم در گفت‌وگو با همين نماينده مجلس اظهارات ديگري را منتشر كرد. 
او اين‌ بار «تداوم عرضه خودرو در بورس كالا را از الزامات تعادل بازار» خوانده و گفته بود: «عرضه محصولات در بورس كالا به شفافيت و رقابت در بخش‌هاي واقعي اقتصاد كمك مي‌كند . 
در حال حاضر كمبود عرضه خودرو، رقابتي نبودن توليد و ممنوعيت واردات عامل شكل‌گيري قيمت‌هاي كاذب در حاشيه بازار است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت‌هاي فعلي خودرو، نرخ‌هاي واقعي نيست» اما به هر حال تاثير گفته‌هاي اوليه اين نماينده مجلس در شاخص‌هاي بورس خود را نشان داد و توانست تعادل بازار سهام را به هم بزند.  اين مواضع ضد و نقيض در حالي مطرح مي‌شود كه هفته آينده لايحه بودجه 1402 به مجلس ارايه مي‌شود.  روز گذشته خبر ارايه لايحه بودجه به مجلس در خبرگزاري‌ها منتشر و اعلام شد روز يكشنبه هفته آينده لايحه بودجه به مجلس مي‌رسد. حال اهالي بازار سرمايه اين مواضع ناهماهنگ را به عنوان يك نگراني جدي براي روزهاي آينده مي‌دانند و ممكن است هر لحظه در خصوص بازار سرمايه و بودجه از اين دست اتفاقات رخ دهد. رييس كل بانك مركزي هم افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را به ميزان 5 درصد يك شايعه خواند و گفت: هنوز تصميمي از طرف شوراي عالي پول و اعتبار گرفته نشده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون