• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5382 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ آذر

در سه سال گذشته رخ داد

موج مهاجرت استارتاپي ايرانيان به سمت كانادا و بريتانيا

بهرام صلواتي، مدير رصدخانه مهاجرت ايران در نشست رونمايي اختصاصي سالنامه مهاجرتي ايران آمارهايي از مهاجرت ايرانيان در چند سال گذشته ارايه داده است. اين آمار تازه بر اساس آمارهاي سالنامه مهاجرتي ايران در سال ۱۴۰۱ به دست آمده و مي‌گويد « ايرانيان در ۳ سال اخير از دو كشور كانادا و بريتانيا، بيش از ۲ هزار ويزاي استارتاپ، كارآفريني، سرمايه‌گذاري يا خود اشتغالي دريافت كرده‌اند.» 
صلواتي در اين نشست تاكيد كرد: به‌طور كلي براي ايرانيان در ۱۲ سال اخير سالانه به‌طور متوسط حدود ۱۲ هزار ويزا يا اجازه اقامت موقت و دايم كاري در مقاصد امريكا، كانادا استراليا، بريتانيا و اتحاديه اروپا صادر شده است.
بر اساس آمارهاي سالنامه مهاجرتي ايران در سال ۱۴۰۱، در سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ به‌طور متوسط سالانه حدود ۸۶ هزار ويزا يا اجازه اقامت غير توريستي براي ايرانيان در اروپا، امريكاي شمالي و استراليا، تركيه و ساير كشورهاي OECD صادر شده است.

تركيه، مقصد اصلي سرمايه‌گذاري ايران
بدون احتساب كشور تركيه جريان مهاجران ايراني به مقاصد نامبرده سالانه حدود ۶۵ هزار نفر بوده و از ۴۶ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ تا ۷۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ در نوسان بوده است.در سال ۲۰۲۰ رتبه مهاجرفرستي و مهاجرپذيري ايرانيان در ميان كشورهاي دنيا به ترتيب ۵۴ و ۲۳ بوده است. در حالي كه رتبه ايران در پذيرش و ارسال مهاجر به جهان در چارك اول قرار دارد و رتبه دانشجوپذيري و دانشجوفرستي كشور نيز تقريبا برابر است.
از سال ۲۰۱۸ تركيه به يكي از مقاصد اصلي ايرانيان براي سرمايه‌گذاري تبديل شده است. به‌طوري كه خانه‌هاي خريداري شده و شركت‌هاي ثبت شده توسط ايرانيان در اين كشور افزايش چشم‌گيري يافته است. ايرانيان در خريد خانه در تركيه در سال‌هاي ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رتبه اول را داشته‌اند.بخش اجتماعي اقتصادي سازمان ملل به عنوان مرجعي‌ كه داده‌هاي تجميع شده ورودي و خروجي مهاجران كشورها را منتشر مي‌كند در آخرين به‌روزرساني خود كه مربوط به سال ۲۰۲۰ است، جمعيت ايرانيان مهاجر را حدود يك ميليون و ۳۲۵ هزار نفر و مهاجران ورودي به ايران را دو ميليون و ۷۹۷ هزار نفر تخمين زده است.

آمار خانه‌هاي خريداري شده تا اكتبر 2021
نگاهي به آمار خانه‌هاي خريداري شده از سوي ايرانيان در تركيه نشان مي‌دهد كه شهروندان ايراني با 1265 خانه در صدر خريداران خانه قرار دارند. در رتبه‌هاي بعدي عراقي‌ها با 926، روس‌ها با 543، آلماني‌ها با 256 و قزاقستاني‌ها با 191 خانه قرار دارند. كل خانه‌هاي خريداري شده از سوي خارجي‌ها در تركيه در ماه اكتبر 2021 حدود 6 هزار خانه است كه ايراني‌ها بيش از يك پنجم آن را به خود اختصاص داده‌اند. ركورد خريد ماهانه خانه در تركيه از سوي ايرانيان، مربوط به ماه سپتامبر (شهريور) است و پس از آن، اكتبر در رتبه دوم قرار دارد.

آمار خريد خانه 
در 10 ماه ابتدايي سال ميلادي
در مجموع، خانه‌هاي خريداري شده ايرانيان در 10 ماه اول سال 2021 به 7188 خانه مي‌رسد كه بخش بزرگي از كل املاك معامله شده از سوي خارجي‌‎ها در اين كشور را تشكيل مي‌دهند. رتبه دوم خريد 10ماهه در اختيار عراقي‌ها با 6547 خانه است و در رتبه‌هاي بعدي روس‌ها، افغانستاني‌ها و آلماني‌ها قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون