• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5382 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ آذر

كانال 1.5 ميليون واحدي از دست رفت

حضور شاخص كل بورس در كانال 1.5 ميليون واحدي حتي يك هفته هم دوام نياورد. رسانه‌هاي نزديك به دولت از جمله روزنامه ارگان دولت و كيهان، با مانور خبري بزرگي به سراغ صعود شاخص بورس به كانال 1.5 ميليون واحدي رفتند. اما روز گذشته، شاخص كل با افت 8.8هزار واحدي، اين كانال را از دست داد. نمادهاي فولاد، فملي و شستا كه روز‌هاي قبل جزو تاثيرگذاران مثبت بازار بودند ديروز در نقش منفي عمل كردند. ارزش معاملات نيز نسبت به روزهاي گذشته كاهش داشت و عدد
 ۰،۱۵ ميليارد توماني را به ثبت رساند و شاهد خروج پول 98 ميليارد توماني از سمت كدهاي حقيقي بوديم. 
 بيشترين خروج پول حقيقي به سهام فارس (شركت صنايع پتروشيمي خليج‌فارس) اختصاص داشت كه ارزش تغيير مالكيت حقيقي به حقوقي آن 28 ميليارد تومان بود. پس از فارس، نمادهاي آريان (شركت پارس آريان) و شستا (شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي) بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر نمادهاي غنوش، زفكا، فرابورس، آسياتك و آبين بيشترين ورود پول را داشتند.
اين روزها به نظر مي‌رسد كه روندهاي روزانه بورس خود را به وضعيت قيمت دلار در بازار آزاد گره زده‌اند و صعودهاي دلار موجب افزايش قيمت‌ها در بورس مي‌شود و توقف آن نيز ترمز بازار سهام را مي‌كشد. وضعيت به گونه‌اي شده است كه گويي بورس تهران به جز دلار، بهانه ديگري براي صعود ندارد و افزايش انتظارات تورمي را تنها راه نجات خود از ركود مي‌داند. در اين ميان اما همچنان اختلاف‌نظرهايي بين كارشناسان در رابطه با تاثير تورم بر سهام وجود دارد و برخي عنوان مي‌كنند كه نمي‌توان حداقل تا مدتي شاهد واكنش مثبت بورس به افزايش قيمت دلار باشيم.
ديروز احسان خاندوزي، وزير اقتصاد، در نشست خبري خود اعلام كرد «پيشنهاداتي به صنايع پتروشيمي مبني بر سرمايه‌گذاري در توليد خوراك و گاز داده شده كه در آينده نزديك اطلاع‌رساني خواهد شد.» خاندوزي در اين باره ابراز اميدواري كرد كه با فراهم شدن سواپ گازي بخشي از نگراني صنعت پتروشيمي در فصل سرما رفع گردد.
همچنين روز يكشنبه آينده، دولت لايحه بودجه را به مجلس تقديم مي‌كند، از همين روز انتهاي هفته بعد، روزهاي پرخبري براي بازار سرمايه در پيش است. علاوه بر اين، هفته آينده را مي‌توان از هفته‌هايي دانست كه اهالي بازار سرمايه دست به تغيير در چيدمان پرتفوليوهاي خود خواهند زد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون