• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5384 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳ دي

در ميانه پاييز 1401

رشد چاپ پول كمتر شد سرعت نقدينگي بالا رفت

در آمارهاي بانك مركزي از شاخص‌هاي كلان اقتصادي مشاهده مي‌شود سرعت رشد ماهانه پايه پولي كم شده و در مقابل بر سرعت نقدينگي افزوده شده است.اين دو متغير به نوعي مهم‌ترين شاخص‌هاي كلان اقتصادي قلمداد مي‌شوند كه بررسي روند آنها از مهم‌ترين وظايف اقتصاددانان در تعيين مسير تورمي در كشور است. بانك مركزي هنوز آمارهاي تشريحي از متغيرهاي كلان اقتصادي ايران در آبان ماه را منتشر نكرده. اما وب‌سايت «اكوايران» در گزارشي بخشي از اين آمارها را منتشر كرده است. 
افت سرعت رشد پايه پولي در آبان 1401
پس از آنكه در مهرماه رشد ماهانه پايه پولي به سطح بالايي رسيد در ماه بعد يعني نيمه پاييز از سرعت رشد آن كاسته شد. براساس داده‌هاي آماري بانك مركزي در اين مقطع حجم پايه پولي با 2 درصد رشد ماهانه به 727 هزار و 600 ميليارد تومان رسيده و نزديك به 14 هزار و 670 ميليارد تومان به ميزان آن افزوده شد.
مقايسه نقطه‌اي پايه پولي نيز نشان مي‌دهد در دوازده ماه منتهي به آبان 1401 نزديك به 197 هزار و 500 ميليارد تومان به پايه پولي افزوده شده كه تقريبا معادل با 34.6 درصد بوده است.روند ماهانه رشد پايه پولي نشان مي‌دهد اين رشد نسبت به ماه قبل درحدود 1.2 واحد درصد كمتر شده و در مقايسه نقطه‌اي نيز اين رشد تقريبا ثابت مانده و تغييري را ثبت نكرده است.
دومين شاخصي كه بانك مركزي خبر از تغييرات آن داده نقدينگي است. اين شاخص هم در صورتي كه همسو بارشد اقتصادي كشور نباشد مي‌تواند منجر به افزايش تورم در كشور شود.
رشد ماهانه نقدينگي صعودي شد
 در دومين ماه پاييزي كشور، نقدينگي ايران رشد ماهانه‌اي برابر با 2.3 درصد داشته و به 5 هزار و 807 هزار ميليارد تومان رسيد. اين رشد به لحاظ ارزش برابر با 129 هزار و 870 ميليارد تومان بوده است.در كنار اين مقايسه ماهانه، مي‌توان هر شاخص را به صورت سالانه نيز مورد ارزيابي قرار داد. طبق داده‌هاي بانك مركزي در دوازده ماه منتهي به آبان ماه، هزار و 580 هزار ميليارد تومان به نقدينگي افزوده شده و اين رقم را در اين مدت 34.5 درصد رشد داده است.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد وضعيت نقدينگي در بعد ماهانه و سالانه مسيري صعودي را داشته است. با اين حال بانك مركزي اعلام كرده كه بخشي از رشد نقدينگي در آبان ماه سال 1400 (معادل 2.4 واحد درصد از رشد هشت ماهه و 2.7 واحد درصد از رشد دوازده ماهه) مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفتر كل دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانك مهراقتصاد به اطلاعات خلاصه دفتر كل دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانك سپه (به واسطه ادغام) بوده است.رفتار دو متغير مهم پايه پولي در اين مدت نشان داد كه ضريب فزاينده نقدينگي باوجود مسير متعارض در شاخص‌هاي اقتصادي مسيري ثابت را سپري كرده و در سطح 7.98 ثابت مانده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون