• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5384 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۳ دي

نگاهي به دو كتاب تازه از آيت‌الله هادي نجفي

نقدي بر انديشه وهابيت

صدرا صدوقي

كتاب‌هاي «ابليس نامه» و «جستاري در شرك و گفتاري در نقد وهابيت» نوشته آيت‌الله هادي نجفي از استادان برجسته حوزه علميه اصفهان است كه به همت انتشارات «چتر دانش» منتشر و روانه بازار نشر شده است.
 ابليس نامه 
در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است: «ابليس كه از طائفه جنيان است هزاران سال عبادت كرد به حدي كه در جايگاه فرشتگان مقرب الهي درآمد و در جريان آفرينش حضرت آدم و امر الهي مبني بر سجود فرشتگان بر آدم، ابليس سر باز زد و كبر و خودبزرگ‌بيني‌اش دامنگير او شد و باورش اين بود كه من برتر از آدم هستم، چراكه آفرينش من از آتش و آدم از خاكي بي‌ارزش است. سزاوار من نيست كه در برابر چنين موجودي تواضع كرده و سجده كنم، لذا به دليل اين نافرماني و تكبرش خداوند او را از مقام قرب خود راند. درخواست ابليس از خدا اين بود كه پروردگارا تا روز قيامت به من مهلت و زمان بده! خداوند چنين پاسخ داد كه مهلت تو تا زماني مشخص و روزي معين است.»
نويسنده در اين اثر به اين نكته تصريح مي‌كند: «پس از اينكه آدم و همسرش در باغي ويژه از باغ‌هاي دنيا ساكن شدند و خداوند آنها را نهي نمود از نزديك شدن و استفاده از درخت و نمادين دنيا، ابليس با وسوسه جاودانگي يا فرشته شدن به سراغ آنها آمد، حتي قسم ياد كرد كه من خيرخواه شما هستم پس آنها با فريب و نيرنگ به چيزي رهنمون شدند كه واقعيتي نداشت همين كه طعم دنيا را چشيدند از مقام قرب الهي دور شدند.»
در كتاب آمده است: «ابليس دشمني ديرينه و آشكاري با انسان و فرزندانش دارد. زيبا جلوه دادن زشتي‌ها امر و دستور به انجام ناپسندي‌ها و كارهاي زشت و ناروا، ترساندن از تهيدستي در وقت انفاق، ايجاد دشمني و كينه در دل‌ها و كارهاي بيهوده، جلوگيري از ياد خدا و نماز نشانه‌هاي آشكار اين دشمني ديرينه است. تلاش او فراخواندن و وسوسه و القاي آرزوهاي دست نايافتني در دل‌هاست. او براي گمراه كردن انسان‌ها از برنامه گام به گام و فرزندان و لشكريان خود و نيرنگ و دام‌ها و وعده‌هاي گوناگون استفاده مي‌كند. آخرين خواسته او به كفر كشاندن انسان‌هاست و چون به اين كار موفق شود اظهار بيزاري از انسان كرده ادعا مي‌كند كه من از پروردگار جهانيان ترس دارم.»
برخي از عناوين فهرست اين كتاب عبارتند از: كمينگاه بزرگ ابليس- گناهكاران، لشكريان سواره و پياده ابليس به فراموشي سپردن استغفار، دام ابليس- جداشدگان از مردم همراهان ابليس اند- نزديك‌ترين حالات به ابليس- سرعت ربايش ابليس- دستيابي ابليس به انسان در سه چيز-گريبانگيري ابليس به وسيله ثروت -سخن ابليس با لشكريانش مبني بر القاي آزمندي و دشمني بين بندگان- القاي دشمني و دوري بين مومنان -ابليس، سارق حلم و بردباري.
اين كتاب در شمارگان 500 نسخه و با قيمت 120 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
جستاري در شرك و گفتاري در نقد «وهابيت»
در مقدمه اين اثر آمده است: «اسلام نزد همه مسلمين عبارت از شهادتين -يعني شهادت و اقرار بر توحيد و يگانگي خداوند و شهادت و اقرار بر نبوت و رسالت خاتم پيامبران محمد مصطفي- است. هر كس شهادتين را بر زبان جاري كند جان و عرض و مال او محترم و حكم به طهارت و جواز ازدواج با او و حلال بودن ذبيحه او و جريان احكام ميراث بين او و مسلمين و وجوب تجهيز جنازه وي مي‌شود. تعريف مذكور از اسلام مورد توافق همه فرق مسلمين به جز جماعتي از خوارج و نواصب و وهابيان است ولي متاسفانه از اين حكم قطعي عدول كرده و همواره به تكفير مسلمانان مي‌پردازند.
روايات متعددي از عامه بر اين حكم قطعي بين مسلمين دلالت دارد كه به يكي از آنها اشاره مي‌شود تا اساس انديشه وهابيان كه تكفير مسلمين است از ميان برود: «أخرج البخاري عن أنس قال: قال رسول‌الله صلى‌الله عليه وسلم: أمرت أن أقاتل الناس حتى يقولوا: لا‌الله إلا‌الله، فإذا قالوها وصلوا صلاتنا، واستقبلوا قبلتنا، وذبحوا ذبيحتنا، حرمت علينا دماوهم وأموالهم. بخاري به اسنادش از انس نقل مي‌كند كه پيامبر خدا صلي‌الله عليه وسلم فرمودند: من مامور شدم با مردم نبرد كنم تا بگويند: «لا‌اله الا‌الله» پس آنگاه كه چنين گويند و نمازهاي ما را برپاي دارند و به طرف قبله ما روي آورند و ذبيحه ما را ذبح كنند، خون و اموال‌شان بر ما حرام مي‌شود».»
به گفته آيت‌الله هادي نجفي اين روايات و رواياتي از اين دست در باب اهميت پذيرش اسلام بسيارند؛ از اين روي احدي حق ندارد گوينده كلمه «لا‌اله الا‌الله» را كافر بخواند و به جان و ناموس و مال او تعرض پيدا كند درحالي كه متاسفانه اساس انديشه وهابيان بر تكفير مسلمين بنا نهاده شده است و هر جا پاي وهابيت باز شده، ارمغاني جز قتل و جنايت و خونريزي و برادر كشي و تجاوز به اعراض و نواميس و اموال ديگران به همراه نداشته است.
شفاعت موهبتي از جانب پروردگار، معناي لغوي و اصطلاحي شفاعت، شفاعت در دنيا و آخرت كاربرد دارد، ديدگاه وهابيت درباره شفاعت در دنيا، تفاوت شفاعت با اعتقاد مشركان زمان جاهليت، زيارت قبور از ديدگاه عقل و شرع و... از جمله عناوين فهرست اين كتاب‌اند.
اين كتاب در شمارگان 1000 نسخه و با قيمت 220 هزار تومان منتشر شده است.
روزنامه‌نگار

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون