• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5387 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ دي

حتي زمزمه صادرات هم نتوانست رونق بازار برنج را برگرداند

رييس اتحاديه برنج‌فروشان بابل خاطرنشان كرد: تعدادي از تجار خصولتي‌ براي تحريك بازار سخن از صادرات برنج ايراني را مطرح مي‌كنند كه اين موضوع بسيار محدود است، به‌طوري كه در حد ۲ تا ۳ كانتينر برنج‌هاي كيفي شمال كشور از ايران به روسيه رفت، اما اين موضوع هم نتوانست تبليغي شود كه بازار تحريك و از شرايط ركود خارج شود.
حسن تقي‌زاده با اشاره به ورود سازمان تعاوني روستايي به بحث خريد برنج‌هاي پرمحصول گفت: كشاورزان تمايل چنداني براي فروش برنج به تعاوني روستايي از خود نشان ندادند، چراكه اطمينان ندارند اين تعاوني در زمان اعلام شده پول آنها را پرداخت كند.
وي با اشاره به نرخ انواع برنج‌هاي ايراني در بازار گفت: قيمت برنج‌هاي پرمحصول در حد محدود حداكثر كيلويي ۲ تا ۳ هزار تومان به جلو حركت كرد. برنج پرمحصول ندا كيلويي ۳۵ تا۳۴ هزار تومان، شيرودي كيلويي ۴۲ هزار تومان و فجر كيلويي ۶۰ هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.
به گفته تقي‌زاده؛ طارم و هاشمي در مازندران كيلويي ۸۰ هزار تومان است كه نرخ آن بعد از بسته‌بندي كيلويي ۹۰ هزار تومان مي‌شود؛ با وجود اين قيمت‌ها استقبال براي خريد قابل توجه نيست.
رييس اتحاديه برنج‌‌فروشان بابل با اشاره به حاكم شدن ركود در بازار برنج تصريح كرد: سال گذشته نرخ برنج غيرمنطقي افزايش پيدا كرد كه نبايد روند قيمت‌ها اين‌گونه صعودي مي‌شد و همين موضوع استقبال براي خريد را كاهش داد.
تقي‌زاده با بيان اينكه ۷۰ درصد برنج‌هاي كيفي طارم و هاشمي موجود است، گفت: در سال جاري تجار و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي متقاضي خريد نيستند. خريد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي محدود و در حد رفع نياز مشتريان شده است و دپو چنداني ندارند و به نظر مي‌رسد كه روزهاي آينده نيز وضعيت بهتر نشود و خريد آنها نسبت به سال گذشته يك‌دهم شده است.
وي با اشاره به استقبال از خريد برنج‌هاي خارجي در بازار گفت: عموم فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، برنج خارجي عرضه مي‌كنند؛ برنج مرغوب پاكستاني سال گذشته كيلويي ۳۵ هزار تومان بود، اما امسال كيلويي ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان شده است. طبيعتا در اين شرايط تورمي و افت قدرت خريد مردم، آنها ترجيح بدهند كه برنج خارجي را جايگزين برنج‌هاي كيفي ايراني كنند.
تقي‌زاده ادامه داد: سال گذشته فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي كيلويي ۳۰ هزار تومان برنج را از كشاورز خريداري و كيلويي ۱۰۰ هزار تومان فروختند. امسال كشاورز كيلويي ۱۰۰ خريداري كرده و مي‌فروشد، فروشگاه كيلويي چند بايد برنج ۱۰۰ هزار توماني را بفروشد كه براي آنها صرفه اقتصادي داشته باشد؟
وي با بيان اينكه در ميان فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي اتكا ميزان خريد برنج‌هاي پرمحصول را افزايش داده است، گفت: اتكا سهميه برنج خريداران خود را افزايش داده، از اين‌رو اين فروشگاه نسبت به ساير فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي برنج بيشتري را خريداري كرده است.
رييس اتحاديه برنج‌فروشان بابل در پاسخ به اين پرسش كه گفته مي‌شود بخشي از برنج ايراني خريداري و به كشور روسيه صادر شده است آيا اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟ گفت: تعدادي از تجار خصولتي‌ براي تحريك بازار سخن از صادرات برنج ايراني مطرح مي‌كنند كه اين موضوع بسيار محدود است، به‌طوري‌ كه در حد ۲ تا ۳ كانتينر برنج‌هاي كيفي شمال كشور از ايران به روسيه رفت، اما اين موضوع هم نتوانست تبليغي شود كه بازار تحريك و از شرايط ركود خارج شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون