• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5389 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ دي

درباره فيلم «فرار به سوي پيروزي» به بهانه درگذشت «پله»

سكانس گلي كه در سينما جاودانه شد

سي و يك نما | اين وسوسه كه بازيكنان و قهرمانان ورزشي مقابل دوربين سينما بروند و در فيلمي بازي كنند هميشه وجود داشته است و انگيزه خوبي براي فيلمسازان بوده تا فيلمي پرفروش بسازند حتي اگر بازيكن، چندان استعدادي در بازيگري نداشته باشد. از طرفي هم بازيگري هميشه جذاب است حتي براي يك قهرمان ورزشي و يك فوتباليست هم بي‌تمايل از محك زدن خود در قاب تصوير نبوده و نيست. اما فرار به سوي پيروزي و حضور «پله» به عنوان بازيگر، قصه ديگري دارد. جان هيوستون واقعا در يك فيلم جذاب و پركشش كه حواشي بسياري هم داشت و برخي منتقدان آن را فيلمي تبليغاتي و سفارشي مي‌دانستند نياز به بازيكني چون پله داشت. او در سال ۱۹۸۱ فيلم «فرار به سوي پيروزي» با حضور بازيگران بزرگي ساخت به خصوص سيلوستر استالونه كه با فيلم «راكي» در اوج توجه‌ها قرار گرفته بود. بازيگراني كه پله را ساپورت كردند تا مثل يك بازيگر به خوبي بدرخشد. داستان فيلم «فرار به سوي پيروزي» محصول كمپاني پارامونت در سال ۱۹۴۱ اتفاق مي‌افتد. وقتي پس از اشغال فرانسه توسط نازي‌ها، شماري از اسراي متفقين پيشنهاد افسران آلماني براي يك بازي فوتبال ميان متفقين و تيم ملي آلمان را مي‌پذيرند. 
مسابقه قرار است در پاريس برگزار شود و گروه‌هاي مقاومت تصميم مي‌گيرند تا بازيكنان تيم متفقين را از اردوگاه اسرا در بين دو نيمه فراري دهند. قرار است كه اين مسابقه فوتبال فقط يك بازي باشد. برد و باخت مطرح نيست، حتي اگر ببازند شانس فرار بيشتري دارند، اما در مستطيل سبز بازي شكل ديگري مي‌گيرد. اميد تماشاچيان آنها به بُرد در اين بازي بود. مي‌خواستند لحظاتي از اسارت فارغ شوند. حالا بازي تبديل به يك اعاده حيثيت و دفاع ميهن مي‌شود. آنها ديگر به فرار نمي‌انديشيدند. پيروزي يعني گلي كه «پله» بزند حتي اگر اين برد سرنوشت آنها را عوض مي‌كرد اما مي‌ارزيد. و... سكانس گل پيروزي توسط پله كه به يكي از ماندگارترين سكانس‌هاي تاريخ سينما بدل مي‌شود. البته در فيلم چهره‌هاي سرشناس ديگري از فوتبال نيز حضور داشتند ازجمله بابي مور فوتباليست اهل انگلستان كه به مدت بيش از ده سال كاپيتان تيم باشگاه وستهام يونايتد بود و تيم ملي فوتبال انگلستان در جام جهاني فوتبال ۱۹۶۶ با كاپيتاني وي به قهرماني جهان رسيد يا اسوالدو آرديلس اسپانيايي، هافبك تيم ملي فوتبال آرژانتين در جام جهاني فوتبال ۱۹۷۸ كه آرژانتين قهرمان آن دوره شده است و مايك سامربي بازيكن باشگاه منچسترسيتي كه سابقه بازي در تيم ملي فوتبال انگلستان را در كارنامه خود دارد. 
در فيلم «فرار به سوي پيروزي» بازيگران بزرگي چون مايكل كين و ماكس فون سيدو نقش‌هاي كليدي داشتند و يكي از بازي‌هاي خوب مايكل كين محسوب مي‌شود و گرچه اين فيلم از فروش بالايي برخوردار شد اما اقبالي در كسب جوايز نداشت كه مي‌تواند نگاه سياسي در آن دخيل باشد. ياد پله برزيلي هميشه در اين فيلم باقي است. روحش شاد و كلام آخر: نيمار ستاره تيم ملي فوتبال در واكنش به درگذشت پله مي‌گويد: فوتبال قبل از پله تنها يك ورزش بود اما پله آن را به هنر تبديل كرد و شايد اين همان فرار به سوي پيروزي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون