• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5389 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ دي

با كارتون‌هاي كريسمس آشنا شويد

بابانوئل و غافلگيري‌هاي جذابش

همزمان با ورود به عصر ديجيتال و ظهور رسانه‌ها و تكنولوژي‌هاي ديجيتالي، اغلب فعاليت‌هاي بشر تحت تاثير اين تكنولوژي‌ها قرار گرفت. هنر نيز از اين مساله مستثني نبوده و در اين زمان پيوندي تنگاتنگ ميان تكنولوژي و هنر برقرار و زمينه پيدايش انواع هنر جديد ايجاد شد. امروزه انيميشن‌ها در قالب كارتون تاثير زيادي در روند رشد شخصيتي كودكان و نوجوانان دارند. تاثير انيميشن بر كودكان بديهي و قابل مشاهده است. كارتون‌ها در عين تاثيرگذاري، منبع بي‌انتهاي سرگرمي براي كودكان و حتي بزرگسالان را فراهم مي‌كنند. در دوران كودكي، ذهن كودكان كنجكاو و در حال رشد است و ظرفيت بالايي براي يادگيري دارد؛ 
به همين دليل انيميشن‌ها به شكل مستقيم بر ذهن آنها تاثير مي‌گذارند. در اين راستا ساخت انيميشن‌هايي با محتواي آموزشِ مناسبت‌هاي فرهنگي به كودكان، يكي از اهداف كمپاني‌هاي بزرگ صنعت انيميشن‌سازي است. سالانه تعداد بسياري انيميشن با موضوع كريسمس در كشورهاي غربي توليد و پخش مي‌شوند تا اين مناسبت همچنان در بين نسل‌ها زنده بماند.  اين درحالي است كه در كشور ما به دلايلي چون كمبود بودجه، نداشتن امكانات و مهم‌تر از همه احساس نكردن ضرورت ساخت برنامه‌هاي تاثيرگذار براي كودكان و نوجوانان، اين فضا همچنان چندان مجال رشد نداشته است و ما به ندرت شاهد انتقال مفاهيم فرهنگي به كودكان‌مان در قالب انيميشن‌هاي خوش‌ساخت ايراني هستيم. ايسنا در اين گزارش و در آستانه سال نوي ميلادي، تعدادي از انيميشن‌هايي كه با فضاي كريسمس و سال نو ميلادي توليد شده‌اند را مرور كرد. 

The Nightmare Before Christmas - 1993
كابوس قبل از كريسمس، در ژانر خانوادگي، فانتزي و موزيكال است. اين انيميشن محصول امريكا و به كارگرداني 
Henry Selick ساخته شده است. داستان از شهر هالوين آغاز مي‌شود. سير اصلي داستان با پادشاه كدو تنبل‌ها كه اسكلتي خوش‌تيپ و جذاب است، رنگ مي‌گيرد. او كه از كارهاي هميشگي‌اش خسته شده و در جست‌وجوي سالي متفاوت است، پا در شهري ديگر مي‌گذارد و بعد از ديدن جشن كريسمس تصميم مي‌گيرد كريسمس آن سال را خود رهبري كند.

The polar express - 2004
انيميشن «قطار سريع‌السير قطبي» در ژانر ماجراجويي و خانوادگي است. اين انيميشن محصول كشور امريكا است و آن را هم زابرت زمكيس كارگرداني كرده است.
داستان انيميشن درباره كودكي است كه برخلاف تمسخر بسياري از دوستانش به بابانوئل و حضورش در روزهاي كريسمس باور دارد. در يكي از شب‌هاي كريسمس، پسربچه سوار قطاري جادويي مي‌شود كه در راه قطب شمال و خانه بابانوئل است.
A Christmas Carol - 2009
«سرود كريسمس» كه بارها شاهد پخش آن از تلويزيون خودمان هم بوده‌ايم محصول كشور امريكا و به كارگردان اسكاري رابرت زمكيس است. اين انيميشن در ژانر درام، فانتزي و ماجراجويي است.
داستان حول محور شخصيت اسكروچ مي‌چرخد. اسكروچ مردي خسيس و بداخلاق كه در آستانه كريسمس با تنگ‌نظري خود قلب منشي هميشه وفادارش را مي‌شكند و در شب كريسمس طبق معمول تنهاست تا اينكه ارواح كريسمس به سراغ او مي‌آيند و او را با خود در سفري طولاني همراه مي‌كنند.

Arthur Christmas - 2011
آرتور كريسمس، محصول كشور انگلستان در سبك انيميشن و ماجراجويي به كارگرداني سارا اسميت است.
داستان درباره آرتور، جواني خوش‌گذران و بي‌خيال است كه تمام دوران زندگي‌اش را صرف شركت در انواع جشن‌هاي كوچك و بزرگ كرده است. علاوه بر اين آرتور بسيار خوش شانس نيز هست! در شب كريسمس، آرتور تصميم مي‌گيرد از تشكيلات قديمي پدربزرگش براي انجام يك كار ضروري استفاده كند.

The Grinch - 2018
انيميشن گرينچ در ژانر فانتزي، خانوادگي، كمدي و موزيكال است. اين انيميشن محصول كشورهاي امريكا،  ژاپن و فرانسه است 
كه با كارگرداني  «Scott Mosier» و «Yarrow Cheney» ساخته شده است.
داستان انيميشن حول محور يك موجود سبزرنگ جريان دارد كه به ‌شدت عبوس است و از كريسمس نفرت دارد. او كه به همراه سگش در نزديكي يك روستا زندگي مي‌كند، تصميم دارد كريسمس را براي مردم دهكده خراب كند اما اتفاقاتي كه رخ مي‌دهد روند داستان را تغيير مي‌دهد.

Klaus - 2019
انيميشن كلاوس در ژانر خانوادگي، كمدي و ماجراجويي است. اين انيميشن محصول اسپانيا و انگلستان است كه با كارگرداني Sergio Pablos ساخته شده است. فيلم داستان يك پستچي را روايت مي‌كند كه هنگام انجام ماموريت خود در يك شهر يخ‌زده واقع در شمال متوجه مي‌شود كه بابانوئل خود را مخفي كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون