• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5389 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ دي

۱۰ شهري كه در كانون توجه سال ۲۰۲۲ قرار گرفتند

معماري، روبناي تغيير هويت شهرها

گروه هنر و ادبيات

شهرها در طول سال‌ها تكامل پيدا كردند و هر لحظه اين تحول به تغييرات معماري بزرگ‌تر مي‌انجامد. كلانشهرها در سراسر جهان دايما در معرض نيروهاي اجتماعي، سياسي، اقتصادي يا محيطي هستند كه هويت بنيادي آنها را تغيير مي‌دهند. هنرآنلاين در اين رابطه مي‌نويسد، همان‌طوركه شهرها از نظر وسعت توسعه مي‌يابند، پيشرفت در شهرسازي پيچيده‌تر مي‌شود. شهرها از توالي روايت‌ها، ويژگي‌ها، روابط و ارزش‌هاي اجتماعي-فضايي شكل مي‌گيرند كه منعكس‌كننده هويت مكان هستند. همچنين معيشت شهر نيز به مردم آن و ارتباط متقابل با آنها بستگي دارد. شهرها همراه با جوامع و شرايط‌‌شان تغيير شكل مي‌دهند تا نيازها و ارزش‌هاي ساكنان‌شان را منعكس كنند. با نزديك شدن به پايان سال ميلادي، سايت معماري آرك‌ديلي به بررسي داستان ۱۰ شهر كه در كانون توجهات سال ۲۰۲۲ بوده‌اند، پرداخته است.

برلين، آلمان
برلين شهري است كه با تركيبي التقاطي از سبك‌ها و تاريخ غني تعريف مي‌شود. محيط ساخته‌شده آن براساس مجموعه‌اي از برنامه‌هاي ساخت‌وساز شهري به‌طور چشمگيري شكل گرفته است، البته در كنار تخريب گسترده مناطق مسكوني، برنامه‌ريزي براي طراحي پروژه‌هاي متنوع فرهنگي جديد هم صورت گرفته است. معماري معاصر برلين در تركيب با تاثيرات در سراسر اروپا، ايده‌هاي جديدي را در مورد مفاهيم ساختمان، فرم‌ها و نماها به نمايش مي‌گذارد.
دوبي، امارات متحده عربي
رم كولهاس، يكي از بنيانگذاران دفتر معماري متروپوليتن (OMA)، برنده جايزه پريتزكر سال ۲۰۰۰ و نظريه‌پرداز برجسته شهري، يكي از اولين كساني بود كه پديده بلندمرتبه‌سازي و تاثير آن بر دگرگوني شهري را زير سوال برد. در سال ۲۰۰۹، در خلال نهمين دوره دوسالانه شارجه كه شيفته منطقه خليج فارس و جاه‌طلبي‌هاي شهري اين منطقه شده بود درباره پتانسيل بازآفريني شهرنشيني در امارات سخنراني‌ كرد. او به بررسي تحولات مختلف در خليج مي‌پردازد، منطقه‌اي كه شاهد تبديل يك جامعه تا حدي عشايري و مبتني بر شهر به يك جامعه كلانشهري فعال در سطح جهاني بود.
شيبام، يمن
آسمانخراش‌ها يكي از ويژگي‌هاي غير قابل انكار سكونتگاه‌هاي معاصر هستند. از سائوپائولو تا نيويورك، از سئول تا دوبي، اين سازه‌هاي سر به فلك كشيده بخشي از بافت شهري به حساب مي‌آيند. اما سازه‌هاي كشور يمن يك نمونه باستاني برخلاف اين روند است. شهر شيبام توسط ديواري مستحكم احاطه‌شده و نمونه‌اي خيره‌كننده از نبوغ معماري است كه قدمت آنها به قرن شانزدهم مي‌رسد و تا هفت طبقه ارتفاع دارد.
شيكاگو، امريكا
شيكاگو يا شهر بادگير مكاني است كه با نام‌هاي زيادي شناخته مي‌شود، اما براي معماران و شهرسازان اين شهر نماد معروف‌ترين بناهاي امريكاست. شيكاگو در يك دوره طولاني به عنوان يك مركز معماري و نوآوري كه به شكل‌گيري شهرها در سراسر امريكا كمك شاياني كرده، شناخته مي‌شود.
بيروت، لبنان
بيروت يكي از شهرهاي خاورميانه است كه كشمكش‌ها و مناقشات زيادي را تجربه كرده است كه سرانجام چنين اتفاقاتي باعث جدا شدن سطوح مختلف جامعه و بي‌هويت شدن شهر شد. اما طي سال‌هاي اخير طراحي و معماري در آن شكوفا شده و رنگ خاكستري و تيره شهر را به رنگي سبز و شاد تبديل كرده است.
بارسلونا، اسپانيا
گروهي از معماران برجسته اسپانيايي شهر بارسلونا را به صورت مناطقي فشرده، محصور در ديوارهايي به سبك معماري قرون وسطايي طراحي كردند. هر منطقه را فضاي سبز بزرگي محصور كرده بود كه به عنوان پاركي براي ساكنان عمل مي‌كند.
سنگاپور، سنگاپور
سنگاپور كه كوچك‌ترين كشور در جنوب شرقي آسيا به شمار مي‌رود جذابيت‌هاي بصري بالايي دارد. اين شهر با احترام به طبيعت در معماري، پيشرفت‌هاي چشمگيري در طراحي و معماري كرده است. استفاده از باغ‌هاي عمودي و آپارتماني، مزارع شهري، خانه‌هاي پايدار طي سال‌ها در اين كشور رشد بسزايي داشته است.
نيويورك، امريكا
جهان با يك قرن شهري مواجه است. جمعيت جهان در حال ورود به مراكز شهرهاست زيرا توليد و كشاورزي به دليل فناوري‌هاي مختلف به انسان كمتري نياز دارد. جمعيت شهري جهان از ۷۵۱ ميليون نفر در سال ۱۹۵۰ به ۴.۴۶ ميليارد نفر در سال ۲۰۲۱ رسيده است و تا سال ۲۰۵۰ به ۶.۶۸ ميليارد نفر خواهد رسيد. در حالي كه معماران و طراحان مي‌خواهند آينده شهرهاي ما را تعريف و كنترل كنند، ساخت‌وساز شهر نيويورك درسي است از آنچه ممكن است آينده ما را رقم بزند.
كپنهاگ، دانمارك
طبق گزارش جهاني، كشور دانمارك سال‌هاست كه به‌طور مداوم در صدر جدول شادترين كشورها قرار دارد. اين شهر به دليل ساختمان‌هاي رنگارنگ و معماري معاصر راديكالش‌ كه هر دو منعكس‌كننده روحيه شادي‌بخش شهر هستند، شهرت دارد.
لندن، انگليس
زندگي در مجتمع‌هاي مسكوني در لندن به شكل قابل توجهي افزايش يافته است. البته استارت‌آپ‌هاي مسكن استفاده از مسكن مقرون به صرفه را نيز ترويج مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون