• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5389 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۰ دي

مهاجرت بزرگ ايراني‌ها از سال 2050 كليد مي‌خورد

گروه اقتصادي| دبير كارگروه آب و محيط زيست كميته كشاورزي مجمع تشخيص مصلحت نظام نسبت به مهاجرت بزرگ ايرانيان تا سال 2050 هشدار داد. پيش از اين نيز فعالان آب و محيط زيست نسبت به وضعيت منابع آبي و حتي خاك كشور هشدار داده بودند. به باور اغلب كارشناسان ايران دچار ورشكستگي آب شده است. به باور همه آنها در شرايط بحراني قرار داريم. اين موضوع در مورد وضعيت منابع خاكي نيز صدق مي‌كند. 
در اين باره محمد بازرگان، دبير كارگروه آب و محيط زيست كميته كشاورزي مجمع تشخيص مصلحت نظام به اقتصاد آنلاين گفته است، مشكلات آب و خاك كشور فاصله چنداني تا تبديل شدن به بحران ندارد. در صورت ادامه وضعيت كنوني، تا سال ۲۰۵۰ مردم از استان‌هاي جنوبي مجبور به مهاجرت به استان‌هاي شمالي‌تر مي‌شوند و اين مهاجرت موجب تشديد مشكلات براي بخش ديگري از سرزمين مي‌شود و ما به جايي خواهيم رسيد كه ديگر جاي خواب براي انسان نيست، چه برسد به غذا! او با انتقاد از نگاه دولت‌ها بر مديريت منابع آبي كشور افزود: با توجه به قانون توزيع عادلانه آب، قانون جامع آب و دستورالعمل‌ها و صورت‌جلسات، مديريت منايع آبي با دولت است اما تفكر آنها در سال‌هاي اخير حكمراني و مالكيت بر آب بوده است.
بازرگان ادامه داد: وقتي دولت‌ها خود را مالك منابع بدانند، هرطور بخواهند رفتار مي‌كنند، بدون اينكه جايگاهي براي پاسخگويي قائل شوند. به گفته بازرگان، در كشور ۶۰۹ دشت وجود دارد كه از ميان آنها ۴۳۰ دشت وضعيت فوق بحراني دارند كه از ميان دشت‌هاي فوق بحراني در ۱۳۰ دشت ديگر آبخواني وجود ندارد. او افزود: ما در ۱۵۰ سال گذشته ۵۰ ميليارد مكعب منابع آب زيرزميني خود را ازدست داده‌ايم و اين به معني از دست رفتن ذخاير آبي براي آيندگان است.
بازرگان عملكرد وزارت نيرو در سال‌هاي اخير را نيز به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: براساس تفكر حاكميت دولت بر آب، وزارت نيرو در دولت‌هاي مختلف هيچگاه خود را ملزم ندانسته‌‌ كه به‌طور شفاف اطلاعات مديريت منابع و مصارف را ارايه دهد.بازرگان معتقد است؛ در سال‌هاي اخير وزارت نيرو در حوضه‌هاي مهم آبريز اشتباهات بزرگ و فاحشي كرده است. او همچنين با اشاره به شرايط نگران‌كننده «ردپاي اكولوژيك» در ايران اظهار كرد: در ايران رد پاي اكولوژيك ۱۷ ماه است به اين معني كه به دليل اثر مخرب انسان بر زمين، در ايران ۱۷ ماه زمان نياز است كه غذاي ۱۲ ماه مردم تهيه شود، اين يك فاجعه است و هر روز اين رقم بيشتر مي‌شود. بازرگان افزود: اگر به راهكارهاي كارشناسان براي گذر از بحران توجه شود، شايد در ۲۰ سال آينده امكان گذر از بحران را داشته باشيم در غير اين صورت فاجعه اتفاق خواهد افتاد و ديگر قابل جبران نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون