• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5392 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۳ دي

بيش از 100 ميليارد دلار عدم‌النفع افت صادرات نفت

گروه اقتصادي

عدم‌النفع كاهش صادرات نفت به واسطه تحريم‌ها به حدود 100 ميليارد دلار است؛ اين موضوع را مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران اعلام كرده است.
روز گذشته مسعود خوانساري در رويداد «توسعه زيست‌بوم نوآوري صنعت پتروشيمي» اعلام كرد: اقتصاد كشور با بي‌ثباتي و عدم قطعيت مواجه است، اگرچه جوانان در شرايط امروز دچار نا‌اميدي شده‌اند اما مي‌توان اميدوار بود كه مشكلات موجود به كمك جوانان بهبود پيدا كند.
او سپس به سابقه حدود 140 ساله اتاق تهران اشاره كرد و گفت كه اتاق تهران بنيانگذار بسياري از امور در صنعت و تجارت كشور بوده و در ايجاد نخستين صنايع نظير صنعت برق يا ضرب سكه پيشقدم بوده است. البته در مقاطعي به دليل شرايط حاكم نتوانسته است، نقش خود را ايفا كند.
خوانساري در ادامه گفت: به نظر مي‌رسد بزرگ‌ترين نقشي كه اتاق در اين برهه مي‌تواند ايفا كند، كمك يه نوآوري و تحول ديجيتال در اقتصاد باشد؛ در اين مسير، دوستان جواني كه در دوره گذشته وارد هيات نمايندگان اتاق تهران شدند، توانستند اقدامات خوبي به انجام برسانند كه اين اقدامات تحت لواي كميسيون اقتصاد نوآوري و تحول ديجيتال و مركز نوآوري اتاق تهران انجام شده است.
او در ادامه با اشاره به جايگاه برابر اقتصاد ايران و تركيه در سال 1357 و فاصله گرفتن اين دو كشور طي سال‌هاي اخير در عرصه صنعت و تجارت گفت: اقتصاد ايران طي دهه‌هاي اخير با تورم مزمن و دو رقمي مواجه بوده و رشد سرمايه‌گذاري نسبت به استهلاك سرمايه منفي شده است. همچنين ارزش ريال به تناسب افزايش تورم كاهش يافته و افت سرمايه اجتماعي كار را مشكل كرده است. اكنون تنها اميدي كه براي كشور باقي مانده، آن است كه از طريق توسعه فناوري، عقب‌ماندگي‌ها را جبران كنيم.
او با بيان اينكه عدم‌النفع كاهش صادرات نفت به واسطه تحريم‌ها به حدود 100 ميليارد دلار مي‌رسد، افزود: يكي از راه‌هاي جبران گذشته توسعه فعاليت‌هاي فناورانه در كشور است. رويداد قبلي مركز نوآوري و تحول ديجيتال اتاق تهران كه مربوط به حوزه معدن بود، به انعقاد و امضاي 3 الي 4 قرارداد منجر شد و اميدواريم اين اتفاق در رويداد امروز نيز رخ دهد. صنعت پتروشيمي در سال‌هاي اخير رشد قابل توجهي را تجربه كرده و از 3 ميليون تن در سال 1357 به 80 ميليون تن در سال 97 رسيده و پيش‌بيني‌ مي‌شود كه ميزان توليد محصولات پتروشيمي در سال 1404 به 133 ميليون تن برسد. به‌طور حتم چنانچه اين صنعت با صنعت ديجيتال همراه شود، با سرعت بيشتري اين ميزان رشد را حاصل خواهد كرد.
خوانساري با ابراز اميدواري نسبت به اينكه اتاق تهران بتواند حلقه واسطي ميان كسب‌وكارهايي كه به روش معمول فعاليت مي‌كنند و كسب‌وكارهاي دانش‌بنيان باشد، افزود: در وضعيتي كه خروج سرمايه و نخبگان به چنين وضعيت رسيده و سرمايه اجتماعي در پايين‌ترين سطح خود قرار دارد، باز هم بايد اميدوار باشيم كه با ايجاد ارتباط ميان صنعت، تجارت و استارت‌آپ‌ها وضعيت اقتصاد را بهبود ببخشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون