• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5392 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۳ دي

وزير راه و شهرسازي:

برخي پروژه‌هاي مسكن همچنان روي خاك است

مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي در جلسه كميسيون عمران مجلس اعتراف كرد كه صحبت‌هاي برخي نمايندگان مجلس مبني بر اينكه شهرهاي جديد از زمان تاسيس تاكنون از بيماري مزمن رنج مي‌برد حرف نادرستي نيست، اظهار كرد: شهرهاي جديد طبق قانون مصوب در سال‌هاي متمادي و در دولت‌هاي مختلف اجرا شده و به وضعيت موجود رسيديم كه البته مشكلاتي را نيز در اين شهرها داريم. برخي پروژه‌هاي مسكن مهر عمليات اجرايي نداشته و روي خاك است. وي افزود: امروز يكي از كانون‌هاي هدف وزارت راه و شهرسازي براي توليد مسكن، شهرهاي جديد است. به نظر مي‌رسد قانون شهرهاي جديد نياز به اصلاح دارد كه درصدد هستيم در همراهي با مجلس آن را اصلاح كنيم. وي با بيان اينكه عملكرد شهرهاي جديد در برخي وجوه مثبت و در برخي وجوه ايراداتي دارد كه بايد رفع شود، تصريح كرد: در دوره جديد اولويت وزارت راه و شهرسازي اصلاح قانون شهرهاي جديد است. وزير راه و شهرسازي يكي از اصلي‌ترين مشكلات شهرهاي جديد را نبود روح متعالي نظام شهرسازي و زيست مومنانه ايراني-اسلامي عنوان كرد و گفت: بخشي از مشكلات موجود در شهرهاي جديد به دليل نبود منابع و تامين خدمات روبنايي، بخشي به دليل نبود طراحي از قبل و بخشي نيز به دليل ايرادات قانوني بوده است. بنابراين وقتي در ادوار مختلف رويكرد درآمد هزينه‌اي به شهرهاي جديد داشتيم ناچار شديم تا اراضي را در اين شهرها بفروشيم و اين وضعيت ماحصل سال‌هاي طولاني است.
بذرپاش با بيان اينكه  ناچار شديم اراضي را در شهرها بفروشيم تا خدمات زيربنايي و روبنايي را در شهرهاي جديد تامين كنيم و مسكن بسازيم، اضافه كرد: در اجراي طرح‌هاي فوريتي همچون اجراي طرح مسكن مهر، اقدام ملي، نهضت ملي مسكن منابعي غير از منابع بانكي ديده نشد  و بخشي از مشكلات نيز به همين دليل است كه منابعي كه در اختيار دولت‌ها بوده براي اجراي پروژه‌هاي مهم از جمله تكميل واحدهاي باقيمانده مسكن مهر، مسكن ملي و نهضت ملي مسكن كافي نبوده است. هم‌اكنون نيز يكي از استمدادهاي ما از كميسيون عمران مجلس همين تامين منابع مالي كلان پروژه كشور است كه در جلسه راي اعتماد نيز بر آن تاكيد داشتم.
وي تاكيد كرد: وقتي منابع اجراي طرح‌هاي كلان مسكن دولت متكي بر فقط منابع بانكي است يكي از سهل‌الوصول‌ترين روش‌ها فروش زمين است. اينكه زمين را بفروشند و هزينه آماده‌سازي بدهند و هر جايي كه كمبود منابع بود حتي به عمليات احداث برسند كه نمونه آنها را در باقيمانده‌هاي مسكن مهر شاهد  هستيم.
بذرپاش تصريح كرد: چنانچه مجلس راه ديگري را به دولت پيشنهاد مي‌دهد تا از مسيرهاي ديگر برود همچون تملك دارايي يا روش‌هاي ديگر تامين منابع مالي روي آن توافق و تصميم‌گيري مي‌كنيم تا تعهداتي كه برعهده حاكميت در خصوص تامين مسكن است، انجام شود.
وي با تاكيد بر اينكه در شهرهاي جديد كارهاي خوبي نيز انجام شده است، گفت: چنانچه اعضاي كميسيون عمران موافق باشند، برنامه تحول و اصلاح شهرهاي جديد ظرف يك‌سال آينده تهيه شود تا هر جا لازم است، اصلاح لازم انجام شود. وزارت راه و شهرسازي علاوه بر برنامه تحول و اصلاح قانون شهرهاي جديد در همراهي با مجلس، برنامه‌هاي آتي را براي اجرايي شدن روح حاكم بر شهرهاي جديد بر مبناي ايراني- اسلامي تعيين و ارايه خواهد كرد.
بذرپاش تاكيد كرد: چنانچه پيمانكاري خاصي در شهرهاي جديد تخلفات عديده داشته معرفي شود تا پيگيري‌هاي لازم را انجام و بلافاصله قطع همكاري را با پيمانكار خاطي انجام بدهيم. وزارت راه در همراهي با مجلس بخشي از مشكلات و موانع موجود بر سر راه اجراي مسكن را برمي‌دارد . 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون