• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5395 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ دي

يك جنگ فوتبالي كه به زمين سياست كشيده شد

ترابي مقصر بود يا موسوي؟

علي ولي‌اللهي

دوقطبي‌هاي سياسي گويا از كف خيابان به مستطيل سبز سرايت كرده است. در بازي دو تيم پرسپوليس و نساجي كه عصر روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادي برگزار شد دو بازيكن دو تيم درگيري نسبتا شديدي پيدا كردند كه شايد بتوان آن را ذيل همين مفهوم يعني شكاف سياسي طبقه‌بندي كرد.

در دقيقه ۵۸ بازي مهدي ترابي بازيكن پرسپوليس با احمد موسوي بازيكن نساجي درگير شدند و كار به جدال لفظي كشيد و حتي مي‌رفت به برخورد فيزيكي هم منجر شود كه علي صفايي داور بلافاصله در محل حاضر شد و دو بازيكن را با كارت زرد جريمه كرد. شنيده‌هاي خبرنگار اعتمادآنلاين حاكي از آن است كه به‌طور همزمان دو بازيكن شروع كردند به داد زدن سر هم. ترابي فحاشي كرده و موسوي كلمه‌اي خطاب به ترابي به كار برده كه علاوه بر زشت بودن بار سياسي هم داشته! 
در فاصله دور شدن دو بازيكن از يكديگر همچنان اين جنگ لفظي بين ترابي و موسوي ادامه پيدا كرد. بعد از آن كلمه «برو برو» از سوي موسوي با يك اكت بدني توهين‌آميز خطاب به مهدي ترابي باعث شد بازيكن پرسپوليس حسابي از كوره در برود. اين اقدام موسوي از سوي ترابي بي‌جواب نماند و او هم با يك كلمه زشت پاسخ موسوي را داد. علي صفايي كه اكت بدني موسوي را نديده بود در واكنش به كلمه‌اي كه ترابي به كار برد به او كارت قرمز مستقيم را نشان داد و از زمين بازي اخراج كرد. اقدامي كه حسابي ترابي را عصباني كرد.
در ويديوهايي كه روز گذشته از دعواي دو بازيكن منتشر شد نيز جزييات جالبي به دست آمد. اينكه موسوي بعد از زدن پاي ترابي به او مي‌گويد: «بلند شو بابا» و بعد ترابي سر او فرياد مي‌زند و دو بازيكن درگير مي‌شوند. ويديوي ديگري هم منتشر شده كه مربوط به بعد از اخراج ترابي است كه موسوي خطاب به فردي در كنار زمين مي‌گويد: «حقش بود. بي‌ادبه. من شروع كردم و كارتش را هم گرفتم. او حقش بود چون بي‌ادبي كرد. به جون مادرم اون بي‌ادبي كرد.»
داور بازي بعد از اتمام مسابقه در مورد اخراج ترابي گفت قطعا او مستحق اخراج بود و توضيح ديگري نداد. اما ترابي با فوتبالي خواندن اين درگيري سعي كرد كه نشان بدهد اتفاق خاصي رخ نداده. با اين حال موسوي اظهار داشت كه اخراج ترابي عادلانه بوده و داور بر اساس آنچه كاملا شنيده تصميم گرفته. موسوي جمله ديگري هم اضافه كرد كه نشان داد آنچه او در درگيري به ترابي گفته حاكي از همان جناح‌بندي‌هاي سياسي است. موسوي در مورد ترابي گفت او بازيكني است كه تصور مي‌كند در زمين مسابقه مصونيت دارد. هرچند اخراج اين بازيكن نشان داد چنين فرضيه‌اي صحت ندارد. 
در چند ماه گذشته و در فضاي دوقطبي كه هر كنشي رنگ و بوي سياسي داشته اين روايت كه مهدي ترابي به وقايع كشور بي‌توجه است در شبكه‌هاي اجتماعي از سوي برخي كاربران مطرح شد. همان‌طور كه در مورد خيلي از سلبريتي‌هاي ديگر چنين ديدگاه‌هايي به گوش رسيد. احتمالا همين ذهنيت كه برخوردهايي هم در بطن جامعه به وجود آورده در نهايت در يك بازي فوتبال هم نمود عيني پيدا كرد و باعث شد يك دعواي فوتبالي كه نمونه‌اش هزاران هزار بار رخ داده به زمين سياست سوق داده شود. 
واكنش‌هاي برخي رسانه‌ها نيز بر آتش سياسي بودن اين درگيري فوتبالي بنزين ريخت. از همان لحظات نخست انتشار تصاوير و گمانه‌زني‌ها در مورد كلمات به كار رفته در اين درگيري برخي رسانه‌هاي اصولگرا نظير رسانه دولت از فدراسيون خواستند كه با موسوي برخورد عبرت‌آموزي شود. ايرنا با اين ادعا كه موسوي به اعتقادات ترابي توهين كرده، نوشت: «در وهله اول انتظار مي‌رفت داور به جاي كارت زرد به موسوي كارت قرمز مي‌داد. در هيچ جاي دنيا با اين‌گونه رفتارها اين‌گونه مماشات نمي‌شود؛ اما اين مماشات صورت گرفت و به جاي موسوي، ترابي از زمين بازي اخراج شد. موسوي كه زماني در استقلال بازيكني صرفا نيمكت‌نشين بود و به زور او را از اين تيم كنار گذاشتند تصور كرده اين‌گونه و با توهين به اعتقادات بازيكنان مي‌تواند ضعف‌هاي فني خود را پنهان كند. در عصر جوگيري برخي چهره‌هاي مطرح فوتبالي، موسوي هم به دنبال اين است كه از اين جريان عقب نماند تا اين‌گونه خودش را مطرح كند. توهين او به ترابي اتفاقي غيرقابل گذشت است و انتظار مي‌رود فدراسيون فوتبال واكنشي مناسب و در حد اين اتفاق داشته باشد و اين واكنش مي‌تواند محروميت سنگين موسوي باشد.» 
چند رسانه اصولگراي ديگر نيز از اينكه داور موسوي را به جاي ترابي اخراج نكرده متعجب شده و حتي مدعي شدند كه داور گرايش‌هاي ضد انقلاب دارد! 
اظهارنظر عجيب در مورد تصميم داور مسابقه در گزارش خبرگزاري فارس هم نمود پيدا كرد. اين خبرگزاري در گزارشي نوشت: «نكته پاياني عملكرد داور هست؛ جايي كه به گواه اكثر افراد كنار زمين از جمله عكاسان و ... موسوي توهين زشتي به ترابي و اعتقادات او داشته كه علي صفايي، داور بازي به راحتي و با مماشات از اين صحنه عبور كرد. در حالي كه اگر از ابتدا برخورد قاطعي با فرد توهين‌كننده (موسوي) داشت شايد اتفاق بعدي رخ نمي‌داد. اين نوع برخورد داور هم در نوع خود سوال برانگيز است.» اين خبرگزاري در مورد ترابي نيز نوشت: «مهدي ترابي كه سال‌هاست در بالاترين سطح فوتبال ايران و تيم ملي بازي مي‌كند تاكنون بدون كوچك‌ترين حاشيه‌اي فوتبال خود را ادامه داده، اما در اين بازي آنچنان توهين بدي شنيد كه بازيكن آرامي مثل او را هم عصباني كرد. توهين زشت يك بازيكن فوتبال كه به نظر مي‌رسد با اين كارها به دنبال سوار شدن بر موج احساسات عده‌اي از مردم است در راستاي مصاحبه‌هاي عجيبي كه در چند وقت اخير انجام داده، بود. حالا سوال اين است؛ آيا موسوي به دنبال برهم زدن تمركز يك ملي‌پوش كم حاشيه مثل ترابي بوده؟»
فشار روي داور به خاطر يك تصميم فوتبالي بر اساس دانسته‌هايش در آن لحظه در حالي است كه او و كمك‌هايش متوجه حركت دست موسوي نشدند و اگر آن را مي‌ديدند قطعا با كارت قرمز اين بازيكن را جريمه مي‌كردند. در مورد اخراج ترابي نيز داور با قاطعيت بعد از بازي گفت: «ترابي خودش مي‌داند چه گفت كه اخراج شد.»
هر قدر در داخل برخي رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن كليت ماجرا براي تطهير مهدي ترابي تلاش كردند، در آن‌ور آب رسانه‌هاي فارسي زبان تلاش كردند موسوي را تبرئه كنند. در حالي كه به‌طور مشخص هر دو بازيكن در اين درگيري مقصر بودند و روز گذشته به درستي از سوي كميته انضباطي با محروميت موقت مواجه شدند. در عين حال آنچه غير قابل كتمان است، باز شدن پاي مسائل سياسي به جزيي‌ترين نمودهاي زندگي از جمله يك دعواي فوتبالي ساده است. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون