• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5396 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۸ دي

دو بيمارستان در حال فروپاشي

احتمال سرنوشتي مشابه ساختمان متروپل براي بيمارستان امام علي چابهار وجود دارد

بهاره شبانكارئيان

فقر يا محروميت و درنهايت همان توسعه‌نيافتگي جوانب يك هويت را دستخوش تحولات مي‌كند و آن را با چالش جدي روبه‌رو مي‌كند. با پيگيري‌هاي «اعتماد» از طريق يك منبع آگاه كه مسوول روابط عمومي يكي از بيمارستان‌هاي استان سيستان و بلوچستان است مشخص شد 4 شهرستان اين استان بيمارستان تازه تاسيس دارند و مابقي شهرها بيمارستان‌هاي قديمي دارند و بيمارستان امام علي شهرستان چابهار كه تنها مركز درماني چابهار و شهرستان‌هاي اطراف آن است با «هشدار» مواجه شده و پس از واقعه هولناكي كه در خرداد ماه 1401 در آبادان رخ داد، اين بنا در وضعيتي مشابه متروپل به‌سر مي‌برد، اما تاكنون اقدامي در راستاي تخليه اين بيمارستان نشده است. هر چند اگر اين بيمارستان تخليه شود، بيماران زيادي براي درمان خود سرگردان مي‌شوند. همين موضوع باعث نارضايتي مردم شده است. حالا «اعتماد» در گفت‌وگو با اين منبع آگاه درباره وضعيت هشداردهنده‌اي كه بيمارستان چابهار دارد، اطلاعاتي را ارايه مي‌دهد. 

هر لحظه امكان دارد اتفاق تلخي رخ دهد
اين فرد درخصوص جزييات بيمارستان امام علي چابهار و شرايط آن به «اعتماد» مي‌گويد: «اين بيمارستان 14 هزار متر مربع است و در سال 1380 با 48 تخت فعال راه‌اندازي شد و طي سال‌هاي اخير به 220 تختخواب رسيده است اما اين بيمارستان عمر خود را كرده است. با هواي شرجي شهرستان چابهار سازه بنا از بين رفته و با يك فرسودگي كامل روبه‌رو شده است. قبل از شيوع ويروس كرونا در سال 1394 قرار بود يك بيمارستان جديد در شهرستان چابهار راه‌اندازي شود اما پس از كرونا ديگر كسي صحبت از ساخت بيمارستان جديد به ميان نياورده است. بيمارستان امام علي چابهار قبلا زيرنظر دانشگاه علوم پزشكي زاهدان بود ولي از سال 1396 عملا زيرنظر دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر است و تنها بيمارستاني است كه از شهرستان جاسك تا راسك را پشتيباني مي‌كند. در زمان كرونا اكثر بخش‌هاي اين بيمارستان به دليل نبود سازه يكي شد. مثلا بخش اورژانس با بخش اورژانس كرونا يكي شد يا حوادث ترافيكي با بخش ارتوپدي تدخيل شد. همه اين اتفاقات هم به دليل كمبود فضا و كمبود تخت رخ داده است. سازه اين بنا هم كاملا از بين رفته است. هر چند كه چندين ماه پيش در بخش‌هايي از اين بنا ترميم‌هايي صورت گرفت ولي فايده‌اي نداشت و سازه عمر خودش را كرده است. در مناطقي كه شرجي هستند، رطوبت باعث مي‌شود به مرور زمان آهن ازبين برود. در سيل مردادماه سال جاري هم چون اين سازه ظرفيت نداشت و فرسوده است آب به داخل بيمارستان نفوذ و خسارت زيادي به تمام بنا وارد كرد. در ابتدا قرار بود اين بيمارستان فقط خدمات‌دهي به چابهار داشته باشد. الان چابهار حدود 700 هزار نفر جمعيت دارد و افرادي كه نياز به خدمات درماني دارند بايد يك صف طولاني را طي كنند براي بستري شدن عادي. با اين شرايط كه بيمارستان سازه درستي ندارد و زير جك است هر لحظه ممكن است اتفاق خطرناكي رخ دهد. سال 1397 يك پيمانكار سازه بيمارستان امام علي چابهار را بررسي كرد اما اعلام كرد كه اين سازه عمر خودش را كرده است و گواهي ايمني هم ندارد. گواهي ايمني را آتش‌نشاني صادر مي‌كند. بيماران اين بيمارستان در موقع بارندگي با نفوذ آب به بخش‌هاي مختلف بيمارستان مواجه مي‌شوند. اين سازه صددرصد هشداردهنده است و امكان اينكه بر سر بيماران و كارمندان بيمارستان آوار شود زياد است. البته در مهر ماه سال جاري پس از ريزش ساختمان متروپل اين بنا هم با هشدارهاي مختلفي مواجه شد و حتي هشدارهايي به ساختمان ابلاغ شده است. اين بنا قرار بود به عنوان درمانگاه تامين اجتماعي امام علي شروع به فعاليت كند كه بعدا تبديل به بيمارستان شد و يكي از معضل‌هاي آن اين است كه كنار ساحل واقع شده است و هر لحظه با وقوع يك توفان امكان دارد سازه با يك وضعيت نامناسب و خطرناك روبه‌رو شود. قرار است اين بيمارستان طي سال آينده تخليه شود. بيشترين حوادث ترافيكي در سيستان و بلوچستان مربوط به حوزه چابهار است و بيشترين مراجعه‌كنندگان تصادفات مربوط به ايرانشهر مي‌شود. براساس آمارهاي رسمي كشور به ازاي هر 1000 نفر به ‌طور ميانگين 1.7 دهم تخت بيمارستاني داريم در صورتي كه در استان سيستان و بلوچستان در شهر چابهار به ازاي هر هزار نفر نيم دهم تخت بيمارستاني داريم. تصور اين وضع بسيار سخت است. چون شهرستان همجوار هم براي درمان به اين بيمارستان مراجعه مي‌كنند. حالا حسابش را كنيد بيمارستاني كه فرسوده است و در وضعيت هشداردهنده‌اي قرار دارد بيماران زيادي هم به خاطر تصادفات به آنجا رجوع مي‌كنند.»
او در ادامه مي‌گويد: «يك بيمارستان ديگر با وضعيت مشابه امام علي چابهار داريم و آن بيمارستان خاتم‌الانبيا ايرانشهر است. اين بيمارستان در سال 1346 با نام بيمارستان روزبه شروع به فعاليت كرد. اين سازه هم با هشدار مواجه است. كنار اين بيمارستان يك بخش سه طبقه براي سوانح و سوختگي اضافه كرديم. احتمال زياد از بناي خاتم‌الانبيا ديگر استفاده نشود. در حال حاضر هم زيرنظر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر است. اين بيمارستان 202 تخت فعال دارد ولي به اين سازه هم نمي‌توان اكتفا كرد. سه سال پيش بيمارستان خاتم‌الانبياي ايرانشهر هنگامي كه قصد داشتند بخشي از بيمارستان را تخريب كنند، يك كارگر انگشت‌هاي دستانش آسيب ديد و قطع شد. در كنار بخش‌هاي ديگر عملا ما داريم از سازه مربوط به سال 1346 استفاده مي‌كنيم. اين بنا با آجر ساخته شده است و در ضمن به اين بنا باز بخش‌هاي مختلفي اضافه شده است كه مي‌شود گفت با اين وجود اين يك بناي غيراستاندارد به حساب مي‌آيد. در كل مي‌توان گفت كه از اين بيمارستان فقط مي‌توانند به عنوان يك آثار تاريخي استفاده كنند.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون